Skrevet av Emne: Trenger hjelp for program.  (Lest 7687 ganger)

Utlogget tlm95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Trenger hjelp for program.
« : 15. januar 2015, 12:58 »
Hei, er en gutt på 19 år som nettopp er begynt å trene igjen etter lang pause.
 Er 174cm høy og veier rundt 60 kilo. Jeg trente litt over ett år i perioden når jeg var 15 og 16 år. På mitt beste veide jeg 68 kilo (var selvfølgelig betydelig lavere)  og tok 70 kilo i benkpress og god vekt på forskjellige apperater.

Men nå har jeg begynt igjen, og nå vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg har lyst å begynne å bygge muskel-utholdenhet til å begynne med og lurer på om noen har ett eksempel til program?   Også lurer jeg på om jeg skal ta mange reps + mange sets eller ikke.

Edit1: Vil gjerne ha helkropp hver dag uten om de dagene jeg trener føtter.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Trenger hjelp for program.
« #1 : 15. januar 2015, 17:20 »
Et eksempel.

Hvis du vil ha muskulær utholdenhet så kjør korte pauser mellom sett. En grei måte å gjøre det på er å f.eks kjøre en bestemt vekt for 50 totale reps på så kort tid du klarer. Si du klarer 50kg 20 ganger i benk, da kan det bli seende sånn ut:

20 rep
-30 sekund pusting-
12 rep
-30 sekund pusting-
 8 rep
-30 sekund pusting-
 6 rep
-30 sekund pusting-
4 rep

30 sekunder og repsene er bare et eksempel. Men du tar tida og prøver å slå den tida neste gang du trener samme øvelse.

Velg 1 press øvelse (f.eks benk, dips, skråbenk eller militærpress), 1 draøvelse (f.eks chins, nedtrekk, sittende roing eller T bar roing) og 1 øvelse du liker ekstra godt til slutt for motivasjonens skyld. (F.eks BicepsCurl som er favoritten til mange men her velger du selv). VARIER mellom 2-3 pressøvelsrr og 2-3 draøvelser. Kjør samme opplegg på press og dra øvelsen (basisen i økta) også kan du kjøre litt mindre på den siste. F.eks 30 totale reps.

Skriv ned tidene dine og sett deg et mål for hvor lang tid du skal bruke innen måneden er over på de 50 repetisjonene. Når måneden er over så øker du arbeidsvekta med 5-10kg avhengig av hvordan det gikk den første måneden.

Tren dette de dagene du føler deg klar for å trene og ikke trener bein. Men husk å tren beina også, men det virker som du var ute etter et overkroppsprogram iogmed du skrev "helkropp hver dag utenom da jeg trener føtter"

Bare et forslag men du vil nok ha det mye morsomt på trening samt at du kommer til p få muskulær utholdenhet på den måten det virker som du ønsker i tillegg til en bra trent kropp.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget tlm95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Trenger hjelp for program.
« #2 : 16. januar 2015, 09:27 »
Jo, en bra trent kropp er selvfølgelig det jeg vil ha. Men jeg vet at jeg må ha muskel utholdenhet før jeg begynner "hardt" Er ikke noe særlig å ta det noe av det tyngste du klarer også bli utmattet etter 10minutter. Jeg skal prøve en måned med å loggføre treningen min nå å se resultatene. Smiley
Er bestandig gøy å se bedre resultater!

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Trenger hjelp for program.
« #3 : 19. januar 2015, 08:45 »
Jeg brukte god tid på å prøve lage et badic sysgem for deg og du virker ikke til å bry deg nevneverdig så regner med du har finnet et annet opplegg. Men et par råd:

- Det er tilnærmet likt bortkasta å bruke tid på å lete etter et pergekt orogram på internett. Det er tusen forskjellige meninger kg du vil bare bli distrahert fra treninga med all informasjonen.

- Baseøvelser er det du trenger de neste årene nå. En smart ide om du har tenkt å bli stor og sterk naturlig er å melde seg inn i en styrkeløftklubb. Det er en fin måte å lære baseøvelser samt at det som regel er veldig bra miljø i styrkeløftklubber. Mange av de beste styrkeløfterne har superkropper man ikke skulle tro var mulig uten doping, men de gjør det reint, for de vet hvordan man trener riktig. Anbefaler deg å finne ut om det er en aktiv styrkeløftklubb i nærheten på det sterkeste,  det er et råd du vil ha glede av resten av livet om du virkelig liker å trene.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trenger hjelp for program.
« #4 : 19. januar 2015, 13:08 »
12-15 reps og normal pause mellom settene og fokus på god teknikk kan være en grei måte å komme i gang på. Noe særlig mer enn det så blir det seigpining.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!