Skrevet av Emne: Løpsteknikk  (Lest 7114 ganger)

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Løpsteknikk
« : 16. november 2014, 15:47 »
Hei, kjøpte for en stund siden joggesko på Løplabet, og ble fortalt at man ikke skal legge vekt med hælen når man løper, altså kun ha vekt på fremre del av foten. Forklartpå en annen måte; man skal løpe som om man løper barfotet. Har alltid løpt feil i så fall, og merker at jeg må bruke mye tid på å bygge opp muskulatur som utholdenhet i leggene.

Er den nye løpsteknikken riktig, eller har jeg misoppfatet noe?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Løpsteknikk
« #1 : 16. november 2014, 16:05 »
Hei, kjøpte for en stund siden joggesko på Løplabet, og ble fortalt at man ikke skal legge vekt med hælen når man løper, altså kun ha vekt på fremre del av foten. Forklartpå en annen måte; man skal løpe som om man løper barfotet. Har alltid løpt feil i så fall, og merker at jeg må bruke mye tid på å bygge opp muskulatur som utholdenhet i leggene.

Er den nye løpsteknikken riktig, eller har jeg misoppfatet noe?

Tror det er en fad til en viss grad. I gymtimen for 25 år siden så påsto de at man skulle lande på hælen og så rulle framover, jeg har tendensen til å lande mer midt på foten og med et smell. Det funker for meg. Smellet hjelper også når man løper runder og noen småjogger rett framfor deg og trenger å flytte seg før 90 kilo løper de ned. Eller hvis man må løpe litt for å rekke toget.

Synes forøvrig at leggene får det selv om jeg absolutt ikke har barfotstil.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Løpsteknikk
« #2 : 04. desember 2014, 18:42 »
Ja, den nye løpestilen er rett. Du skal løpe på framfot med fotisett omlag rett under kroppen. Når du landar på hælen, set du foten i underlaget framom deg, og det bremsar deg opp. Forresten fjørar ikkje hælen, slik at knea og ryggen må ta imot mykje harde slag om du spring på honom.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Løpsteknikk
« #3 : 04. desember 2014, 18:51 »
http://running.competitor.com/2014/02/injury-prevention/is-it-harmful-to-heel-strike-when-running_95678

Her snakker de om å lande på for/midtfot kontra å lande på hælen. Midtfot er nok det steget jeg bruker. Men hælen lander fortsatt rett etter for/midtfot.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 751
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 751

  • Taper aldri på trening.
Sv: Løpsteknikk
« #4 : 04. desember 2014, 21:14 »
Rent subjektivt kan jeg fortelle at jeg bytta til forfotløping for 4-5 år siden og har aldri sett meg tilbake. Det føles bare riktig. Prøvde "vanlige" joggesko med høy hæl i etterkant, det var som å løpe med noen store klumper under beina.  (Og sist jeg var på løplabbet, skrøt dama der av steget mitt!)

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!