Skrevet av Emne: Studie: Bør eldre ta kreatin for å forhindre muskelsvinn?  (Lest 8742 ganger)

Utlogget Joergen2013

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

"En nyere metastudie (Devries et al, 2014) tilsier at eldre bør utøve motstandstrening og supplementere med kreatin. Dette for å forhindre sarcopenia (alders-relatert muskelsvinn). og igjen sørge for bedret livskvalitet og funksjon."


"357 eldre, med gjennomsnittsalder på rundt 64 år, ble fordelt på motstandstrening pluss kreatin-supplementering versus motstandstrening alene. De som var i kreatin-gruppen fikk økt kroppsmasse og økt fettfri masse, men det ble ikke sett en nedgang i vanlig fettmasse. Kreatin-gruppen opplevde også en større forbedring innen maksimal 1-rep benkpress og beinpress. Det ble ikke notert en forskjell mellom gruppene innen knestrekk eller biceps testing. Kreatin-gruppen gjorde det også bedre på ’30 seconds chair stand test’, som er en geriatrisk test, der man tester en persons evne til å reise seg og sette seg igjen på en stol innenfor en gitt tid på 30 sekunder."


Kilde: http://www.vondt.net/studie-bor-eldre-ta-kreatin-for-a-forhindre-muskelsvinn/
Perfekt teknikk for chin-up / pull-up: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=128949
Favorittfilm: "The Hobbit - An Unexpected Journey" (http://www.imdb.com/title/tt0903624/)
Favorittbok: "Cognitive Disturbance" (http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1783061529)
Favorittartist: "Oslo INN" (http://cdon.no/musikk/oslo_inn/slike_dager-13682360)

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Tittelen er kanskje litt misvisende da begge gruppene forbedret seg i samtlige øvelser?

Gå til:  

Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.