Skrevet av Emne: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?  (Lest 14534 ganger)

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #15 : 09. februar 2015, 19:04 »
Absolutt, du peker jo på noe her men mange klarer å ha ekstrem størrelse en periode for så å gå tilbake til en bea trent fysikk som fortsatt ser konge ut. Sjekk ut frank zane, serge nubret (r.i.p)og larry scott.. iogmed du sammenligner med folk som trener reint antagelig. Sjekk de ut så får du en ny synsvinkel Smiley de var ikke dårlige responderere. Dave Draper også. Kos deg Smiley
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #16 : 09. februar 2015, 22:02 »
Noen eks-kroppsbyggere blir feite fordi de faller ut av en aktiv livsstil...men fortsetter å spise for store mengder mat. De fleste blir rett og slett mindre muskuløse/tynnere -  fordi de trener lang mer moderat, og sikkert også fordi de ofte har brukt tiår på å vite hva en må gjøre for å kontrollere vekta.
Jeg er selv en slik eks. Formen er nok det de fleste vil kalle helt grei, men fettprosenten svinger og jeg er ikke veldig opptatt av det kroppslige lenger. Jeg vet uansett eksakt hvordan og hva som skal til for å redusere fettprosenten, så når magerutene fader ut, så gjør jeg et skippertak. Siden jeg har slanket meg til det ekstreme gang etter gang i konkurransesammenheng er jeg mentalt forberedt på hvilken viljestyrke som kreves også....selv om den viljestyrken er minimal sammenlignet med å gå gjennom en real deff. Å ta av seg noen kilo kontrollert, er rett og slett bare noe som gjøres på en slags ryggmargsrefleks - swisj swosj!  Smiley

...videre skal en huske at evnen til å bygge muskler faller drastisk etter røft 35-40 års alder. En mann på 50 skal derfor selv med god trening og optimalt kosthold være langt mindre/slappere enn en mann med tilsvarende forutsetninger og trening/kosthold på 35 - slik er naturen! ...dette forutsetter seff at også han på 35 har 15-20-års trening bak seg.... Byggere på type 50 med stram hud og byggerfysikk er svært langt fra naturlig, og bør følgelig heller ikke være sammenligningsgrunnlaget. Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #17 : 09. februar 2015, 22:19 »
...videre skal en huske at evnen til å bygge muskler faller drastisk etter røft 35-40 års alder. En mann på 50 skal derfor selv med god trening og optimalt kosthold være langt mindre/slappere enn en mann med tilsvarende forutsetninger og trening/kosthold på 35 - slik er naturen! ...dette forutsetter seff at også han på 35 har 15-20-års trening bak seg.... Byggere på type 50 med stram hud og byggerfysikk er svært langt fra naturlig, og bør følgelig heller ikke være sammenligningsgrunnlaget. Smiley

På et høyt nivå ja, på et lavere nivå nei. Har en onkel på 76 som har trent litt hos meg de siste 4 årene og doblet styrken sin fra utgangspunktet utrent. Muskelmassen har helt klart økt og det er snakk om noen vekter som en del utrente 20-åringer kan få problemer med. Han har ikke sluttet å perse heller, for å si det sånn.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #18 : 09. februar 2015, 22:32 »
På et høyt nivå ja, på et lavere nivå nei. Har en onkel på 76 som har trent litt hos meg de siste 4 årene og doblet styrken sin fra utgangspunktet utrent. Muskelmassen har helt klart økt og det er snakk om noen vekter som en del utrente 20-åringer kan få problemer med. Han har ikke sluttet å perse heller, for å si det sånn.

