Skrevet av Emne: Begynne med kreatin?  (Lest 6178 ganger)

Utlogget oatennfjord

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Begynne med kreatin?
« : 27. januar 2015, 10:50 »
Hei, er en gutt på 15 1/2 år som har trent "seriøst" i cirka 10 måneder.
Er 1.93 cm høy og 94 kg tung.
Kommer jeg til å få bedre progresjon om jeg begynner med kreatin?
Takk for svar!
Alder: 16 år
Vekt: 94 kg
Benk: 85 kg
Markløft: 160 kg
Knebøy: 130 kg

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Begynne med kreatin?
« #1 : 27. januar 2015, 13:01 »
Kreatin er det mest veldokumenterte kosttilskuddet på markedet idag. Det er ingenting i veien med å ta det. Det er dokumentert merkbare økninger ved bruk av kreatin. Ta 10gr om dagen. Gjerne 5g til frokosten i en shake eller bare blande det i vann. Også 5g i shaken etter trening. Selvom det ikke har noe særlig betydning på når du tar det.

Du kommer mest sannsynlig til å gå opp noen kg også! Dette er bare vann i første omgang Smiley Drikk nok vann, vær hydrert. Du kan også få litt urolig mage av det.

Lykke til!

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Begynne med kreatin?
« #2 : 02. februar 2015, 14:06 »
Det er antatt at cirka 70% av de som prøver kreatin får effekt av det, mens de resterende 30% får liten eller ingen effekt. Årsakene til det er lite kjent, men jeg anbefaler deg å prøve. Får du effekt så kjennes det godt på styrketreningen:))
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Begynne med kreatin?
« #3 : 02. februar 2015, 23:31 »
Det er antatt at cirka 70% av de som prøver kreatin får effekt av det, mens de resterende 30% får liten eller ingen effekt. Årsakene til det er lite kjent, men jeg anbefaler deg å prøve. Får du effekt så kjennes det godt på styrketreningen:))

Jeg har lest masse om det, jeg prøvde kreatin,, men følte ikke jeg fikk så mye effekt, har litt lyst til å prøve igjen. Men hvordan vet man egentlig om man får effekt av det? Er det noe man bare må "føle på" selv? Det finnes vel ingen metoder for å finne ut om kroppen produserer nok kreatin selv, som man kan gjøre?

Utlogget Rambofant

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Begynne med kreatin?
« #4 : 07. februar 2015, 09:07 »
Jeg har lest masse om det, jeg prøvde kreatin,, men følte ikke jeg fikk så mye effekt, har litt lyst til å prøve igjen. Men hvordan vet man egentlig om man får effekt av det? Er det noe man bare må "føle på" selv? Det finnes vel ingen metoder for å finne ut om kroppen produserer nok kreatin selv, som man kan gjøre?

Tok du opptrappingsfase på kreatin? Kreatin får du også gjennom noen matvarer, dersom du spiser nok av dette så vil jo kroppen selvfølgelig ha mye kreatin. Første gang jeg brukte kreatin gikk jeg direkte på 5g før trening, ingen opptrappingsfase. Jeg hørte opptrappingsfasen bare var tull, og ikke trengtes. Da merket jeg ingen forskjell, så tok jeg opptrappingsfase i 5 dager (20g for min del daglig, 5g frokost, 5g lunch, 5g middag, 5 g kvelds) og da merket jeg det EKSTREMT godt. Gikk opp rundt 2 kilo, men dette er fordi vann binder seg enklere til musklene. Allikevel, så hjalp kreatin meg veldig å komme meg over en liten hump og fortsetter å gjøre gode ting for meg :-)

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Begynne med kreatin?
« #5 : 07. februar 2015, 11:06 »
Jeg har lest masse om det, jeg prøvde kreatin,, men følte ikke jeg fikk så mye effekt, har litt lyst til å prøve igjen. Men hvordan vet man egentlig om man får effekt av det? Er det noe man bare må "føle på" selv? Det finnes vel ingen metoder for å finne ut om kroppen produserer nok kreatin selv, som man kan gjøre?

Man antar at de som ikke får nok kreatin gjennom kosten er de som blir såkalt non-responders. For personlig bruk så må du ta det på "feeling" hvorvidt du får effekt eller ei.

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Begynne med kreatin?
« #6 : 07. februar 2015, 11:08 »
Tok du opptrappingsfase på kreatin? Kreatin får du også gjennom noen matvarer, dersom du spiser nok av dette så vil jo kroppen selvfølgelig ha mye kreatin. Første gang jeg brukte kreatin gikk jeg direkte på 5g før trening, ingen opptrappingsfase. Jeg hørte opptrappingsfasen bare var tull, og ikke trengtes. Da merket jeg ingen forskjell, så tok jeg opptrappingsfase i 5 dager (20g for min del daglig, 5g frokost, 5g lunch, 5g middag, 5 g kvelds) og da merket jeg det EKSTREMT godt. Gikk opp rundt 2 kilo, men dette er fordi vann binder seg enklere til musklene. Allikevel, så hjalp kreatin meg veldig å komme meg over en liten hump og fortsetter å gjøre gode ting for meg :-)

Man skal vel spise jææævlig mye for å få dekket den mengden med kreatin, som er i praksis umulig?
Droppet opptrappingsfasen jeg og, av samme sgrunn som deg, leste at det egentlig var unødvendig, men kanskje jeg får prøve det neste gang og se hvordan det funker. Smiley

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Begynne med kreatin?
« #7 : 07. februar 2015, 13:09 »
Da jeg startet på kreatin etter jul, tok jeg ca 5 g to ganger gaglig, i 4-5 dager, for så å ta det én gang om dagen etter det. Merket at det tok litt tid før kroppen fikk "blåst" seg opp. Ser stor forskjell på skuldre og magemuskler. Skuldrene ble større og magemusklene gikk fra nesten ikke synlig, til litt mer synlig. Jeg har samtidig spist en del, og sett at vekta har økt, men det skal i utgangspunktet ikke før for mye fett, da jeg spiser kontrollert. Så det kan jo selvfølgelig være at jeg føler at jeg ser større ut på grunn av ekstra fett, eller det kan bare være psykisk, men det er i alle fall min konklusjon, hehe Smiley

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Begynne med kreatin?
« #8 : 07. februar 2015, 17:28 »
Så det kan jo selvfølgelig være at jeg føler at jeg ser større ut på grunn av ekstra fett, eller det kan bare være psykisk, men det er i alle fall min konklusjon, hehe Smiley

Det viktigste er at man føler seg bra! Hehe. Så du fikk mer synlige magemuskler etter du startet på kreatin?

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Begynne med kreatin?
« #9 : 10. februar 2015, 18:45 »
Jepp Smiley

Utlogget Lene88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Sv: Begynne med kreatin?
« #10 : 25. mars 2015, 15:40 »
Syns det er en god artkken om dette på Fitnesslife:

http://fitnesslife.no/artikler/kreatin_styrke_og_utholdenhet/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!