Du virket litt kjapp til å avskrive folk på 35+ men det avhenger helt klart av nivå. Et par hakk under det du refererer til så er det fortsatt liv laga i flere tiår og vi snakker forsatt om et nivå som 99% av befolkningen bare kan glemme.
Når det gjelder ex-kroppsbyggere så er det også et fenomen tilstede der den aldrende byggeren bruker mer og mer steroider og andre (farligere) anabole hormoner for å klare å bevare den muskelmassen han bygde opp mellom 20-40 på et mer moderat inntak av steroider. Fettprosenten øker kanskje litt og huden blir slappere og i tillegg så hverken ser han noe bedre ut eller har det noe bedre enn han gjorde før, siden bolinga bare øker. Kroppen slites også fortere ut og til slutt så sier det kanskje pang.
Nå var vel spørsmålet hvordan eldre eks-kroppsbyggere ser ut. Da må en vel forvente at en med kroppsbygger mener en som i det minste har stilt noen ganger og forhåpentlig er på et nivå der de fleste ikke ville være i tvil om hva personen drev med av idrettslig aktivitet.
Siden det er en eks., så forutsetter jeg også at personen har droppa dopinga også - i motsatt fall så regner han sikkert fortsatt med å stille igjen, og da er han enn så lenge ingen eks.
Å avskrive folk på 35-40 mht å nå sitt livsløpspotensiale i de kommende 10-20 åra er egentlig ikke så vanskelig. Med mindre de er endokrint unormale, og det er jo tross alt ikke normalt.

Å avskrive dem mht å kunne bli i kanonform i forhold til sin alder ville ikke gitt noen mening. Jeg er selv i den alderen, og selv om jeg ikke har muligheter til å holde så mye muskelmasse nå som for 5-10 år sia, så er jeg fortsatt det mange ville kalt svært muskuløs - jeg er bare ikke så muskuløs som jeg en gang kunne vært.
Det er en deilig tanke å kunne fortsette progresjonen inn i alderdommen, men det er en utopisk en. I hvert fall om en skal forholde seg til kroppens egen hormonproduksjon, og det bør jo være utgangspunktet vil jeg tro.
Jeg kjenner nokså mange byggere som har presset "karrieren" sin langt opp i 40-åra og for så vidt et stykke inn 50-åra. Felles for dem alle er at det selv med massive doser dop butter realt i mot, og går i retur, når de runder røffe 45. Jeg kjenner vel bare en som var på et bra nivå når han var 40, som har blitt noe bedre når han runda 50....,men jeg vet også sånn noenlunde hva forklaringen på det var.... ;-)
I et kort utdrag fra K. Purvis synes jeg han beskriver det beklagelig godt....
"Kroppen forandrer seg
Purvis trekker frem en rekke kroppslige forandringer som gjerne starter i 40-årene.
- Mange merker at de begynner å miste hår. Begynnende skallethet er typiske kjennetegn for menn i overgangsperioden. Men når vi begynner å miste håret, mister vi også ett av våre viktigste manndomstegn. Håret er et signal om ungdom og virilitet.
Samtidig med at håret på hodet minker, gror det gjerne fram stive hår i nese, ører og andre steder på kroppen.
- Det at prosessen starter midt i førtiårene tyder på at det inntreffer hormonelle forandringer på denne tiden. Testosteron er en av de viktigste faktorene når det gjelder styringen av hårvekst og hårtap. Det er derfor sannsynlig at forandringer i testosteronnivået eller i nivået av hormonets produkter i huden kan være årsak til endringene i hårveksten.
Et annet kjennetegn på middelaldrende menn er bilringer rundt buken og dobbelthake. Også her har trolig et synkende testosteronnivå mye av skylden.
- Testosteron stimulerer overkroppen og strammer opp musklene. En reduksjon i det maskuline hormonet ser ut til å medføre at bukfettet øker.
Det mannlige kjønnshormonet påvirker blant annet cellenes forbrenning av fett. Men undersøkelser tyder på at en kraftig reduksjon i veksthormon hos middelaldrende menn også er medvirkende til at fettet samler seg i en bilring rundt buken eller en solid kulemage.
Røyking, alkohol og mangel på mosjon gjør ikke situasjonen bedre.
Sigende brystkasse
Purvis viser til at det klassiske bildet av en ung mann er en mann med brede skuldre og smal midje - overkroppen danner en omvendt trekant. Hvis testosteronet fjernes gjennom kastrasjon, snus trekanten opp ned. Faste brystkasser siger omtrent som våt betong, skuldrene smalner og livlinjen øker.
- Det er åpenbart at en skallet mann med bilringer og runde skuldre, ikke virker like tiltrekkende på kvinner eller får den samme macho-respekt fra unge hanner som en mann i 20-årene.
Det økende livmålet hos middelaldrende menn skaper også frykt ved at det vitner om fettet som er i ferd med å tilstoppe blodårer og derved kan lede til hjerte-og karproblemer eller ereksjonssvikt, sier Purvis.
- Når kjakene siger og bilringen pumpes opp, er det bare begynnelsen på alt som etter hvert siger ned på mannen - brystkassen, skinkene, testiklene og underarmene.
Tegnene på at kroppen forandrer seg og er i ferd med å gå over fra ung virilitet til alderdom kan sette i gang sterke følelser hos menn i overgangsalderen.
Testosteron
Det har lenge vært omdiskutert i hvilken grad testosteronnivået hos menn endres opp gjennom årene.
- Undersøkelser viser nå at fra førtiårsalderen synker det totale testosteronet i blodet med 0,4 prosent pr. år. Samtidig øker mengden av et protein som binder til seg testosteron. Den mengden testosteron som er aktivt i kroppen, synker derfor med én prosent pr. år.
I tillegg til at hormonnivået faller gjennomsnittlig 30 prosent fra man er 40 til man er 70 år, ser det ut til at vevet blir mindre mottakelig for testosteron. Dermed skal det mer testosteron til for å få samme effekt som på en yngre mann.
- Det er trolig store individuelle forskjeller i hvordan man reagerer på testosteron. Et fall i testosteronnivå som kan føre til store forandringer hos noen, kan knapt være merkbart hos andre."