Smiley hehe joa det er klart at en utrent person i nær sagt hvilken som helst alder vil ha effekt av trening - så også vi på over 40. Du kan uansett være bra sikkert på onkelen din ville vært noe sterkere som 35-40 åring etter 4 års trening. :-)
Jeg er i en alder av snart 47 ganske sikkert "uhorvelig" mye sterkere enn de fleste 20-åringer, men det sier i grunn mer om de fleste 20-åringene enn om meg. Vel, det sier vel litt om både meg og dem da, men det er nå så Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #19 : 09. februar 2015, 22:39 »
Smiley hehe joa det er klart at en utrent person i nær sagt hvilken som helst alder vil ha effekt av trening - så også vi på over 40. Du kan uansett være bra sikkert på onkelen din ville vært noe sterkere som 35-40 åring etter 4 års trening. :-)
Jeg er i en alder av snart 47 ganske sikkert "uhorvelig" mye sterkere enn de fleste 20-åringer, men det sier i grunn mer om de fleste 20-åringene enn om meg. Vel, det sier vel litt om både meg og dem da, men det er nå så Smiley

Du virket litt kjapp til å avskrive folk på 35+ men det avhenger helt klart av nivå. Et par hakk under det du refererer til så er det fortsatt liv laga i flere tiår og vi snakker forsatt om et nivå som 99% av befolkningen bare kan glemme.

Når det gjelder ex-kroppsbyggere så er det også et fenomen tilstede der den aldrende byggeren bruker mer og mer steroider og andre (farligere) anabole hormoner for å klare å bevare den muskelmassen han bygde opp mellom 20-40 på et mer moderat inntak av steroider. Fettprosenten øker kanskje litt og huden blir slappere og i tillegg så hverken ser han noe bedre ut eller har det noe bedre enn han gjorde før, siden bolinga bare øker. Kroppen slites også fortere ut og til slutt så sier det kanskje pang.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #20 : 10. februar 2015, 08:10 »
Du virket litt kjapp til å avskrive folk på 35+ men det avhenger helt klart av nivå. Et par hakk under det du refererer til så er det fortsatt liv laga i flere tiår og vi snakker forsatt om et nivå som 99% av befolkningen bare kan glemme.

Når det gjelder ex-kroppsbyggere så er det også et fenomen tilstede der den aldrende byggeren bruker mer og mer steroider og andre (farligere) anabole hormoner for å klare å bevare den muskelmassen han bygde opp mellom 20-40 på et mer moderat inntak av steroider. Fettprosenten øker kanskje litt og huden blir slappere og i tillegg så hverken ser han noe bedre ut eller har det noe bedre enn han gjorde før, siden bolinga bare øker. Kroppen slites også fortere ut og til slutt så sier det kanskje pang.

Nå var vel spørsmålet hvordan eldre eks-kroppsbyggere ser ut. Da må en vel forvente at en med kroppsbygger mener en som i det minste har stilt noen ganger og forhåpentlig er på et nivå der de fleste ikke ville være i tvil om hva personen drev med av idrettslig aktivitet.
Siden det er en eks., så forutsetter jeg også at personen har droppa dopinga også - i motsatt fall så regner han sikkert fortsatt med å stille igjen, og da er han enn så lenge ingen eks.

Å avskrive folk på 35-40 mht å nå sitt livsløpspotensiale i de kommende 10-20 åra er egentlig ikke så vanskelig. Med mindre de er endokrint unormale, og det er jo tross alt ikke normalt. Smiley
Å avskrive dem mht å kunne bli i kanonform i forhold til sin alder ville ikke gitt noen mening. Jeg er selv i den alderen, og selv om jeg ikke har muligheter til å holde så mye muskelmasse nå som for 5-10 år sia, så er jeg fortsatt det mange ville kalt svært muskuløs - jeg er bare ikke så muskuløs som jeg en gang kunne vært.
Det er en deilig tanke å kunne fortsette progresjonen inn i alderdommen, men det er en utopisk en. I hvert fall om en skal forholde seg til kroppens egen hormonproduksjon, og det bør jo være utgangspunktet vil jeg tro.

Jeg kjenner nokså mange byggere som har presset "karrieren" sin langt opp i 40-åra og for så vidt et stykke inn 50-åra. Felles for dem alle er at det selv med massive doser dop butter realt i mot, og går i retur, når de runder røffe 45. Jeg kjenner vel bare en som var på et bra nivå når han var 40, som har blitt noe bedre når han runda 50....,men jeg vet også sånn noenlunde hva forklaringen på det var.... ;-)

I et kort utdrag fra K. Purvis synes jeg han beskriver det beklagelig godt....

