Skrevet av Emne: Treningsprogram, problemer med hypermobile ledd + kronisk underarms betennelse  (Lest 3484 ganger)

Utlogget MagnusSol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

To personer
Dame & mann:

Alder: 23 & 23
Høyde: 170 & 177
Vekt: 65 & 75
Hvor lenge du har trent: 0
Helsetilstand, evt. sykdommer: Middels (hypermobile knær + kronisk underarms betennelse) & God
Ditt spørsmål:

Jeg (mann) og min samboer (dame) har kjøpt oss 1/2års treningsabonnement, vi har vært å trent en gang, men vi møtte på flere problemer underveis pga. problemene til samboeren min. Vi ønsker å trene sammen som en motivasjon å komme oss på treningssenteret, da vi ønsker å komme i bedre form. Jeg har sittet og lest en del på nettet og har selvfølgelig rotet rundt i treningsprogram jungelen, men har liten erfaring med dette fra før og med problemene samboeren min har så vet jeg ikke hva vi kan gjøre.

Vi trenger derfor hjelp fra dere med forslag til treningsprogram/treningsøvelser vi kan gjøre slik at hun ikke får vondt. Vi ønsker oss helst ett fullkroppprogram som vi kan utføre 2 til 3 ganger i uken. Referer til http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=2390.0 , men er jo noen øvelser der som ikke vil være mulig å gjennomføre fullt ut (Beinpress, Nedtrekk, Biceps curls m/manualer, Pushdowns).

Vi har vært en gang på studio og møtte på følgende problemer da, så vi har en liten pekepinn på ting som er vanskelig:
Legg press: ikke tunge vekter pga stabilitetsproblemer i kne
Seated leg curl: gikk bra
Wide-Grip Lat Pulldown: vondt i underarm (ikke gjennomførbart)
Machine bench press: gikk bra
Triceps pushdown (rope): vondt i underarm (ikke gjennomførbart)
bicepscurl: vondt i underarm (ikke gjennomførbart)
Butterfly: prøvde, men vi har ikke teknikk så vet ikke. Regner med at det oppstår problemer likt som med bicepscurl.

Det vi vet fra før ang hyper mobile knær:
Beinpress og alt som legger press på knær kan ikke fullføres med tilstrekkelig tunge vekter, da knær kan da "poppe ut" av ledd.
Sykling går ikke da dette gjør vondt i knær etter en liten stund.
Jogging er også vanskelig og slitsomt for knær.

Det vi vet om kronisk senebetennelse i underarm:
(det kalles kronisk betennelse i underarmen, og ved overbelastning kan det bli senebetennelse)
Alt som gjør at det blir strekk på underarmene vil gjøre at det ikke er mulig å gjennomføre øvelsene.
Typisk biceps curls og nedtrekk og pushdowns har ikke vært vondt (måtte avbryte på første sett)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Ettbeins markløft kan kanskje gå. Slyngetrening med albuene i slynge. Nedtrekk eller enarms roing med kroker rundt stanga og uten å feste grep.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

To personer
Dame & mann:

Alder: 23 & 23
Høyde: 170 & 177
Vekt: 65 & 75
Hvor lenge du har trent: 0
Helsetilstand, evt. sykdommer: Middels (hypermobile knær + kronisk underarms betennelse) & God

Hei!

Styrketrening vil nok være en stor utfordring om man hverken har underarmer eller knær som tillater belastning. Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å oppsøke en lege eller en fysioterapaut for å få hjelp til et tilpasset opplegg.

Umiddelbart ser jeg for meg at betennelsen er noe som kan være mulig å bli kvitt, mens knærne kanskje kan støttes opp med korrekte hjelpemidler.

http://www.livestrong.com/article/462427-exercises-for-hypermobile-knees/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!