Skrevet av Emne: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"  (Lest 4993 ganger)

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« : 26. februar 2015, 13:09 »
Hei. Lurte bare på hvordan dere vil anbefale en "trenings-jomfru"(en som aldrig har trena før) å begynne å trene.

Sett at han/hun aldri har vært i noen slags form for sport, men vil begynne å løfte vekter. Hvor begynner man?

Ser att alle anbefaler baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress, militærpress, roing, pull-ups), men er disse god nokk alene for å utvikle god nokk støttemusklatur for å unngå skader? (sett at du har en som kan lære deg teknikk og at du ikke overdriver med tyngde på stanga)


Jeg lurer på dette, fordi jeg trena starting strength med alt for mye vektøkning på kort tid, og det fikk konsekvenser. Ble plaget med vondt i skuldre, hofta og kneene. Har vært hos fysioterapeut i rundt 3-4 mnd, og har bare tatt ulike "kropsøvelser" i redcord. Er blitt bedre, men vet ikke om det er pga øvelsene eller for jeg faktisk har slutta å trene så lenge med høy belastning.

Ikke knytt meg sammen med spørsmålet over, lurer pga jeg er usikker om hva jeg skal anbefale andre å trene etter opplevelsen jeg har hatt med baseøvelser. Går egentlig ut i fra att det var ego-løftingen min som var problemet, ikke øvelsene. Vil bare ha deres mening.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #1 : 26. februar 2015, 16:22 »
Enkelte har stor evne til å klemme ut mye krefter av en kropp som ikke er veldig gjennomtrent. Det er lurt å være forsiktig med progresjon over tid sånn at kroppen og teknikken faktisk henger med. De som trener hos meg får ikke lov til å øke vektene før jeg er fornøyd med teknikken og den kan godt bli dårligere med en økning på bare en kilo. Støtteøvelser er noe folk har litt forskjellig behov for. Hvis man ikke har særlig evne til å vurdere det selv så kan det være lurt å trene litt av mye forskjellig, men ikke mer enn at baseøvelsene forblir base-øvelser.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #2 : 26. februar 2015, 19:37 »
Min favoritt støtteøvelse for tiden er sidehev i L. Dvs med albuene vinkelrett. Det tar bra på midtre skuldermuskel og nakke men også på tre av rotatorcuffmusklene. Mest supraspinatus som de fleste skulderøvelser gjør men også infraspinatus / teres minor fordi overarmene må roteres bakover (iallfall statisk) for å holde underarmene i riktig vinkel. I tillegg tar den de wrist ekstenderne som er knyttet til fingrene, og supinator av en eller annen grunn. Men det er ikke snakk om veldig mange sett. Og så trener jeg musklene i selve hendene/tomlene med et par softballer i forskjellige størrelser.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #3 : 26. februar 2015, 20:10 »
Det er naturlig å spørre om hvor høy du er, hvor mye du veier, og om du er mann eller kvinne.

Øvelsene i seg selv er nok ikke problemet, som du er inne på selv. Det er fort gjort å skade seg når egoet løper foran kroppen, det tror jeg de fleste som driver med løfting har fått kjenne på en eller annen gang i løpet av "karrieren". Med et program som Starting Strength er det også ekstremt viktig å spise mye, og hvile mye. Hvis disse to faktorene lider, så lider løftinga og kroppen også. Den intense progresjonsruten krever at du gir kroppen det den trenger for å henge med i svingene. Det jeg oftest ser med nybegynnere på dette programmet er simpelthen at de ikke følger kostholdsanbefalingene.

En fin side for deg å lese:

http://www.barbellmedicine.com/training/top-10-mistakes-people-following-starting-strength-make/
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #4 : 26. februar 2015, 20:24 »
Grei link med en del gode poenger, men jeg synes det blir litt dogmatisk. Det blir lett sånn når folk prøver hardt å promotere seg selv og programmene sine som "det riktige".

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #5 : 26. februar 2015, 20:26 »
Grei link med en del gode poenger, men jeg synes det blir litt dogmatisk. Det blir lett sånn når folk prøver hardt å promotere seg selv og programmene sine som "det riktige".



Blir vel opp til trådstarter å tenke gjennom hva han vil, han har jo prøvd SS og ikke fått den beste opplevelsen ut av det. Kan ikke du foreslå et program da, SFV, med tanke på at han har skadet seg osv? Ikke min spesialitet.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #6 : 26. februar 2015, 20:43 »
Blir vel opp til trådstarter å tenke gjennom hva han vil, han har jo prøvd SS og ikke fått den beste opplevelsen ut av det. Kan ikke du foreslå et program da, SFV, med tanke på at han har skadet seg osv? Ikke min spesialitet.