"Kroppen forandrer seg

Purvis trekker frem en rekke kroppslige forandringer som gjerne starter i 40-årene.

- Mange merker at de begynner å miste hår. Begynnende skallethet er typiske kjennetegn for menn i overgangsperioden. Men når vi begynner å miste håret, mister vi også ett av våre viktigste manndomstegn. Håret er et signal om ungdom og virilitet.

Samtidig med at håret på hodet minker, gror det gjerne fram stive hår i nese, ører og andre steder på kroppen.

- Det at prosessen starter midt i førtiårene tyder på at det inntreffer hormonelle forandringer på denne tiden. Testosteron er en av de viktigste faktorene når det gjelder styringen av hårvekst og hårtap. Det er derfor sannsynlig at forandringer i testosteronnivået eller i nivået av hormonets produkter i huden kan være årsak til endringene i hårveksten.

Et annet kjennetegn på middelaldrende menn er bilringer rundt buken og dobbelthake. Også her har trolig et synkende testosteronnivå mye av skylden.

- Testosteron stimulerer overkroppen og strammer opp musklene. En reduksjon i det maskuline hormonet ser ut til å medføre at bukfettet øker.

Det mannlige kjønnshormonet påvirker blant annet cellenes forbrenning av fett. Men undersøkelser tyder på at en kraftig reduksjon i veksthormon hos middelaldrende menn også er medvirkende til at fettet samler seg i en bilring rundt buken eller en solid kulemage.

Røyking, alkohol og mangel på mosjon gjør ikke situasjonen bedre.


Sigende brystkasse

Purvis viser til at det klassiske bildet av en ung mann er en mann med brede skuldre og smal midje - overkroppen danner en omvendt trekant. Hvis testosteronet fjernes gjennom kastrasjon, snus trekanten opp ned. Faste brystkasser siger omtrent som våt betong, skuldrene smalner og livlinjen øker.

- Det er åpenbart at en skallet mann med bilringer og runde skuldre, ikke virker like tiltrekkende på kvinner eller får den samme macho-respekt fra unge hanner som en mann i 20-årene.

Det økende livmålet hos middelaldrende menn skaper også frykt ved at det vitner om fettet som er i ferd med å tilstoppe blodårer og derved kan lede til hjerte-og karproblemer eller ereksjonssvikt, sier Purvis.

- Når kjakene siger og bilringen pumpes opp, er det bare begynnelsen på alt som etter hvert siger ned på mannen - brystkassen, skinkene, testiklene og underarmene.

Tegnene på at kroppen forandrer seg og er i ferd med å gå over fra ung virilitet til alderdom kan sette i gang sterke følelser hos menn i overgangsalderen.


Testosteron

Det har lenge vært omdiskutert i hvilken grad testosteronnivået hos menn endres opp gjennom årene.

- Undersøkelser viser nå at fra førtiårsalderen synker det totale testosteronet i blodet med 0,4 prosent pr. år. Samtidig øker mengden av et protein som binder til seg testosteron. Den mengden testosteron som er aktivt i kroppen, synker derfor med én prosent pr. år.

I tillegg til at hormonnivået faller gjennomsnittlig 30 prosent fra man er 40 til man er 70 år, ser det ut til at vevet blir mindre mottakelig for testosteron. Dermed skal det mer testosteron til for å få samme effekt som på en yngre mann.

- Det er trolig store individuelle forskjeller i hvordan man reagerer på testosteron. Et fall i testosteronnivå som kan føre til store forandringer hos noen, kan knapt være merkbart hos andre."



