Skrevet av Emne: Skjev muskelvekst i bryst?  (Lest 7398 ganger)

Utlogget danilinho

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Skjev muskelvekst i bryst?
« : 01. februar 2015, 16:44 »
Hei!
jeg har lagt merke til at etter å ha trent styrke en stund nå, så har jeg en del mer muskelmasse i venstre siden av brystet enn i høyre. Noen som vet hva det kommer av, og om det er noe jeg kan gjøre for å få jevnet det ut på noen slags måte? Har fått høre at det kommer av å løfte skjevt, men har hatt mye fokus på teknikk, i og med at jeg ikke er så erfaren innen dette.
Takker for svar  2thumbsup

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Skjev muskelvekst i bryst?
« #1 : 01. februar 2015, 17:30 »
Å trene en arm eller ett bein av gangen kan hjelpe på sånt. Jeg har selv trent opp venstrelåret fra -1 cm i forhold til høyrelåret til å bli ca 0.25 cm større, ved å trene ettbeinsknebøy med nøyaktig samme belastning på begge bein (de er så godt som jevnsterke nå). Venstreleggen er fortsatt litt mindre. Å trene en brystmuskel av gangen høres litt vanskelig ut. Hvis man trener med en manual i ene hånda og den andre armen strak ut til siden og holder seg fast i noe der, så går det kanskje an. Vet ikke hvor praktisk det er. Hvis man trener med to manualer så blir det gjerne til at skjevheten blir med der også. Ser på folk som trener benkpress hos meg at de har tendensen til å vri hodet, skuldre, kroppen generelt i en eller annen retning for å kompensere for at den ene siden er svakere. Eller stanga heller i en eller annen retning i løpet av løftet. Retter man opp en ting så forplanter det seg gjerne til et annet sted. I hvertfall hvis vektene blir tunge.

Å trene sett med flere reps (8-12) og med ordentlig pause mellom settene kan hjelpe, generelt sett. Da blir det litt enklere å fokusere på strikt teknikk hele veien.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Skjev muskelvekst i bryst?
« #2 : 02. februar 2015, 12:19 »
Få gjerne en partner eller instruktør til å se på teknikken din. Berøring av muskelen(av partner, instruktør) som trenes mens du utfører øvelsen styrker også ditt fokus på hvilket område som skal trenes. Det er ikke så lett å oppdage at skulder på en side tar over noe av jobben som brystet skal gjøre. Enig med SFV at litt flere repetisjoner og gjerne rolig og kontrollert utførelse sikrer bedre innkobling av brystet som den trenende muskulatur. Det er ingen selvfølge at brystet kobles inn optimalt fordi det er en brystøvelse. Hjelpemuskulaturen tar gjerne fort over om fokuset på teknikk svikter. Dette er noe vi alle erfarer med styrketrening og man blir aldri ferdig utlært. På sikt vil du kunne jevne ut ujevnhetene.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Skjev muskelvekst i bryst?
« #3 : 02. februar 2015, 14:10 »
Jeg opplever iallfall selv at små justeringer i teknikken i dips kan aktivisere brystet (begge sider) betydelig mer i bunnfasen.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!