Skrevet av Emne: Mattilførsel ved dødsfall  (Lest 8444 ganger)

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Mattilførsel ved dødsfall
« : 16. februar 2015, 16:10 »
Jeg mistet dessverre min sønn på 22 år for litt over 1 måned siden. Siden den gang har det ikke vært fokus på verken mat eller trening. Jeg har faktisk klart å være innom treningsklubben 3 ganger på 2 uker - hver økt på 15-20 min og lette vekter. Bare for å prøve og komme igang. MEN det er klart at overskuddet er ikke der - ikke bare pga dødsfallet og alt rundt det, men også med tanke på mat. De første ukene var det mest om å gjøre og få i seg litt mat, og da ble det all mulig slags mat - helst noe "usunt" for å få i seg karbohydrater...

Selv med et dårlig/lite inntak av mat i denne perioden, tror jeg ikke jeg har gått noe ned i vekt. Dette tror jeg i første omgang er pga stresset dette har påført kroppen min, men samtidig har jeg nok blitt noe smalere pga "muskelsvinn".

I bunn og grunn er jeg mistet helt lysten på det å passe på "riktig" kosthold og trene så mye som jeg har gjort, men det kommer antakelig etter en tid. I mellomtiden må jeg prøve å få litt overskudd, for den er nok heller på minussiden.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal gripe det hele an? Enkelte dager klarer jeg å spise mer enn andre dager, men de dagene med mindre kalorier er nok flest ennå.....

Det er "pussig" at det skal slike ting til for å få et mer nyansert syn på det man tidligere brente for, for nå ser jeg ingen glede i å lese om verken trening eller kosthold.....

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Mattilførsel ved dødsfall
« #1 : 16. februar 2015, 17:52 »
Akk, det var trist å høre. Det er lite meningsfylt jeg kan si om den sorgen du gjennomgår, så det lar jeg være.

Med tanke på trening og kosthold tror jeg bare det er tiden som kan hjelpe deg. At motivasjonen er borte har jeg ikke vanskelig med å forstå - jeg har to barn selv, og skulle noe slikt hende en av dem kan jeg ikke forestille meg hvor grufullt det ville være.

Vi har en nabo som mistet sønnen sin for 11 måneder siden, og hun sier at alt fremdeles er helt jævlig, men i bittelitt mindre grad enn det var for 1, 2 og 5 måneder siden. Hver dag er et slit, og alt hun ønsker seg er å få snakke med gutten sin igjen. Med sånne tanker som svirrer rundt  i hodet er det vanskelig å forvente seg at man skal tenke på kosthold og trening og alt det som før var en glede i en helt annen hverdag enn den du har nå.

Jeg vet ikke hvordan vekta di er, men hvis det er videre vekttap du er bekymret for, så ville jeg ha forsøkt å fokusere på kaloririke matvarer. Ikke tenk så mye på hva som er sunt og vitaminer og alt mellom himmel og jord, det får du reintrodusere etterhvert som lyset i enden av tunnelen kanskje blir litt større. Ta deg en pizza eller en burger, drikk litt brus, spis litt is og litt sjokolade - kort sagt alt som er ordentlig godt. Orker du å trene litt er det jo bedre enn ingenting - 20 minutter en gang eller to i uka er mye bedre enn 0 minutter hele uka. Gå deg en tur om dagen, prat litt med sønnen din mens du går i skogen, prøv å minne deg selv på at du blir nødt til å leve videre selv om han dessverre er borte. Jeg "prater" stadig med både pappa og farfar, selv om de har vært borte lenge. Det hjelper litt, på et eller annen uforklarlig vis.

Og gjør ting enkle, så du slipper å bruke så mye tid på det. Havregryn og melk til frokost er raskt og kjempebra. Samme til kveldsmat. Middagen kan du jo kjøpe ferdig nå i begynnelsen. Kjøp inn yoghurt og knekkebrød og sånt som går fort å putte i seg hvis man blir sulten. Nøtter er bra - masse kalorier og veldig enkle å spise både i farta og i sofaen. Jeg bare tenker høyt her, aner ikke om det er til noen hjelp. Kanskje, kanskje ikke.

