Skrevet av Emne: Greie startvekter ifh 5x5?  (Lest 7648 ganger)

Utlogget kiriee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Greie startvekter ifh 5x5?
« : 23. mars 2015, 16:14 »
Heisann
Har nettopp begynt på 5x5 stronglift og lurer på hvordan vektene er og hvordan jeg skal gå frem.
Har kun et par treninger innabords, men så langt så ser det slik ut:
Squat: 55 kg
Bench Press: 40 kg
Deadlift: 50 kg
Overhead Press: 30 kg
Barbell Row: 40 kg

Første gang var jeg med noen kompiser som har trent i en del år for å lære meg teknikk osv.
Så vi prøvde oss litt frem iforhold til vektene. De som står her er ikke hva jeg maksa. De fleste øvelsene gikk greit, men sleit litt med militærløft og benk. Første gangen så trente jeg alle øvelsene slik at jeg kunne lære meg de og med 3x8 sett.
Siden har jeg gått over til 5x5 og klarer øvelsene greit, men er ikke kjempe sterk i armene merker jeg. Tok 50 i benk første gangen, men den sleit jeg med, så gikk litt ned.

Burde jeg gå opp eller ned i vekt i noen øvelser? Og hvor mye burde jeg øke hver uke/trening?
Er forresten 174cm og ca 70kg.

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: Greie startvekter ifh 5x5?
« #1 : 23. mars 2015, 18:22 »
Dersom du skal følge 5x5 Stronglift skal du øke hver gang (så sant du klarer å fullføre settene). Jeg vil anbefale deg å laste ned appen deres, da dette gjør hele prosessen svært enkel. Jeg kjører selv dette treningsprogrammet på tredje måneden og er meget fornøyd!

Når det kommer til vektene burde du definitivt ta av dersom du synes det er tungt allerede første trening. Programmet sier at du maksimalt skal begynne på 50% av maksløftene dine og ut i fra vektene du har skrevet under vil jeg anbefale deg dette på det sterkeste! Husk på at du legger på 15 kg i måneden på alle løftene (sett bort i fra knebøy og markløft, hvor du legger på 30 kg). Dette betyr at det raskt nok blir tungt.

For at programmet skal være en suksess for deg er det helt kritisk at du starter lett nok, slik at du får gjort kroppen vant til å trene hver muskelgruppe såpass ofte. Dette gjør at du får restituert mellom hver trening. Valget er egentlig enkelt; løft tungt nå og plei stoltheten din eller begynn lett og ha noe å faktisk være stolt av om noen måneder Wink Hvem tror du kan mest om trening, Mehdi som har laget programmet eller kompisene dine? Følg kunnskapen!

Utlogget kiriee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Greie startvekter ifh 5x5?
« #2 : 23. mars 2015, 21:59 »
Fant spreadsheeten hans, så da går begynner jeg på opplegget hans på onsdag. Virker fornuftig det du sier Smiley
Får pleie stoltheten senere!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!