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #21 : 10. februar 2015, 10:57 »
Nå er nedgangen i testosteron hos aldrende menn ubetydelig i forhold til forskjellen i nivået på testosteron mellom menn og kvinner (10 eller 20 til 1). Likevel klarer mange kvinner å øke muskelmassen ganske mye. Mange kvinner kan oppnå en relativt muskuløs underkropp, noen klarer også å bygge en relativt muskuløs overkropp. Uten inntak av dopingmidler. Så testosteronnivåene er ikke så dominerende som det høres ut over. Det er ikke sikkert at testosteronnivåer og evne til muskelbygging korrelerer helt heller.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #22 : 13. februar 2015, 11:50 »
[/quote
Nå er nedgangen i testosteron hos aldrende menn ubetydelig i forhold til forskjellen i nivået på testosteron mellom menn og kvinner (10 eller 20 til 1). Likevel klarer mange kvinner å øke muskelmassen ganske mye. Mange kvinner kan oppnå en relativt muskuløs underkropp, noen klarer også å bygge en relativt muskuløs overkropp. Uten inntak av dopingmidler. Så testosteronnivåene er ikke så dominerende som det høres ut over. Det er ikke sikkert at testosteronnivåer og evne til muskelbygging korrelerer helt heller.

....spørsmålet var vel ikke om det var mulig å bygge muskler når en runder "middagshøyden" eller ikke - ei heller om kvinner har effekt av styrketrening eller ikke - men greit nok.  :-)

Er du 45år og er aspirerende kroppsbygger så stiller du uansett etter en tids trening svakt sammenlignet med en med tilsvarende fysiske forutsetninger på 25-30. Du kan like det eller ei, men er du 45, så er du en returbukk i dette gamet!
Livet er uansett herlig! Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #23 : 13. februar 2015, 12:52 »
....spørsmålet var vel ikke om det var mulig å bygge muskler når en runder "middagshøyden" eller ikke - ei heller om kvinner har effekt av styrketrening eller ikke - men greit nok.  :-)

Er du 45år og er aspirerende kroppsbygger så stiller du uansett etter en tids trening svakt sammenlignet med en med tilsvarende fysiske forutsetninger på 25-30. Du kan like det eller ei, men er du 45, så er du en returbukk i dette gamet!
Livet er uansett herlig! Wink

Sjansen for å lykkes som kroppsbygger uten å innta (i realiteten) enorme mengder med mannlig kjønnshormon (testosteron) eller derivater av mannlig kjønnshormon (anabole steroider) er svært liten. Den er ikke null for en 25-åring men den lille sjansen faller raskt mot null dess eldre man blir. Hva som skjer når kroppsbyggeren fortsetter med kontinuerlig å opprettholde hormonnivåer som er langt over det noen som helst udopet person ligger på, også når han passerer 40 og 50, det får bli en annen sak. Det inkluderer så klart også veksthormon, ikke bare kjønnshormon. I tillegg har vi hormonet insulin som folk manipulerer seg til en mer muskuløs kropp med. Hva som skjer når insulinbyggeren har holdt på med det fra han var 25 til han er 60, det er ikke så godt å si. Det finnes vel få eller ingen eksempler på det enda.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #24 : 15. februar 2015, 15:24 »
Sjansen for å lykkes som kroppsbygger uten å innta (i realiteten) enorme mengder med mannlig kjønnshormon (testosteron) eller derivater av mannlig kjønnshormon (anabole steroider) er svært liten. Den er ikke null for en 25-åring men den lille sjansen faller raskt mot null dess eldre man blir. Hva som skjer når kroppsbyggeren fortsetter med kontinuerlig å opprettholde hormonnivåer som er langt over det noen som helst udopet person ligger på, også når han passerer 40 og 50, det får bli en annen sak. Det inkluderer så klart også veksthormon, ikke bare kjønnshormon. I tillegg har vi hormonet insulin som folk manipulerer seg til en mer muskuløs kropp med. Hva som skjer når insulinbyggeren har holdt på med det fra han var 25 til han er 60, det er ikke så godt å si. Det finnes vel få eller ingen eksempler på det enda.

