Skrevet av Emne: Treningsprogram helkropp, med ekstra fokus på rygg og skuldre.  (Lest 8401 ganger)

Utlogget ohs96

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Hallo jeg trener endel, bruker starting strenght fra kalibergym pr i dag. Men vil ha et program som har mer fokus på rygg og skuldre da jeg har dårlig holdning. Jeg vil tro at brystmusklene mine er sterkere enn rygg/skuldre, og vil derfor trene disse i hovedsak for å få en bedre holdning.
Noen som har program for dette evt vil lage et? Trener en 3-4 dager i uken, så programmet kan ha a og b dag for eksempel.

Tips taes i mot med takk Smiley

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Hallo jeg trener endel, bruker starting strenght fra kalibergym pr i dag. Men vil ha et program som har mer fokus på rygg og skuldre da jeg har dårlig holdning. Jeg vil tro at brystmusklene mine er sterkere enn rygg/skuldre, og vil derfor trene disse i hovedsak for å få en bedre holdning.
Noen som har program for dette evt vil lage et? Trener en 3-4 dager i uken, så programmet kan ha a og b dag for eksempel.

Tips taes i mot med takk Smiley

Hvor lenge har du fulgt Starting Strength, hvor mye veier du og hvor høy er du, og hva løfter du i de forskjellige øvelsene?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget ohs96

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Har trent starting strength en god stund før, men så kom desember og jeg fant ikke tid og ork til å trene. Og nå har jeg fått trent en uke igjen, løfter hvertfall 80x12 i markløft, 45x12 i benkpress, 20x12 i militærpress. 80-90x5 i knebøy. Byttet ut stående roing med sittende da jeg har dette problemet med for tett brystmuskulatur som gjorde at jeg ikke fikk helt til teknikken, så tar 50-55kgx12 i sittende roing.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Det var da et litt særegent antall repetisjoner, hvorfor så mange? Slik jeg kjenner SS dreier det seg 99% om 5 rep sett hele veien, med økning i vektene fra trening til trening. Det kan du jo umulig ha fulgt til punkt og prikke, ellers ville vektene vært endel høyere nå.

Og det er på ingen måte på tide å bytte program når du ikke løfter mer enn dette. Rygg og skuldre får mer enn nok arbeid gjennom markløft, roing og militærpress (+benk i mindre grad). Les igjennom programmet på nytt, følg det til punkt og prikke, spis rikelig med sunn og proteinrik mat, så skal du se at ryggen følger etter.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget ohs96

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Altså jeg trente 5x5 i starten og det funka som bare det så stagnerte jeg og økte antall reps.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Men hvor mange uker fungerte det før du stagnerte? Igjen, hva veier du og hvor høy er du? Jeg er villig til å vedde en boks spinat på at du veier lite og spiste/spiser for lite.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget ohs96

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Det fungerte i kanskje i 6 uker før jeg stagnerte. Jeg er vel ca 178-180 lenge siden jeg har målt og ca 78kg.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Det fungerte i kanskje i 6 uker før jeg stagnerte. Jeg er vel ca 178-180 lenge siden jeg har målt og ca 78kg.

6 uker er ikke så lenge, tenker du har masse mer styrke å tjene på å gjøre programmet ordentlig. Men det er et ganske krevende opplegg som forutsetter at du spiser mye og hviler mye utenfor selve treningen.

Ta deg en dag og finn ut sånn omtrentlig hva dine maksløft er på de 4 store øvelsene, og så begynner du på nytt på Starting Strength, og gjør akkurat som det står.

Fokuser på å få i deg mye kjøtt, fisk, egg og andre proteinrike ting (melk, cottage cheese, kesam osv osv). Sov så mye som du kan, og spis så mye som du kan.

Med jernvilje kan SS fint ta deg opp mot kroppsvekt i benkpress og 2x kroppsvekt knebøy og markløft - og når du løfter så mye tenker jeg at ryggen din har ordnet seg ganske greit. Men det forutsetter at du gjør som jeg sier her Smiley

Dette var kanskje ikke helt hva du drømte om å høre, men det er i alle fall min mening. Kanskje du får noen andre svar som kan tilby noen alternativer.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!