Skrevet av Emne: Slaggstoffer i musklene  (Lest 21573 ganger)

Utlogget Limitless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Slaggstoffer i musklene
« : 23. november 2014, 23:37 »
Hei,

har trent i ca 1 år nå, er veldig fornøyd med resultatet.
trent utrolig hard hele året, pådratt meg strekkmerker og en (nesten) dobling av styrke.
No drugs ofc.

mitt spørsmål er som følger:
kan dette være skadelig for lever, evnt nyrer? i og med at muskelfibrene skiller ut en type slaggstoff når de blir ødelagte.
rett meg gjerne hvis dette er feil. men jeg har funnet svært lite om temaet på nette, men har hørt om flere tilfeller.
noen som har litt mer og tilføye eller erfaringer?

alle svar mottas med takk Smiley
no pain no gain

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #1 : 24. november 2014, 00:23 »
Nei overhode ikke !
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget Limitless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #2 : 24. november 2014, 16:41 »
Leste bare at det var en lege som hadde gått ut i media og advart om og ta seg for hardt ut hver trening nettopp på grunn av dette..
men det er sikkert ikke vanlig..
i dunno, ville bare se om noen viste noe mer om det Smiley
no pain no gain

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #4 : 24. november 2014, 20:09 »
rabdomyolyse er ikke noe å tenke på når du har trent såpass lenge

Utlogget Limitless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #5 : 24. november 2014, 20:47 »


Ja var forsåvidt det jeg tenkte på..


hvorfor er ikke dette et problem hvis man har trent over en "lengre" periode?

(takk for svar) Cheesy
no pain no gain

Utlogget Limitless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #6 : 24. november 2014, 20:53 »
Har et nytt spørsmål, er litt utenfor topic, men er kjekt og spørre mens jeg har dere her Smiley
Når jeg kjører dips, får jeg en veldig rar følelse i "midten" av bryste, hvis jeg skulle beskrevet det noe bedre ville det vært i overgangen mellom brystene. det føles akkurat som at muskelen slites av. dette kommer riktig nok når jeg kjører med belte på over 30 kilo og ikke hvis jeg kjører uten belte.

hva er dette? gjør jeg noe feil?
no pain no gain

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #7 : 24. november 2014, 21:12 »
Her kan du lese Professor Raastad sin kronikk om Rabdomyolyse http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/idiotitrening/

Det rammer som oftest utrente, overkroppen synes å være mest utsatt og de mange tilfeller sees i crossfit. Ikke tenk på det.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Slaggstoffer i musklene
« #8 : 24. november 2014, 21:21 »
Crossfit med dårlig teknikk, mye negativ belastning (eksplosiv opp, kontrollert ned) og mye utholdenhet/melkesyre. Der har du en oppskrift på mye rart egentlig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #9 : 24. november 2014, 21:27 »
Vil ikke anbefale at du gjør dips så dypt at du kjenner det på den måten. Er ikke alle som er bygd for å ta dips fremoverlent, når du bøyer deg fremover for du mer strekk i brystet.

Ikke gå så dypt eller vær mer vertikal, er ikke noe must å ta dips heller om det ikke kjennes bra ut, selvom det er en veldig bra øvelse.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Slaggstoffer i musklene
« #10 : 24. november 2014, 21:39 »
Vil ikke anbefale at du gjør dips så dypt at du kjenner det på den måten. Er ikke alle som er bygd for å ta dips fremoverlent, når du bøyer deg fremover for du mer strekk i brystet.

Ikke gå så dypt eller vær mer vertikal, er ikke noe must å ta dips heller om det ikke kjennes bra ut, selvom det er en veldig bra øvelse.

Hvis du tenker over det så blir det mer strekk i skulder og bryst hvis man er rett. Det er nok dybden som har mest å si. Jeg bruker noe som underlag sånn at dybden er riktig når knærne treffer. Hvis jeg går maks ned så får jeg vondt i ribbeina selv uten ekstra vekt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Limitless

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #11 : 24. november 2014, 22:01 »
Tusen takk for alle svar.

fint og få det med Rabdomyolyse er ut av veien, noe som jeg i utgangspunktet var litt "nervøs" for.