Har snakket med rob1 om det før en del ganger. Dess mer krevende et program er dess mer evne må man ha til å forstå og følge opp seg selv underveis, hvis man ikke får oppfølging av andre. Derfor er jeg litt skeptisk til starting strength som nybegynnerprogram. Men det hjelper å lese grundig gjennom all litteraturen som ligger på nettstedet, som linken din sier.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #7 : 26. februar 2015, 22:33 »
La merke til noe i artikkelen nå :

"The take home, keep it simple Santa (K.I.S.S.- I don’t like calling people stupid, normally). The big five, squat, bench press, press, deadlift, powerclean plus chins, curls, and back extensions will work beautifully for your dedicated novice progression."

Der begynner det å ligne på noe. Etter min mening så er back extensions den siste øvelsen i verden man trenger i et program der ryggstrekkeren trenes i samtlige hovedøvelser og curls trenger man heller ikke hvis man trener både powercleans og chins. Men trener man litt chins + situps e.l. så har man kommet mye nærmere å fylle ut hullene.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #8 : 26. februar 2015, 22:58 »
Så baseøvelser er optimalt (uansett hvor erfaren du er), så lenge du har riktig teknikk, hviler og spiser nokk?

Og for all del ikke ego-løfter


Når det kommer til meg selv, tenker jeg å begynne med de baseøvelsene jeg nevnte, 3 sett 10 rep 3 ganger i uka(starter med bare stanga og jobber meg forsiktig opp) for å få teknikken på plass, så tenker jeg å gå over til Jim Wendlers 5/3/1 program.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #9 : 26. februar 2015, 23:01 »
Så baseøvelser er optimalt (uansett hvor erfaren du er), så lenge du har riktig teknikk, hviler og spiser nokk?

Og for all del ikke ego-løfter

Skal du vokse og bli sterk så må du inkorporere de tyngste flerleddsøvelsene. Det er først og fremst knebøy og markløft (der er det et visst overlapp), så er det benkpress/dips og chins, så er det press. Å ha flere minutter pause mellom settene når man trener de tyngste løftene - som artikkelen beskriver, er ikke så dumt.

Jeg ville ha vært forsiktig med å trene noe som helst tungt under 5 repetisjoner per sett med mindre teknikken sitter som støpt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #10 : 26. februar 2015, 23:21 »
Skal du vokse og bli sterk så må du inkorporere de tyngste flerleddsøvelsene. Det er først og fremst knebøy og markløft (der er det et visst overlapp), så er det benkpress/dips og chins, så er det press. Å ha flere minutter pause mellom settene når man trener de tyngste løftene - som artikkelen beskriver, er ikke så dumt.

Jeg ville ha vært forsiktig med å trene noe som helst tungt under 5 repetisjoner per sett med mindre teknikken sitter som støpt.

Greit, takk! hva tror du om planen min da?

Når det kommer til meg selv, tenker jeg å begynne med de baseøvelsene jeg nevnte, 3 sett 10 rep 3 ganger i uka(starter med bare stanga og jobber meg forsiktig opp) for å få teknikken på plass, så tenker jeg å gå over til Jim Wendlers 5/3/1 program.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #11 : 26. februar 2015, 23:26 »
Sikkert lurt å starte med 10-reppere med fokus på teknikk. Folk som trener hos meg trener mest sånn. De trener for å være i form da, ikke med voldsomme ambisjoner.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #12 : 26. februar 2015, 23:30 »
Slik det er nå, trenger jeg å "bare komme i form", så da er det vell passe for meg. hehe

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #13 : 27. februar 2015, 00:50 »
Fra samme nettstedet :

http://www.barbellmedicine.com/misc/the-ultimate-top-5-list/

"By Jordan Feigenbaum MS, CSCS, HFS, USAW CC, Starting Strength Staff

Lifestyle Hack: Pare down your training template to the bare bones: squat, deadlift, press, bench press, chins, and power cleans. If you’re going to add anything, it better be a curl variation, a triceps exercise, and some abs. Everything else can stay in everyone else’s crappy program."

Ser man det.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #14 : 27. februar 2015, 08:03 »
Fra samme nettstedet :

http://www.barbellmedicine.com/misc/the-ultimate-top-5-list/

"By Jordan Feigenbaum MS, CSCS, HFS, USAW CC, Starting Strength Staff

Lifestyle Hack: Pare down your training template to the bare bones: squat, deadlift, press, bench press, chins, and power cleans. If you’re going to add anything, it better be a curl variation, a triceps exercise, and some abs. Everything else can stay in everyone else’s crappy program."

Ser man det.


Ser man hva? At de inkluderer flere øvelser enn de fire basene? Det står vel i boka også, såvidt jeg husker. Det står også i boken at curls inkluderes fordi folk ikke klarer å la være uansett Tongue Er en stund siden jeg har lest den, riktignok. Og det har vel til og med kommet en ny utgave, jeg har bare 2nd edition.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!