Skrevet av Emne: Muskelvekst, too much?!  (Lest 10365 ganger)

Utlogget christersa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Muskelvekst, too much?!
« : 24. februar 2015, 16:32 »
hei!
Naturlig kroppsbygger her som liker å ta meg helt ut på hver trening.
Problemet mitt er kanskje at jeg liker å ta meg litt for mye ut.
Jeg kjører hver muskelgruppe en gang i uka.
Brystdagen kan se slik ut:

benkpress: 4 sett, 15,12,6,3
skråbenk: 4 sett, 10,10,8,8
flies: 4 sett. 15,15,12,12
cabelcross: 15,15,12

hva mener dere, too much?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #1 : 24. februar 2015, 16:58 »
Vel, hva får deg til å tro at det er for mye? Mangel på fremgang, mangel på vekst?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget christersa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #2 : 24. februar 2015, 20:27 »
blir sterkere, men føler at muselaturen min er "bløt". Og lurte da på om det kom av dette? Takk for svar

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #3 : 24. februar 2015, 20:35 »
Får du bedre fremgang er det knall, og hvorfor forandre på noe som fungerer?. Det verste du kan gjøre på nåværende tidspunkt er å konstant prøve nye programmer og vase mellom det ene og det andre når du hører folk sier "det programmet er bra", "den øvelsen er best" osv osv. Uten at jeg hentyder at du gjør det, veit bare det er en lett gruve å falle i med internett som gir så mye motstridende informasjon, og på feltet "trening og Fitness" finnes det færre FAKTA om hvordan man skal gjøre ting enn på mange andre områder. Min regel når det gjelder øvelser for meg selv er at jeg skal klare å forklare for meg selv hvorfor jeg gjør hver enkelt øvelse, hva jeg vil oppnå med den og hvorfor den er med i programmet. Du trenger ikke å ha samme regel som meg men det har i hvert fall hjelpa meg å nå målene mine den tiden målene hovedsakelig lå i vektrommet. Om man gjør ting uten et mål bak det så blir det fortere til at man bare "går igjennom bevegelsene" , for å fornorske et engelsk uttrykk.

Pump it up !!! Tongue
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #4 : 24. februar 2015, 20:37 »
Høres ut som du bare skal kjøre på. At du er litt "bløt" i muskulaturen kan være mangel på karbohydrater kanskje? Jeg føler meg ihvertfall veldig flat og bløt når jeg spiser lite karbs. Noen som er bedre på kosthold som kan verifisere dette? Tenker likom at musklene ikke får "fylt seg opp" nok for å si det så broscience som det går.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #5 : 25. februar 2015, 12:55 »
Hvorfor tar du bolesplitt hvis du er naturlig?

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #6 : 25. februar 2015, 16:52 »
Hvorfor tar du bolesplitt hvis du er naturlig?

Volumtrening funker bare for mennesker fulle av anabole steroider og veksthormoner ? Håper det var en fleip det der. Mange reine atleter som trener på klassisk byggermåte som detre og har fantastisk fremgang. Av folk jeg har trent med så har jeg sett flere veldig nær 50  overarmer og flere 200 pluss i benk/180 pluss i skrå gjort av naturlige "hobbybyggere" på split-program.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #7 : 26. februar 2015, 08:18 »
Snakker jeg om volumtrening? Nei. Jeg snakker om splitprogrammer. Ifølge min logikk er det idiotisk å ha bryst på egen dag(som for så vidt er kanskje 5% av kroppens totale muskelmasse, også ha bein på egen dag som brått er 50% av kroppens totale muskelmasse)

Men hvis du tror det er optimalt å trene en muskelgruppe kun 1 gang i uka kan du ta deg en questbar. Les gjerne litt om proteinsyntesen.


Til trådstarter: Programmet i seg selv er nok helt ok det, selvom jeg aldri ville valgt et liknende program. Du kommer til å få pump på trening, og brystet kommer til å vokse 28-48 timer etter økten. Noe mer enn det kan du neppe forvente.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #8 : 26. februar 2015, 11:48 »
Jeg er hjertelig enig med superspurv hva angår valg av måte å trene på. Med mindre du er bråsterk allerede er det lite å hente på å splitte opp programmet i kroppsdeler så tidlig i treninga. Du klarer simpelthen ikke å legge nok stress på systemet/kroppsdelen til at det bør gå en hel uke før du trener den neste gang - du er ikke sterk nok til å flytte nok vekt til å gjøre det.

Dette er det morsomste jeg har lest på dette forumet på månedsvis:

"Men hvis du tror det er optimalt å trene en muskelgruppe kun 1 gang i uka kan du ta deg en questbar." - genialt! Cheesy
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget christersa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #9 : 27. februar 2015, 11:47 »
Hva er feil med å trene kroppen 1 gang I uka? Og hvorfor kaller du det bolersplitt? Og hva vet du om at jeg ikke er sterk nok?

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #10 : 27. februar 2015, 13:09 »
Det er godrt bevist at man har mye større efffekt av å trene hver muskel 2-3 ganger i uka fremfor 1.

På 1 år får man 52treninger på hver muskel ved å kjøre 1 gang i uka. Kjører man 2 ganger får man 104 treninger... Det sier seg selv at det gir bedre resultater.

Restutisjonstiden er ikke mer enn 2-3dager så hvorfor skal du gå halve uka uten å stimulerer til enda mer muskelvekst?

Totalt unødvendig med 1 uke hvile på en kroppsdel uansett hvor hardt du har trent.


