Skrevet av Emne: Trene mage - er det en "felle"?  (Lest 7750 ganger)

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Trene mage - er det en "felle"?
« : 21. januar 2015, 16:22 »
Jeg er en av de som trener mye mage ved hver styrkeøkt i helsestudioet.
Jeg tar det bl.a. som en del av oppvarmingen, 4-5 sett med div. mageøvelser før jeg begynner å løfte, og tar i tillegg ett og ett sett imellom de forskjellige styrkeøvelsene/volumøvelsene.

Jeg får høre at dette er "dumt" eller snarere unødvendig og bortkastet tid da man får trent mage mer enn nok gjennom styrketreningen, knebøy, markløft osv...
og at "planken" er den eneste fornuftige mageøvelsen man bør forholde seg til, og at det holder med en 30sekunders planke på slutten av treningen..

Stemmer dette?

Jeg er veldig fornøyd med resultatene jeg har fått av min måte å trene mage på, og lurer på om jeg bare har støtt på noen "besservissere" som tar feil?
Jeg hadde aldri hatt disse magemusklene om jeg ikke hadde trenet de, ved siden av alt annet . min mening.

Utlogget pete227

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #1 : 21. januar 2015, 16:58 »
Hei, alt kommer an på hva du vil med treningen din. Hvis du sliter med å opprettholde god teknikk i knebøy kan det være at magen bør trenes mer. Da kan det være lurt å trene magen direkte.

Hvis du får resultater av det du gjør og er fornøyd så holder du deg til ditt program. Inntil du ikke kommer videre. Da kan bytting av øvelser og intensitet være greit.

Mage er uansett viktig å trene.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #2 : 21. januar 2015, 16:58 »
Her får du like mange svar som det finnes folk som løfter. Noen har klokketro på ekstra mageøvelser, andre sier at man bare kan drite i det.

Hvis du føler at du har fått gode resultater av den treningen du gjør nå, så er det ingen logisk grunn til å stoppe. Jeg droppet magetreningen før, men har begynt å gjøre endel decline situps med ekstra vekt osv. som generell oppvarming. Det er vanskelig å tro at det kan skade - sterke mage- og stabilisatormuskler hjelper jo mer eller mindre alle tenkelige løft.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #3 : 21. januar 2015, 18:41 »
Jeg er en av de som trener mye mage ved hver styrkeøkt i helsestudioet.
Jeg tar det bl.a. som en del av oppvarmingen, 4-5 sett med div. mageøvelser før jeg begynner å løfte, og tar i tillegg ett og ett sett imellom de forskjellige styrkeøvelsene/volumøvelsene.

Jeg får høre at dette er "dumt" eller snarere unødvendig og bortkastet tid da man får trent mage mer enn nok gjennom styrketreningen, knebøy, markløft osv...
og at "planken" er den eneste fornuftige mageøvelsen man bør forholde seg til, og at det holder med en 30sekunders planke på slutten av treningen..

Stemmer dette?

Jeg er veldig fornøyd med resultatene jeg har fått av min måte å trene mage på, og lurer på om jeg bare har støtt på noen "besservissere" som tar feil?
Jeg hadde aldri hatt disse magemusklene om jeg ikke hadde trenet de, ved siden av alt annet . min mening.

Knebøy/markløft trener mest transversus abdominis, de indre magemusklene. Rectus abdominis og obliques trenes lite, hoftebøyerne og quadratus lumborum enda mindre. Mange får trent rectus abdominis og hoftebøyerne en del gjennom nedtrekk/chins som involverer de som stabilisatorer. Jeg trener mage/hoftebøyere i tillegg til det jeg nevnte, men ikke mye.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #4 : 21. januar 2015, 20:07 »
Ok takk for svar

Jeg mener, når jeg kjører cable crunch og kjenner det brenner gøtt i magemusklene må det vel bety at det styrker og bygger?

Har fått høre i det siste, av høyt respekterte treningsnarkomaner at "det er mot sin hensikt" å bruke tid på å trene mage annet enn beskrevet i TS.
Det må være som "anorakk" skriver over her, like mange meninger som det fins folk som løfter.

Jeg kjører på

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #5 : 21. januar 2015, 20:24 »
Ok takk for svar

Jeg mener, når jeg kjører cable crunch og kjenner det brenner gøtt i magemusklene må det vel bety at det styrker og bygger?

Har fått høre i det siste, av høyt respekterte treningsnarkomaner at "det er mot sin hensikt" å bruke tid på å trene mage annet enn beskrevet i TS.
Det må være som "anorakk" skriver over her, like mange meninger som det fins folk som løfter.

