Skrevet av Emne: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)  (Lest 14191 ganger)

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #15 : 24. januar 2015, 00:40 »
Joda, psykisk helse er viktig og det er viktig å putte på ting her i livet som gjør at man føler seg bra.

Men, nå har vel jeg visst lenge at alkoholinntaket mitt har vært litt høyere enn det det burde være, og selv om det ikke føles skadelig tror jeg at det er det. Derfor denne tråden, en slags bekjennelse jeg trengte å komme med for å bli ennå mer bevisst på hva som skjer her..

For å si det sånn, jeg ønsker heller å kunne ta meg et glass rødvin til den elendige filmen og kose meg med det, stoppe der, slik at jeg slipper å komme til det punktet at jeg må kutte det ut helt. Eller som en sier over her, stoppe før man blir alkoholisert.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #16 : 24. januar 2015, 00:50 »
Dette er et litt vanskelig tema i Norge. Her er det fullstendig akseptert at man drikker seg helt sykt drita hver fredag og lørdag, men mer enn et glass vin på en hverdag er veldig tabu.

Jeg har mange naboer, men 2 av dem er utlendinger. En tysker og en engelskmann. Begge to drikker markant mer enn "oss andre" på hverdagene, men er aldri på helgefylla som nordmennene rundt. De er velfungerende, normale mennesker, og er begge over 60 nå. Slik som dette har de holdt på hele livet, og det ser ikke ut til å ha ødelagt dem.

Selv drikker jeg ikke lenger, men det er hovedsaklig fordi jeg faktisk ikke nyter smaken lenger. Pluss at jeg har unger, så det går liksom ikke så godt sammen uansett. Men før i tida kunne jeg gjerne ta både 2 og 3 glass whisky på kvelden, og det gjorde godt for sjelen. Det lot meg senke skuldrene, som du sa tidligere.

Om du trives med livet ditt, så ser jeg ingen overveiende god grunn til å kutte det ut. Men det er viktig å se seg selv i speilet og følge med på sin egen oppførsel. Synes du at suget tiltar i styrke må du kanskje ta tak i det hardere enn dette. Enn så lenge synes jeg du gjør rett i å filosofere litt over det og prøve å vurdere deg selv.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #17 : 24. januar 2015, 11:13 »
I Frankrike har de kultur for å drikke hver dag men ikke så mye at man blir skikkelig full. Resultatet er at Frankrike har ekstremt mange alkoholikere og andelen som dør av alkoholrelaterte sykdommer er mye høyere enn i de fleste andre land. Totalkonsumet over tid har mye å si, selv om personen aldri er tydelig beruset. Med ublandet sprit så baller det fort på seg med alkoholinntak målt i liter per år. Man kan få inntrykket at det ikke har så mye å si siden man ikke får blackouts og ingen voldsomme hangovers. Spesielt hvis man holder seg hjemme og drikker for seg selv og alkoholinntaket ikke henger sammen med utagerende oppførsel. Men alkoholismen kommer gjerne snikende etterhvert. Kanskje var det nettopp det anorakk ungikk ved å kutte det ut tidlig nok.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #18 : 24. januar 2015, 11:39 »
Her har det kommet veldig mange gode svar.

Men jeg må si jeg er veldig overasket:
Jeg legger altså ut en tråd som starter med "Ja, det kan tenkes at jeg har et lite, gryende alkoholproblem......"...altså en liten bekjennelse som faktisk satt rimelig langt inne å få ut. Deretter opplever jeg omtrent 50% av svarene som en liten klapp på skulderen - "Ta deg en dram du kamerat, om det får deg til å føle deg bedre i livet"...

I et høyst seriøst treningsforum??

Kan det tenkes at det sitter mange der ute med lignende tanker om sitt alkoholkonsum, som døyver sin dårlige samvittighet ved å gi meg en klapp på skuldra? Jeg tror det(:
Alkohol er veldig alvorlig, ferdig med den saken, og jeg hadde egentlig regnet med et haggelskur med kommentarer som "Hold deg unna" osv.

Noen vil sikkert mene at jeg virker frekk og utakknemlig nå.

