Skrevet av Emne: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?  (Lest 3676 ganger)

Utlogget rrr95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« : 27. januar 2015, 20:36 »
Heisann Smiley

Har tenkt å begynne å bygge muskler, men er ganske lubben. Tenkte jeg først skulle gå ned i vekt før jeg begynner å bygge muskler, da jeg er 187 cm og veier ca 100 kg. Er dette den beste måten å gjøre det på? Trener ca 30 min spinning fire dager i uken med intervall Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #1 : 27. januar 2015, 20:51 »
Hvorfor ikke begge deler samtidig ? Bygg så godt du kan, men på kaloriunderskudd.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget madsis44

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #2 : 27. januar 2015, 21:37 »
Er ikke kalorioverskudd en forutsetning for å bygge muskler?
"I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on."

Bøy: 180kg@1x1
Benk: 145kg@1x1
Mark: 250kg@1x1

96mod, 26 år.

Utlogget Sofasliteren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #3 : 27. januar 2015, 21:49 »
Her er jeg nok i samme båt som trådstarter, og var det i enda større grad for noen mnd siden.
Kombinerer nå litt spinning med styrketrening, og har på denne måten både redusert kroppsvekten og økt muskelmassen.
Har prøvd å være litt bevisst på at kostholdet ikke mangler proteiner, selv om jeg har vært i kaloriunderskudd.

Klarer egentlig ikke å se logikken i at det ikke skal kunne gå an å bygge muskler selv om en er i kaloriunderskudd, dette er i hvertfall ikke gjeldene for en nybegynner når potensialet for muskelvekst er så stort.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #4 : 27. januar 2015, 23:06 »
Er ikke kalorioverskudd en forutsetning for å bygge muskler?

For generell økning i muskelmasse selvfølgelig. Men det er bedre å gjøre et forsøk enn å vente med å trene ordentlig til etter at man har slanket seg.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #5 : 28. januar 2015, 00:12 »
En som er overvektig og nybegynner har ingen problem med å bygge mye muskelmasse samtidig som han går ned i vekt. Ha ett moderat underskudd høyt på protein og ett skikkelig treningsprogram med PROGRESJON, så vil mye skje Smiley
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #6 : 28. januar 2015, 00:38 »
En som er overvektig og nybegynner har ingen problem med å bygge mye muskelmasse samtidig som han går ned i vekt. Ha ett moderat underskudd høyt på protein og ett skikkelig treningsprogram med PROGRESJON, så vil mye skje Smiley

Tviler på at han faktisk øker generelt i muskelmasse hvis han går ned betydelig i vekt men styrken kan øke masse, mest pga tilvenning til øvelsene.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rrr95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV
« #7 : 28. januar 2015, 12:17 »
Takk for mange gode tips!:) tror jeg skal prøve å trene 2-3 dager med spinning og 2 dager styrke hver uke Smiley kanskje ta en proteinshake etter trening de dagene jeg trener styrke Smiley og er forresten intervall på sykkel en god treningsmetode for å gå ned i vekt?

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #8 : 29. januar 2015, 16:03 »
Heisann Smiley

Har tenkt å begynne å bygge muskler, men er ganske lubben. Tenkte jeg først skulle gå ned i vekt før jeg begynner å bygge muskler, da jeg er 187 cm og veier ca 100 kg. Er dette den beste måten å gjøre det på? Trener ca 30 min spinning fire dager i uken med intervall Smiley

Du kan kombinere styrketrening og vektnedgang. Dette er null problem så lenge du har en del fettreserver i utgangspunktet.

Styrketrening vil virke slankende bl.a. fordi hvileforbrenninga di øker med muskelmassen, noe som vil forbrenne fettreserver. 100kcal ekstra pr.dag i hvileforbrenning = 36500 kcal i året = ca. 6kg kroppsfett.

Utlogget Sofasliteren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #9 : 29. januar 2015, 21:07 »
Er ikke kalorioverskudd en forutsetning for å bygge muskler?

Ser at slike spørsmål som regel besvares med at muskelvekst bare kan skje når en er i kalorioverskudd.

Jeg har selv ikke nok kunnskap om dette til å vite noe bestemt om det, men synes dette virker ulogisk.

Hvis jeg på en vanlig dag har en treningsøkt som skal stimulere til hypertrofi, og ellers i løpet av denne dagen er med på annen aktivitet som er på lav intensitet slik at energien som blir forbrent på denne andre aktiviteten hovedsaklig blir hentet fra fettlagrene og ikke glykogenlagrene.
Hvis jeg denne dagen er i kaloriunderskudd men allikevel har fått i meg 200 gram protein, så kan jeg ikke forstå at kroppen da skal prioritere å omdanne disse til fett for å etterfylle fettlagrene, fremfor å bruke disse proteinene til å reparere muskulaturen.

Kan noen forklare helt fysiologisk hva som får kroppen til å foreta en slik prioritering av næringsstoffene ?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #10 : 29. januar 2015, 22:32 »
Hvis man øker muskelmassen på kaloriunderskudd så betyr det at man brenner flere kalorier fra fettlagrene enn man bruker kalorier fra protein til muskeloppbygging (istedenfor til forbrenning). Dette er mulig i teorien men det skal mye til at kroppen prioriterer å holde på med begge deler samtidig, og iallfall ikke i stor grad.

Jeg har selv klart å bygge muskulatur veldig lokalt (i underarmene faktisk) samtidig som jeg gikk ned i vekt. Men det betyr ikke at muskelmassen økte totalt sett.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #11 : 29. januar 2015, 23:07 »
Det som er mer sannsynlig, er at man kan klare å endre kroppssammensetningen samtidig som man holder vekta stabil. Kanskje betyr det egentlig at kroppen øker muskelmassen litt så minsker den fettmassen litt og så fram og tilbake. Men det er i såfall ikke snakk om en generell nedgang i vekt over tid.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #12 : 30. januar 2015, 12:19 »
Det som er mer sannsynlig, er at man kan klare å endre kroppssammensetningen samtidig som man holder vekta stabil. Kanskje betyr det egentlig at kroppen øker muskelmassen litt så minsker den fettmassen litt og så fram og tilbake. Men det er i såfall ikke snakk om en generell nedgang i vekt over tid.



Uansett er det helt greit å utføre både styrketrening, kondisjonstrening og en evt. vektreduksjon samtidig. Dette er hverdagen for mange toppidrettsutøvere.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #13 : 30. januar 2015, 12:32 »
Uansett er det helt greit å utføre både styrketrening, kondisjonstrening og en evt. vektreduksjon samtidig. Dette er hverdagen for mange toppidrettsutøvere.

Mange toppidrettsutøvere sliter faktisk med å spise nok til å holde vekta oppe.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sofasliteren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Gå ned i vekt, og deretter bygge muskler?
« #14 : 30. januar 2015, 20:47 »
Takker for svar Smiley
Opplever i hvertfall for egen del at jeg både reduserer kroppsvekten og øker muskelmassen, som da gjør at endringen i kroppssammensetningen totalt sett begynner å bli ganske betydelig.
Men det er mye å ta av enda, så jeg får håpe at jeg får beholde dette "nybegynnerfenomenet" så lenge som mulig  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!