Hva enkelte velger å gjøre etter endt "karriere" er jo egentlig en helt annen diskusjon, men nå virket det plutselig som om vi egentlig var enige hehe Smiley


Nå gir vel de fleste aktive seg når de er rundt 40 - i Norge har vi kanskje i størrelsesorden 10-20 aktive byggere på 40+. I tillegg har en selvfølgelig en del karer i den aldersgruppen på gym rundt om kring i veldig god form, men bygging er egentlig helt ute for tiden så de med virkelig stor muskelmasse ser heller ut til å bli færre snarere enn flere.
Ikke dermed sagt at antallet som doper seg til unormalt mye muskler (eller mer muskler enn de gidder å jobbe for) er så mye mindre av den grunn. Det meste av dopingen i Norge foregår ikke blant aktive byggere. Dopingbruk er mer regel enn unntak selv på nasjonalt nivå, men med en håndfull aktive så utgjør det ikke rare gruppen i den store sammenhengen.

Det finnes selvfølgelig insulinbyggere også i Norge, men de er heldigvis langt fra regelen. Veksthormoner er nok mer vanlig. Det er nok likevel bare et mindretall som kan regnes som Hgh-byggere - for de fleste tror jeg fortsatt det er et "diett-dop".

Nå har vel byggere, styrkeløftere og andre brukt insulin (i kombinasjon med hgh) for å fremme prestasjonene sine siden tidlig på 90-tallet og sikkert før det), men jeg tror at det innen byggingen heldigvis fortsatt stort sett er forbeholdt de som kan regnes som litt ekstreme. Det er jo et reelt potensielt dødelig eksperiment, men siden gevinsten kan være så ekstrem så er det alltid enkelte som hiver seg på.... All den tid reell kroppsbygging ser ut til å stupe til fordel for mer moderate grener så tror jeg faktisk det er færre som vil eksperimentere med dette i årene som kommer sammenlignet med de ti foregående åra. Jeg håper inderlig ikke jeg tar feil mht det.... :/


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #25 : 15. februar 2015, 15:54 »
Hgh var i vinden i forbindelse med sommer-OL i 84 da en masse utøvere valfartet til en lege som skrev ut hgh. Tom Platz var nok proppfull og han ser ut som et helvete i ansiktet i dag etter at musklene har forsvunnet. Ikke i panna sånn som Aukhadov men lenger ned. Det betyr ikke nødvendigvis at alt på toppnivå brukte det på den tiden.

Insulin vet jeg ikke helt sikkert men jeg har inntrykket av at det kom på begynnelsen av 90-tallet, kanskje med Dorian Yates. Forgjengeren Lee Haney skal visstnok ha lagt opp fordi det ble for mye tull, kanskje fordi insulin var i ferd med å komme på banen. Det her er spekulasjon men det er ikke nødvendigvis en dårlig form for spekulasjon.

Per midten og slutten av 90-tallet var nok alt det der standard på Mr. Olympia nivå, iallfall ifølge en av toppbyggerne som la ut om detaljene i en artikkel fra rundt 1997.

Hgh og insulin er definitivt ikke noe å eksperimentere med, konsekvensene av selvt moderat bruk av hgh kan være ekstreme (og irreversible) og misbruk av insulin i det hele tatt er livsfarlig.
 
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #26 : 15. februar 2015, 17:18 »
Hgh var i vinden i forbindelse med sommer-OL i 84 da en masse utøvere valfartet til en lege som skrev ut hgh. Tom Platz var nok proppfull og han ser ut som et helvete i ansiktet i dag etter at musklene har forsvunnet. Ikke i panna sånn som Aukhadov men lenger ned. Det betyr ikke nødvendigvis at alt på toppnivå brukte det på den tiden.

Insulin vet jeg ikke helt sikkert men jeg har inntrykket av at det kom på begynnelsen av 90-tallet, kanskje med Dorian Yates. Forgjengeren Lee Haney skal visstnok ha lagt opp fordi det ble for mye tull, kanskje fordi insulin var i ferd med å komme på banen. Det her er spekulasjon men det er ikke nødvendigvis en dårlig form for spekulasjon.

Per midten og slutten av 90-tallet var nok alt det der standard på Mr. Olympia nivå, iallfall ifølge en av toppbyggerne som la ut om detaljene i en artikkel fra rundt 1997.

Hgh og insulin er definitivt ikke noe å eksperimentere med, konsekvensene av selvt moderat bruk av hgh kan være ekstreme (og irreversible) og misbruk av insulin i det hele tatt er livsfarlig.
 