Jeg er nok 100% enig med deg SFV.
Dette skal gjøres noe med umiddelbart.

Utlogget madsis44

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #19 : 24. januar 2015, 13:32 »
La oss si det slik:
1. Du drikker litt alkohol vær dag, og føler deg fantastisk. Du er rett og slett lykkelig.
2. Du stopper å drikke alkohol vær dag, og du føler at livsskvaliteten din sakte men sikkert går nedover.

Ville du ha valgt alternativ 1 selv om du hadde levd 10 år lengre med alternativ 2, eller ville du ha valgt alternativ 2, levd 10 år lengre, men hatt en mye dårlige livsskvalitet? Livet burde heller handle om kvalitet enn kvantitet, altså ikke så mye fokus på lengde, men å gjøre de tingene som faktisk gir deg et fullverdig og magisk liv. Hva er meningen med å bli 100 år hvis det går på bekostning av nytelse, glede og lykke? Jeg for eksempel driter i om jeg får god helse av trene, det eneste som driver meg er at jeg syntes det er fantastisk morro, og det er slik det også burde være. Quality before Quantity anytime.
"I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on."

Bøy: 180kg@1x1
Benk: 145kg@1x1
Mark: 250kg@1x1

96mod, 26 år.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #20 : 24. januar 2015, 13:41 »
La oss si det slik:
1. Du drikker litt alkohol vær dag, og føler deg fantastisk. Du er rett og slett lykkelig.

Det høres ut som meg. Jeg liker øl, spesielt India Pale Ale. Har funnet meg noe som heter Johnny Low som er 2.5% men med humlen til en ekte IPA (glem de vanlige norske bryggeriene, de lager bare dritt). En flaske koster 18 kroner hos Meny. Jeg kan godt finne på å drikke det til middag hver dag. Alkoholpåvirkningen på en kropp på 90 kilo som er i god form = null. Å drikke flere er bare digg. Kan ellers finne på å drikke vin (har en haug jeg kjøpte i Moldova stående i kjelleren) og litt rom og cola. Men det blir aldri mye.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #21 : 24. januar 2015, 15:18 »
...jeg får vel gå og ta meg en dram da...(:

hehe..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #22 : 24. januar 2015, 15:20 »
...jeg får vel gå og ta meg en dram da...(:

hehe..

100 reps hanging leg raises først, så er det greit. Toes to the bar.  Dance

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #23 : 24. januar 2015, 15:22 »
akkurat vært gjennom et hardkjør med bulgarske utfall...holder det...(?) (((:

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #24 : 24. januar 2015, 15:22 »
akkurat vært gjennom et hardkjør med bulgarske utfall...holder det...(?) (((:

Hvis du ikke er snill nå så blir det 2x100 reps.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #25 : 24. januar 2015, 15:24 »
ok ok ok! skal skjerpe meg! Toes to the "Bar" hehe...

Utlogget Bonko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #26 : 15. februar 2015, 11:44 »
Mange som har mye meninger om livsstilen din her.
Velger å se på alkoholforbruket ditt biologisk sett.

Flere studier viser at folk med et moderat alkoholforbruk har lavere kroppsvekt enn gjennomsnittet, hvorfor? det vet jeg ikke.
Det er også fordeler med et moderat alkoholforbruk som:
Et moderat inntak av alkohol ser ut til å forbedre en rekke parametre for helsa.

Dette inkluderer blant annet:

Økt insulinfølsomhet. - Bedre blodfettverdier. -En stabilisering av blodsukkeret (både hos friske og de med d-type2).
At du lever lengre. -Beskytter mot alzheimers -Reduserer sannsynligheten for metabolsk syndrom -Virker preventivt på depresjon og flere former for kreft.

Men igjen, som du selv sier så får du en del kalorier gjennom ditt forbruk av alkohol hver dag. En annen grunn til at du kanskje burde roe ned noe med forbruket er at jevn bruk av alkohol i den mengden du inntar det gir mindre verdier av testosteron, som ikke er veldig gunstig.  (søk på google, masse studier på dette)

Det siste er at alkohol er gift for kroppen, og når kroppen din jobber med å bryte ned alkohol sliter den med å utnytte næringsstoffene du mater den med. Dermed blir de i stor grad lagret som fett på kroppen.

