Skrevet av Emne: Tips mat " off season" MMA  (Lest 4194 ganger)

Utlogget CTT MMA

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Tips mat " off season" MMA
« : 07. februar 2015, 00:27 »
Hei!
Kjønn: Gutt/mann
Alder: 22år
Høyde: 183Cm

Jeg er en "semipro" MMA utøver som skal gå kamp til høsten, har nå et lite avbrekk fra MMA treningen for å legge på meg.
Skal gå opp fra 77kg til 84kg (det meste burde være muskelmasse). Og vil helst slippe å ta av for mye fett rett før kampen.
MMA treningene begynner rundt slutten av juni, så må ha mesteparten av progresjonen innen den tid.
Trener nå knebøy,markløft,benkpress,skulderpress for det meste (4 ganger i uken.)

Frokost: 100g havregryn,lettmelk, 1SS MCT Olje
Trening
Etter trening:Mutant mass (500kcal),lettmelk, banan ( rett etter trening)
Lunsj: 150g kylling, 100g ris ( 1-2 timer etter trening )
Middag: 150g kylling, 100g ris/fullkornspasta/nudler
Ettermiddag: 130g tunfisk, 100g ris
Kveld: avakado 100g, 4 Egg , 1SS MCT Olje
(forskjellige grønnsaker inngår i lunsj,middag og ettermiddag)

Spiser dette alle dager i uken.

3190 kcal++

Karbohydrater: 379g++
Protein: 169g++
Fett: 103g++

Burde dette holde for en god muskelvekst(vektoppgang) frem til Juni?
Har aldri gått opp i vekt før, kun fått tips fra andre utøvere.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Tips mat " off season" MMA
« #1 : 07. februar 2015, 00:32 »
Det kommer jo an på hvor mange kalorier du forbruker gjennom en dag. Eneste måten å få svar på om dette er nok mat er å følge nøye med på vekt og midjemål. Før logg. Jeg personlig har et regneark med en graf som viser vektendringene mine også, slik at jeg får en visuell følelse, men det er jo ikke nødvendig. Legg på deg 0.5kg i uka, så burde det meste være muskel. Litt fett blir det jo, men ingenting å bekymre seg for.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget CTT MMA

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Tips mat " off season" MMA
« #2 : 07. februar 2015, 00:38 »
Takk anorakk !

Ligger ca på 900-1000kcal over forbruk på denne kostholdsplanen.
Veldig lite aktivitet utenom treningen.


Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Tips mat " off season" MMA
« #3 : 07. februar 2015, 00:40 »
Takk anorakk !

Ligger ca på 900-1000kcal over forbruk på denne kostholdsplanen.
Veldig lite aktivitet utenom treningen.



Om det faktisk er så mye som 1000 over forbruk er det kanskje litt i drøyeste laget. Ser for meg at du kan få litt for mye fett med på kjøpet - selv om styrken din selvfølgelig kommer til å øke raskere. Kan være en tanke å justere litt ned (ca 500 over forbruk) hvis du merker at vekta beveger seg for fort oppover. Lykke til!
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Tips mat " off season" MMA
« #4 : 07. februar 2015, 13:01 »
At du har vedlikeholdtsnivå på 2200, kan du bare glemme hvis du trener styrke, og kroppen din fra før er vant til trening fra MMA. Jeg selv deffet med 2100 kcal sist. Jeg er 10 kg lettere og 15 cm lavere. Derimot er det veldig varierende hvor lett man legger på seg muskler/fett. Noen må spise veldig mye, mens andre kan ligge i et overskudd på 100 kalorier, og ha like stor fremgang som noen som spiser mer.

Utlogget CTT MMA

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Tips mat " off season" MMA
« #5 : 07. februar 2015, 16:59 »
At du har vedlikeholdtsnivå på 2200, kan du bare glemme hvis du trener styrke, og kroppen din fra før er vant til trening fra MMA. Jeg selv deffet med 2100 kcal sist. Jeg er 10 kg lettere og 15 cm lavere. Derimot er det veldig varierende hvor lett man legger på seg muskler/fett. Noen må spise veldig mye, mens andre kan ligge i et overskudd på 100 kalorier, og ha like stor fremgang som noen som spiser mer.

Ikke vet jeg. Testen ble gjort for ca 2 år siden via Norgesbokseforbund og Olympiatoppen når jeg skulle ned i vekt før NM.
Mulig jeg bare burde prøve meg frem en mnd ?

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Tips mat " off season" MMA
« #6 : 09. februar 2015, 20:12 »
Jepp. Men samtidig kan det være vanskelig å vite hvordan kroppen faktisk reagerer når man skal opp i vekt også. Vedlikeholdsnivå er ikke et eksakt tall. Det kan være en "sone", og det kan variere. Det er også vanskelig å se på kroppen hvordan det funger, utenom å se at kroppen feks legger på seg fett. Man kan jo alltids måle seg på vekta en gang i uken eller noe, men det vil være vanskelig å vite hva man faktisk har lagt på seg. Hva som er muskler og hva som er fett. Og alle er forskjellige. Det kan godt være at kroppen din fungerer veldig godt med en "clean bulk" der du går opp veldig lite i vekt om gangen, men at det er så og si kun muskler. Eller det kan være at kroppen din legger på seg mest muskler når du legger deg på et litt høyt kalorioverskudd og får med en del fett på kjøpet. Det første er jo selvfølgelig "best", men det er vanskelig å vite.

Så du får nok prøve deg frem. Men å spise 3200 kalorier høres ikke så gæærnt ut. Tror det kan være et bra utgangspunkt. Pass på å vei deg i ny og ne for å se at du går opp i vekt. Det haster ikke så veldig heller. Men du bør i hvert fall ikke gå NED. Og så lenge vekta går oppover, så er det igrunn ett fett (hehe) hvor mye det er. Det er umulig å legge på seg 1 kg muskler i uken, og det tar lang tid å bli ordentlig kjent med kroppen sin for å vite hva som fungerer best for hver enkelt. Du ser selv på kroppen om det kommer mye fett eller ikke. Kommer det for mye fett, senker du bare kaloriene med 1-200.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!