Jeg kjenner historien - men det må nok minnes på at det er en viss forskjell på proffnivå og nasjonalt høyt amatørnivå. Jeg tror også insulin knyttet til økende hgh-bruk kom for fullt rundt den tiden Yates kom på banen. Det er flere grunner til at det switchet rundt den tiden, men det skjedde definitivt et svært negativt skifte i den perioden. I mine øyne ble BB på proffnivå null interessant idet Yates innledet massemonsternes tidsalder..... Lee Haney var slik jeg ser det den siste Mr Olympia som så ut som et "menneske"..... Smiley

Mht Platz, så skal det jo sies at mannen må være 60 år nå, så at han har forandret utseendet litt siden de aktive dagene er ikke helt merkelig. Jeg husker at jeg så mora hans for et halt liv siden....hun var ikke noe fruktfat hun heller for å si det sånn og hun hadde et realt hakeparti.....mest sannsynlig ikke hgh-indusert.... Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #27 : 15. februar 2015, 17:25 »
Jeg kjenner historien - men det må nok minnes på at det er en viss forskjell på proffnivå og nasjonalt høyt amatørnivå. Jeg tror også insulin knyttet til økende hgh-bruk kom for fullt rundt den tiden Yates kom på banen. Det er flere grunner til at det switchet rundt den tiden, men det skjedde definitivt et svært negativt skifte i den perioden. I mine øyne ble BB på proffnivå null interessant idet Yates innledet massemonsternes tidsalder..... Lee Haney var slik jeg ser det den siste Mr Olympia som så ut som et "menneske"..... Smiley

Helt enig, Lee Haney ser ut som en mann selv om han er ekstremt svær.



Sitat
Mht Platz, så skal det jo sies at mannen må være 60 år nå, så at han har forandret utseendet litt siden de aktive dagene er ikke helt merkelig. Jeg husker at jeg så mora hans for et halt liv siden....hun var ikke noe fruktfat hun heller for å si det sånn og hun hadde et realt hakeparti.....mest sannsynlig ikke hgh-indusert.... Smiley

Ok men det betyr egentlig bare at hgh'en gjør vondt verre. Hvis man har en bitteliten hake og ubetydelige kinnbein så skal det vel litt til at hgh blåser de opp så mye at det legges merke til av alt og alle.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bukt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Hvordan ser en eldre ex-kroppsbygger ut?
« #28 : 15. februar 2015, 17:49 »
Aldri konkurrert i bygging men hatt planer men aldri vært symetrisk nok så uteblitt men har hatt årtier hvor jeg har vært i form året rundt med lav fettprosent. Nå har jeg akkurat begynt å trene igjen etter nesten 6 år uten som så mye å løftet en vekt., da jeg ikke trenet slappet jeg av med familien og spiste mer normalt. Før avbruddet hadde jeg mange år med til og fra trening fra den gangen jeg var i form...  
Jeg er nå straks 43 år , selv uten trening overhodet vil jeg påstå at jeg var i bedre fysisk form enn en gjennomsnittlig 20 åring... Jobber som håndverker og er da i et miljø med mye18-30 åringer som ikke imponerer mye ang kroppsform og styrke...
For meg resulterte treningskuttet litt mer underhudsfett som jo er normalt med tanke på at jeg året rundt lå på mellom 5 og 10 prosent , aldri over... Muskelvolumet og mye av styrken ble og borte men mye mere krutt i de cm muskler som var igjen enn en hos en vanlig person.

For mine venner og som har sluttet å trene så er dette mye likt , noen har lagt på seg men for de alle så ser de yngre ut enn alderen sammenlignet med de som aldri har trent...

For min del nå så merker jeg raskt at musklene husker jeg en gang har vært i form så kroppen responderer raskt, jeg la ut før/etter bilder med 3,5mnd mellomrom under bilder av medlemmer  for en med siden ca .. Vil påstå at jeg aldri hadde greid å kommet så raskt opp i muskler uten å ha vært i form før... For min del blir det gøy å se hvor raskt og lett det vil gå videre ...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!