Superspurv har helt rett på det han sier. Les deg opp på proteinsyntesen og restutisjon så skjønner du hvorfor Smiley

29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Muskelvekst, too much?!
« #11 : 27. februar 2015, 14:13 »
Det er delte meninger om det der da. Programmer som Starting Strength og Stronglifts 5x5 legger tildels opp til trening av samme muskelgruppe (bryst f.eks) kun 3 ganger på 2 uker. Altså omtrent hver 5. dag
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #12 : 27. februar 2015, 15:27 »
Det er delte meninger om det der da. Programmer som Starting Strength og Stronglifts 5x5 legger tildels opp til trening av samme muskelgruppe (bryst f.eks) kun 3 ganger på 2 uker. Altså omtrent hver 5. dag

Jeg tror argumentasjonen, i alle fall i SS, er at skulderpressen på et vis er en lettere variant av benkpressen, og tillater at man henter seg inn litt fra de ukene hvor man benker (og øker i benken) 2 ganger. SS er jo ganske heavy på progresjon av vektene, så en uke med 2x press og 1x benk tillater vel at man trekker pusten litt, særlig siden det ofte er vanskelig å øke så dramatisk i overkroppsøvelser som underkropp. Nå til dags anbefaler de vel også at man begynner å øke så lite som mulig i overkroppsøvelser så tidlig som mulig, altså microloading ganske raskt. Selv merka jeg at jeg ikke kunne øke 2.5kg fra trening til trening på pressen rundt 60kg, og måtte kjøpe småvekter da.

Såvidt jeg vet har Rippetoe sagt at hvis det var opp til ham så ville han ha droppa benkpressen helt og bare kjørt skulderpress, men det tror jeg han i senere år har gått tilbake på, i og med at benken kan belastes så mye tyngre enn skulderpressen, og derved bygger mer muskelmasse osv osv. Tidlige styrkeprogrammer ala Bill Starr (før han skrev boka si "The Strongest Shall Survive", hvor han også hadde gått over til benkpress) dreide seg vel hovedsaklig om knebøy, power clean og skulderpress. Dette var jo riktignok rettet 100% mot å øke styrken på fotballspillerne de trente (amerikansk fotball altså), men det er jo interessant, om ikke annet.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Muskelvekst, too much?!
« #13 : 27. februar 2015, 15:47 »
Jeg tror argumentasjonen, i alle fall i SS, er at skulderpressen på et vis er en lettere variant av benkpressen, og tillater at man henter seg inn litt fra de ukene hvor man benker (og øker i benken) 2 ganger. SS er jo ganske heavy på progresjon av vektene, så en uke med 2x press og 1x benk tillater vel at man trekker pusten litt, særlig siden det ofte er vanskelig å øke så dramatisk i overkroppsøvelser som underkropp. Nå til dags anbefaler de vel også at man begynner å øke så lite som mulig i overkroppsøvelser så tidlig som mulig, altså microloading ganske raskt. Selv merka jeg at jeg ikke kunne øke 2.5kg fra trening til trening på pressen rundt 60kg, og måtte kjøpe småvekter da.

Såvidt jeg vet har Rippetoe sagt at hvis det var opp til ham så ville han ha droppa benkpressen helt og bare kjørt skulderpress, men det tror jeg han i senere år har gått tilbake på, i og med at benken kan belastes så mye tyngre enn skulderpressen, og derved bygger mer muskelmasse osv osv. Tidlige styrkeprogrammer ala Bill Starr (før han skrev boka si "The Strongest Shall Survive", hvor han også hadde gått over til benkpress) dreide seg vel hovedsaklig om knebøy, power clean og skulderpress. Dette var jo riktignok rettet 100% mot å øke styrken på fotballspillerne de trente (amerikansk fotball altså), men det er jo interessant, om ikke annet.

Jeg lurer på om det der har noe med tradisjoner å gjøre, tanken om å være så "old school" som mulig. Rundt 1900 så hadde de veldig lite utstyr og trente stort sett vektløftingsøvelser inkludert press, og benkpress var ikke en vanlig øvelse. Gulvpress var det nærmeste de kom. Men å tenke sånn blir som å nekte å bruke elektriske lamper fordi helten fra 1890 kun brukte gasslampe.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #14 : 27. februar 2015, 15:54 »
Jeg lurer på om det der har noe med tradisjoner å gjøre, tanken om å være så "old school" som mulig. Rundt 1900 så hadde de veldig lite utstyr og trente stort sett vektløftingsøvelser inkludert press, og benkpress var ikke en vanlig øvelse. Gulvpress var det nærmeste de kom. Men å tenke sånn blir som å nekte å bruke elektriske lamper fordi helten fra 1850 kun brukte gasslampe.

Jeg vet at skulderpressen falt ut av style fordi det var vanskelig å bedømme den i konkurranser. For mye bakoverlent, hvordan bedømme hvor mye bøy i knea noen hadde, osv.

Såvidt jeg vet mener vel en god del av styrkecoachene at skulderpressen er den beste øvelsen av de to, fordi den belaster hele den kinetiske kjeden fra topp til bunn, mens benkpressen jo gjøres liggende og til tross for at den kan belastes tyngre så er det mindre muskler og støttemuskulatur som må arbeide. Men så er det jo det at man som oftest ikke klarer å løfte i nærheten av like tungt i skulderpress som i benk, og det er jo lite populært. I moderne tid er jo også den ideelle mannlige fysikken mye sentrert rundt velutviklede brystmuskler - i gamle dager var det vel kanskje litt mer populært å bare være "stor", ikke så definert osv. (litt gjetning basert på bilder og historier jeg har sett/lest)
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!