Jeg kjører på

Spørs hva man trener ellers. Trener man lite chinsaktige øvelser og null bein så er det klart man godt kan trene mye mage/hoftebøyere/osv. I tillegg til knebøy/chins så får jeg trent quadratus lumborum og obliques noe gjennom ettbeinsknebøy så jeg klarer meg med litt trening av mage/hoftebøyere i tillegg.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #6 : 21. januar 2015, 23:51 »
Jeg trener kun nedtrekk (bredt) som volumøvelse i chins-sjangeren.
en del knebøy, litt mark og masse bulgarsk utfall for volum

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #7 : 21. januar 2015, 23:52 »
spiller ingen rolle.

Jeg fortsetter å kjøre på med mage.

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #8 : 22. januar 2015, 23:56 »
I videoseriene som EliteFTS har lagt ut på youtube, sier han at han, inkludert de han trener med, tar 200 reps i en situpsvariant i uken, og at dette er nødvendig for å kunne løfte så tungt som dem gjør (500 kg). Folk fungerer jo forskjellig, men dette bør jo være en rimelig trofast kilde.

Ikke at jeg har så god greie på det, men vil det ikke kunne slite ut styrken generelt i kroppen når man tar så mange sett med mage mellom øvelser i feks bryst? Vil det ikke evt være bedre å trene magen skikkelig etter feks bryst og triceps?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #9 : 23. januar 2015, 00:16 »
I videoseriene som EliteFTS har lagt ut på youtube, sier han at han, inkludert de han trener med, tar 200 reps i en situpsvariant i uken, og at dette er nødvendig for å kunne løfte så tungt som dem gjør (500 kg). Folk fungerer jo forskjellig, men dette bør jo være en rimelig trofast kilde.

Ikke at jeg har så god greie på det, men vil det ikke kunne slite ut styrken generelt i kroppen når man tar så mange sett med mage mellom øvelser i feks bryst? Vil det ikke evt være bedre å trene magen skikkelig etter feks bryst og triceps?

Sikkert lurt å trene mage tilslutt. Å utvikle alt av muskulatur er nødvendig for å unngå skjevheter og skader i forbindelse med tunge løft. Spesielt antagonistene. Utvikler man ryggstrekkeren masse så må man passe på å trene opp rectus abdominis som sitter på andre siden også. Og da må noe mer enn bøy og mark til. Hoftebøyerne (spesifikt iliopsoas) er dessuten med på å stabilisere bekkenet som trenger stabilitet i de øvelsene, så å trene en øvelse som crunches som kun tar mage og ikke hoftebøyerne er heller ikke nok.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #10 : 23. januar 2015, 12:37 »
Ok, men "mot sin hensikt" , å trene crunch og andre mageøvelser, blir vel litt feil å si?

Om man trener opp core-muskelaturen + trener div. øvelser i tillegg er vel det bare fint tenker jeg(?)

Å trene mage til slutt i programmet kan nok være smart ja, og noe jeg bør tenke litt på.
Jeg merket det spesielt i noen tunge sett med knebøy igår at jeg hadde behov for litt uthvilt magemuskelatur():

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #11 : 23. januar 2015, 12:53 »
Ok, men "mot sin hensikt" , å trene crunch og andre mageøvelser, blir vel litt feil å si?

Om man trener opp core-muskelaturen + trener div. øvelser i tillegg er vel det bare fint tenker jeg(?)

Å trene mage til slutt i programmet kan nok være smart ja, og noe jeg bør tenke litt på.
Jeg merket det spesielt i noen tunge sett med knebøy igår at jeg hadde behov for litt uthvilt magemuskelatur():

Det blir mot sin hensikt å trene enormt mye mage hvis man trener knebøy. Jeg har selv merket det i en overgang fra å trene lite bein til å trene mer, at behovet for coretrening ble mindre.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gravat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #12 : 25. januar 2015, 00:30 »
Finnes andre deler av kroppen jeg føler jeg får mer ut av å trene for å si det sånn.

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #13 : 25. januar 2015, 13:00 »
Finnes andre deler av kroppen jeg føler jeg får mer ut av å trene for å si det sånn.

Det er jo greit nok, men jeg snakker ikke om å kutte ned på andre øvelser/muskelgrupper for å trene mage.
Jeg tenker mageøvelser som et tillegg til alt annet - Det kan vel ikke være "mot sin hensikt" å gjøre det mener jeg.


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Trene mage - er det en "felle"?
« #14 : 25. januar 2015, 14:24 »
Benk, kørl og litt halvbøy får da @£$€¤%& meg være nok.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!