Når det gjelder dette med dipsen, kjører jeg ikke så veldig dypt og aldri mer en 90 grader, prøver også og kjøre så vertikalt som mulig men er ikke alltid så lett og finne "balansen"
god ide med og ha en type underlag for og sikre at man ikke kommer for dypt! takk for tipset.
har egentlig sluttet og kjøre dips med ekstra vekt nettopp på grund av dette, selv om jeg gjerne skulle gjort det, veldig morsomt og kunne ha på 35 kilo og gjøre fulle sett. (syntes jeg da) :p fokuset har blitt flyttet over på "pushdown" , hovedsakelig for og unngå skader.
når jeg begynte og trene for 1 år siden hadde jeg som mål og øke fra 60 til 100 kg i benk (1 RM) på ca 7 mnd, DVS til starten på sommeren.
dårlig teknikk + noe intens bryst trening resulterte i at skuldrene som jeg i utgangspunktet ikke trente så bra fikk store skader, og har måttet kjøre rolig helt fram til nå. heldigvis er jeg nå 100% tilbake og i "toppform", muligens lurt og droppe vektene før jeg får sterkere skuldre.
(We live and we learn)

lurer på en kjapp ting til:
har hørt at man skal være like "sterk" i roing som i benk for at man ikke skal pådra seg skader, stemmer dette?
no pain no gain

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Slaggstoffer i musklene
« #12 : 24. november 2014, 22:16 »
Tusen takk for alle svar.

fint og få det med Rabdomyolyse er ut av veien, noe som jeg i utgangspunktet var litt "nervøs" for.

Når det gjelder dette med dipsen, kjører jeg ikke så veldig dypt og aldri mer en 90 grader, prøver også og kjøre så vertikalt som mulig men er ikke alltid så lett og finne "balansen"
god ide med og ha en type underlag for og sikre at man ikke kommer for dypt! takk for tipset.
har egentlig sluttet og kjøre dips med ekstra vekt nettopp på grund av dette, selv om jeg gjerne skulle gjort det, veldig morsomt og kunne ha på 35 kilo og gjøre fulle sett. (syntes jeg da) :p fokuset har blitt flyttet over på "pushdown" , hovedsakelig for og unngå skader.
når jeg begynte og trene for 1 år siden hadde jeg som mål og øke fra 60 til 100 kg i benk (1 RM) på ca 7 mnd, DVS til starten på sommeren.
dårlig teknikk + noe intens bryst trening resulterte i at skuldrene som jeg i utgangspunktet ikke trente så bra fikk store skader, og har måttet kjøre rolig helt fram til nå. heldigvis er jeg nå 100% tilbake og i "toppform", muligens lurt og droppe vektene før jeg får sterkere skuldre.
(We live and we learn)

lurer på en kjapp ting til:
har hørt at man skal være like "sterk" i roing som i benk for at man ikke skal pådra seg skader, stemmer dette?

Skuldrene mine misliker smalbenk og enda mer benkpress med veldig bredt grep. Folk er bygd forskjellig. Hvor mye tar man egentlig i roing, det spørs veldig på utførelse ? Har aldri skjønt meg på folk som tar mer i benkpress enn i chins med medium bredt grep (da bør de isåfall ta mye i begge deler). Hvis du for eksempel klarer 110 kilo i benkpress og veier 85 så bør du klare +25 i brede chins, jeg synes det er en grei regel.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Slaggstoffer i musklene
« #13 : 24. november 2014, 22:18 »

lurer på en kjapp ting til:
har hørt at man skal være like "sterk" i roing som i benk for at man ikke skal pådra seg skader, stemmer dette?

Virker som du overtenker ting litt. Jeg vil påstå at det er mer fornuftig å sørge for at man har tilnærmet like mange pressøvelser som draøvelser i treningsprogrammet sitt. Dette for å forebygge muskulær ubalanse foran og bak. Styrken trenger dog ikke være lik i de nevnte øvelsene.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Slaggstoffer i musklene
« #14 : 24. november 2014, 22:20 »
Virker som du overtenker ting litt. Jeg vil påstå at det er mer fornuftig å sørge for at man har tilnærmet like mange pressøvelser som draøvelser i treningsprogrammet sitt. Dette for å forebygge muskulær ubalanse foran og bak. Styrken trenger dog ikke være lik i de nevnte øvelsene.

Enkelte har talent for press og omvendt men ofte så tar folk mye i for eksempel benkpress fordi de trener mye press og med tunge vekter og så trener de litt nedtrekk med 40 kilo i tillegg. Og så blir de enda mer skjeve enn det de er i utgangspunktet. Bedre å gjøre motsatt og trene mest på det man er dårligst på.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!