Skrevet av Emne: Trening og søvnproblemer.  (Lest 7404 ganger)

Utlogget tommyboy461

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Trening og søvnproblemer.
« : 13. januar 2015, 10:53 »
Hei.

Etter jeg startet å trene har jeg hatt problemer med søvn de siste 3-4 månedene. Innsovningen, våkner lett og for tidlig.
En god natt har blitt 5-6 timer uavbrutt søvn. Gjennomsnittlig dag  er 5 timer søvn og våkner 3-4 ganger.

Restitusjon og hvile er en viktig del av trening så blir ganske fortvilet over mangel på søvn.

Har 3 styrke økter i uken, og 3 økter cardio.

Alle tips som ikke se på tv/data/mobil, stå opp etter 10min hvis du ikke får sove, drikke kamille te osv har jeg prøvd.
Spiser ikke proteinrik mat seint og slutter med koffein til kaffepausen på jobb 14:00.

Føler jeg har prøvd alt, men noen der ute som har tips? Hatt samme problemer?

Bør man trene mindre av mangel på søvn for at kroppen ikke skal bli utslitt?

Takker på forhånd for hjelp.



Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Trening og søvnproblemer.
« #1 : 13. januar 2015, 20:18 »
Dette er et typisk problem for mange som trener hardt. Jeg har strevd med det samme i mange år, og det finnes ingen enkle løsninger. Alle tipsene man finner på internett hjelper vanligvis lite for folk som sliter med søvn og trening.

Hvordan ser treningsopplegget ditt ut? Hvor lenge hviler du mellom settene dine? Når på dagen trener du? Når legger du deg, og når står du opp?

Du behøver ikke trene mindre selv om kroppen kan føles litt uggen noen ganger. Du kan benytte sjansen til å bli bedre kjent med kroppen din. Lær hva som er fysisk utmattelse, og hva som bare er mental søle som følge av lite søvn. Er du bare normalt trøtt bør du trene. Er du litt sliten i kroppen bør du også trene, du vil kanskje merke at treninga hjelper veldig på dagsformen. Men hvis du begynner å føle deg oppriktig utmattet, gjerne med mentale motivasjonsproblemer i tillegg, kan det være lurt å ta det litt rolig. Personlig har jeg en enkel regel: hvis det er hodet som sier nei, da trener jeg. Hvis det er kroppen som sier nei, da hviler jeg.

Det som har hjulpet meg mest er å passe på at jeg ikke trener på sen ettermiddag eller kveld. Hvis jeg trener på morgen, formiddag eller tidlig ettermiddag (14-15), så går det bedre. Det tar overdrevent lang tid for kroppen min å roe seg ned etter en ordentlig økt, trener jeg på kveldstid er jeg helt gira når jeg prøver å lukke øynene i senga.

Det mentale spiller også en viktig rolle. Pass på at du ikke lar dette føre til at du blir redd for senga, da blir det skikkelige problemer ut av det.

Mitt aller beste tips er at du øver deg på å tenke "dette går over, det er jo bare én dag hvor jeg føler meg litt uggen - i natt sover jeg godt og så blir det en kongedag i morgen". Det høres kanskje banalt og litt dumt ut, men det funker faktisk.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!