Skrevet av Emne: Årsak til hårtap?  (Lest 7609 ganger)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Årsak til hårtap?
« : 20. mai 2015, 21:04 »
Hei!
Jeg er en gutt på 21 år, og begynner å få viker i pannen. Jeg er klar over at enkelte kan begynne å miste hår i ung alder, men jeg syns likevel det er ganske tidlig, og det første som slår meg er selvfølgelig kosthold og kosttilskudd. Jeg har prøvd å google litt, og har funnet litt her og der, men tenkte likevel å høre her om det er noen som har erfaringer med dette.

Merker at det blir verre og verre. Men kostholdet mitt har også endret seg det siste året. Jeg begynte først å merke det i høst. Det er ennå ikke veldig synlig, men nok til at jeg selv har tenkt over det.
Jeg spiser mye proteiner i kostholdet. Kan dette være en årsak? 2.5-3 gram protein per kg kroppsvekt. Ikke spør hvorfor, kommenter om du vet om det  har noen innvirkning på hårtap.
Jeg har den siste tiden begynt å bruke et nytt BCAA tilskudd, mer glutamin, beta-alanine og en smule ekstra C-vitamin. Kan noe av dette være årsaken? I tillegg har jeg brukt proteinpulver og kreatin i et par år allerede. BCAA i et år, men ny type etter påske.
Jeg vet at aspartam skal være "sikkert", men er det mulig at det kan ha noe med hårtapet å gjøre? Jeg har etter jul begynt å spise betydelig mer aspartam. Lettbrus i helgene, proteinpulver hver dag, og fun light-saft hver dag. Dvs at jeg spiser nå aspartam hver dag, opptil dobbelt så mye som i høst. Har blant annet funnet litt på google om at dette kan være en årsak?
Har siden i høst begynt å drikke mer kaffe enn tidligere. Før var det bare i ny og ne, nå er det et par kopper om dagen. Aner ikke om det har noe å si, men slenger det med i tilfelle.
Kan jo også legge til at jeg har gått på deff siden påske.
Ellers trener jeg styrke 4-5 dager i uken, og 1-2 kardio-økter.
Jeg stresser heller ikke mye i hverdagen, så jeg vil ikke tro at det er årsaken.

Er det noen som har noe tanker/erfaring rundt dette?

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Årsak til hårtap?
« #1 : 20. mai 2015, 22:23 »
Av det du nevner:

Kutt ut kreatin. Kreatin øker dihydrotestosteron-nivåene med 60%, som er det hormonet som gjør at du mister hår.
Dihydrotestosteron (DHT) er den onde tvillingen til testosteron og er 6 ganger mer potent enn den sistnevnte. Dessverre blir DHT inaktivert av et eller annet enzym i musklene og har null anabolsk effekt. Alt våset du hører om DHT som det ultimate mannlige hormonet -- glem det, testosteron er kongen.
DHT gjør at du får mer hår på kroppen og mindre hår på hodet, men så er den litt viktig for ereksjon/produksjonen av sperm osv
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741313

Tror ikke aspartam har noe å si, men kutt ut like greit alt sukkeret. Hårtapet er på et eller annet vis forbundet med det metabolske syndrom (insulin-resistens), uten at jeg vet noe mer om det. Men at du deffer er bare bra
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4144211/

Er du ekstra dedikert kan du bytte ut Whey-protein med erte/soya protein eller noe tilsvarende. Whey gir spikes i IGF-1 nivåene, som er bra for musklene, men som aktiverer 5ar-enzymet, som konverterer T til DHT
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8344190


Det sies at hårtap skyldes 80% gener, 20% miljø. Har du skallede i familien pluss at du har begynt å miste hår i 20års alderen, lover det ikke bra for deg.
Det er per i dag disse 3 store som har vært en stund og som man vet fungerer, som du kan vurdere å begynne med, jo før jo heller:

1. Finasterid (proscar/propecia). Finasterid blokkerer 5ar og dermed omdannelsen av T til DHT. Bivirkningene er litt svakere ereksjon (får den liksom ikke helt opp), tynn gjennomsiktig sperm, mindre motivasjon, psykiske problemer osv på grensen til depresjon, men bare hos noen! Gå til hudlegen, få bekreftet at det er mannlig hårtap du har, at det ikke er jern- eller vitamin d-mangel, så får du resept for Proscar, som er 5 mg tabletter som kuttes i fire deler (1.25 mg per dag). Et års forbruk koster ca 400 kr. Mild kjemisk kastrering på resept, kan man si, hvis du er en av de få uheldige som får bivirkninger. Effekten sees først om 6 måneder, som med alle andre hårtapsmedisiner

2. Minoxidil (recrea forte og lignende). Opprinnelig et blodtrykkmedisin, som tilfeldigvis gror hår. Ingen vet hvordan den fungerer. Problemet er at du mister all gjenvekst når du slutter med minox

3. Ketoconazole (Fungoral sjampo). Brukes egentlig til noe annet (seboreisk eksem), men som en slags bivirkning er den også med på å gro hår

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!