Og til slutt, ikke stress med treninga. Både musklene og styrken kommer fort tilbake når du en gang har lyst til å ta ordentlig tak i det igjen. Klarer du å vedlikeholde det litt et par ganger i uka er det flott, men ikke la det bli enda en stressende faktor hvis du ikke orker nå. Det ordner seg senere, kroppen kommer seg raskt igjen.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Mattilførsel ved dødsfall
« #2 : 16. februar 2015, 21:29 »
Ja, det kan ikke beskrives hvordan situasjonen er - det er noe en må oppleve selv for å skjønne, og det håper jeg det er færrest mulig som gjør. Men jeg skal ikke gå inn på det her...

Det jeg var litt ute etter er akkurat det du skriver rundt dette med trening og kosthold. Som jeg nevnte var fokuset de første ukene å få i seg næring i det hele tatt. Enkelte dager ble kl både 2 og 3, så lurte du på om du hadde vært på do eller fått i deg mat i det hele tatt. Nå går det heldigvis litt bedre på den fronten, men allikevel er de "gode" dagene for få ennå.

Vekta mi er nok helt grei. Jeg drev og slanket meg ca 5 kg over 6 mnd i fjor før jul, la på litt i jula og skulle trene meg opp og "bulke" litt etter jul, før jeg ville ned litt igjen til sommeren - det var planen, men det er så klart kastet bort. Jeg vil anta at vekten min er ca der den var før jul - mao at jeg kanskje har gått ned det jeg evt la på meg i jula. Noen mener å se på meg at jeg har gått ned i vekt, men jeg tror ikke det er snakk om noen kg. Min mor gikk ned flere kg, men hos meg virker det som om alt har "stoppet" opp - det er derfor jeg lurer på om stresset kanskje kan være årsak til det, for det har vært mange dager jeg kun fikk i meg 2-3 lomper med litt pålegg (ofte Nugatti) + kanskje 1 brødskive i løpet av dagen. Ikke akkurat mye....

Mao tror jeg ikke det er noe fare for at jeg går ned i vekt - ihvertfall ikke av betydning. Det var tipsene dine vedr å få i seg litt god næring på en lettvint måte jeg først og fremst var ute etter, og der kom du med flere tips - takk!! Det skal ikke legges skjul på at jeg sikkert kunne ha kommet fram til dette selv, men hodet er liksom ikke med om dagen. Jeg kan si en ting og ha glemt det igjen etter 1 time.. Veldig frustrerende. Derfor er jeg kjempeglad for tips til å få i seg noe mer med næring på en enkel måte. Det har nok, og kommer nok, til å være en del enkel mat fremover og da må jeg først og fremst tenke på at jeg må bygge meg et overskudd. Utfra hvordan jeg har spist til nå, vil det sikkert ta noe tid å få bygget det opp...

Nok en gang - takk for tips!!

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Mattilførsel ved dødsfall
« #3 : 17. mars 2015, 22:34 »
Kondolerer Sad

Et tips fra meg som har slitt i perioder hele mitt voksne liv med å få i meg nok bra næring er å drikke næring når man veit man skulle hatt i seg noe, men av en eller annen grunn er vanskelig.

Prøv denne shake;
(20-40g proteinpulver)
(1-2ss olivenolje)
2-4dl melk (evt noe av det juice)
1-3 egg
1 banan
en neve fryste bringebær
en neve fryste jordbær
en halv kiwi
1 dl (40g) havregryn/hvetekim

Mix i smoothiemaskin eller med stavmixer. Juster mengder etter ønske,  mange bra variasjoner av denne. Vil du ha mer protein kan du slenge oppi en scoop proteinpulver og for mer sundt fett kan du bruke litt olje. Juster tykkelse med væskemengde. Dette er genialt i perioder mat må nedprioriteres. Man kan bestemme hvor sunn man vil ha den. På bulk har jeg gjerne brukt litt sukker i også. Smaken varieres lett med å variere på type frukt f.eks . Bare en kjapp guideline du kan jobbe utfra. Mange tenker at egg og havre er forferdelig å drikke, men prøv deg fram. Jeg har lagd masse gode varianter oppigjennom årene. Egg smaker lite og havre/hvete går fint ned her IAF. På dirtybulk kan du bytte ut noe væske med iskrem Wink
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!