Håper dette hjelper

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #27 : 16. februar 2015, 18:47 »
Takk for godt svar, gir deg en honnør for den.

Nok en gang virker det som om jeg bare skal fortsette stilen altså, når jeg veier opp positivene/negativene i forrige innlegg - eller er det bare jeg som allerede er psykisk skadet og velger i underbevisstheten alle veiinger mot det positive - DRIKK

Nei, jeg er nok litt føkkt.

Jeg lurer på i hvor stor grad de 3 hovedmacroene nektes adgang ved at jeg tar meg 2-3 drammer. Dette må vel sier å være en umulighet å fastslå(?)
Jeg er helt ekstremt nøye med maten og tror jeg har bommet med max 2g pr. macro (mine mål) i over et halvt år nå. Velger å ikke telle alkoholen som kcal på noen som helst måte da jeg ikke vil gå glipp av en eneste macro.
Jeg lurer på hvor lang tid det går før kroppen igjen begynner å ta til seg macroer og om det i det hele tatt er noe poeng i å spise noe som helst etter å ha tatt seg en dram - altså ev. spise først, vente en time før man tar seg en dram er muligens en mulighet.

Om jeg har fri dagen derpå, ingen planer annet enn trening, hender det jeg ryker på 4-5 drammer - fremdeles ingen fyll, men for en annen ville det kanskje føltes slik, men jeg tåler litt.

Jeg noterer kroppsvekt en gang i uka men veier meg hver morgen likevel, fordi det er så ufattelig gøy.
Jeg merker at jeg veier drastisk mindre dagen derpå, om jeg kvelden i forveien har tatt en ekstra dram selv om jeg er flink til å drikke vann. Jeg bælmer vann, drikker opp i mot 9-10 liter hver dag, uavhengig av drikkinga - Kostholdet er såpass rutine/viktig for meg at jeg glemmer ikke dette selv om jeg begynner å bli litt surrete i hue.

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #28 : 19. februar 2015, 12:24 »
Litt bort ifra temaet i tråden: drikker du virkelig opptil 9 liter vann om dagen? Du har sjekket det, så du vet at det kan være såpass mye? Det er det samme som 18 halvlitersflasker.
Ikke at jeg har så god greie på dette, men har lest flere steder, og det er lett å finne kilder til det, at det ikke er bra å drikke for mye vann i løpet av en dag. Bare for å informere slik at du er klar over det hvis du ikke var det fra før Smiley

http://www.scientificamerican.com/article/strange-but-true-drinking-too-much-water-can-kill/
http://www.dagbladet.no/2011/09/01/tema/helse/klikk/ernering/17915565/

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Alkoholen ødelegger for meg....eller...(?)
« #29 : 19. februar 2015, 13:40 »
Så mye vann kan du ende på sykehuset av ja. Eller verre. Salter og sånt som hydrering er med og regulerer kan bli ganske skummelt når det går galt.

Og ang. alkoholen. Jeg tror at når du har tenkt såpass på det at du har lagt ut en tråd på et Treningsforum om alkoholkonsumentet ditt, så er det noe som bekymrer deg veldig innerst inne og det virker det som du er enig i utifra innlegget ditt. Det jeg tenker er at hovedgrunnen for å ikke drikke ikke burde være kun treninga, men det kan være en fin måte å få hodet med på ideen om å kutte  rusen fordi du antagelig vil få mere resultater. Hva er viktigst for deg?. Gains kan man fint ha med litt alkoholkonsum, den greia er litt oppblåst ut av proporsjoner at man "kaster bort alt" osv. Har sett mange bra kropper bygd med MYE festing, og mye rare uvaner.. Men du hadde nok følt deg mye bedre med deg selv som menneske tenker jeg om du fikk løst opp i den bekymringen som virker som tynger deg.

Reaching out - 3 år + rusfri
Danny
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!