Skrevet av Emne: Ny jogger - smerter ved leggbeinet  (Lest 3395 ganger)

Utlogget nyjoggins

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Ny jogger - smerter ved leggbeinet
« : 26. mai 2015, 13:32 »
Hei!

Som overskriften sier, er jeg ganske nybegynner når det gjelder løping. Har alltid gått og syklet mye, men har nå fått dilla på løping. Løper 2-3 ganger i uke, alt mellom 5-10 km.
Jeg har god sko (har tatt en test, og kjøpt anbefalte sko) og løper på variert underlag. Mest sti og grus, noen få strekk på asfalt.

Kjenner en liten "murring" langs leggbeinet og er redd det er beinhinnebetennelse. Hva kan jeg gjøre fremover? Har IKKE lyst til å gi meg med joggingen. Har kommet så godt i gang etter to fødsler og er stolt av meg selv.
Er det ok å løpe litt? 5 km to ganger i uken? Men god uttøying og masseringen? Burde jeg teipe? Kjøpe compression-sokker/ tights?

Håper noen som er erfarne kan gi meg noen gode råd.
"Murringen" i leggen er ikke verre enn at jeg klarer å jogge. Jeg kjenner det litt i starten av joggeturen, og noen ganger noen små #stikk" når jeg sitter i ro.


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Ny jogger - smerter ved leggbeinet
« #1 : 01. juni 2015, 13:45 »
Hei

Er det på innsiden eller fremsiden av leggen?

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Ny jogger - smerter ved leggbeinet
« #2 : 01. juni 2015, 22:17 »
Løping er noe av det mest brutale du kan utsette beina dine for når de ikke er vant til det. Kroppen må ha lang tilvenning for å tåle store mengder løping. Kutt ut løping på flat mark en periode,  løp på grus, i terreng og hold deg unna asfalt. Løp i motbakke jo brattere jo bedre. Mindre slag, mer motstand for muskelatur.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget nyjoggins

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Ny jogger - smerter ved leggbeinet
« #3 : 03. juni 2015, 16:51 »
Hei

Er det på innsiden eller fremsiden av leggen?


Det er på innsiden av leggbeinet. Føler det er mellom leggbein og leggmuskel, hvis du skjønner..

Jeg sliter også veldig med å strekke ut fremsiden av leggen. Hvordan gjør jeg det på best mulig måte?

Jeg har holdt meg til skogsløyper og grus, ikke asfalt. Kun noen få meter der jeg må krysse veien for å komme inn på en sti litt lenger borte.
Det går fint å løpe og blir ikke nevneverdig verre etter løping.

I dag løp jeg 7 km uten problemer.

Har lyst til å kunne løpe et par, tre dager i uken på skogsvei.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 262
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 262

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Ny jogger - smerter ved leggbeinet
« #4 : 03. juni 2015, 20:18 »
Hvis problemene fortsetter så er et alternativ å løpe intervaller, eventuelt i oppoverbakke. Intervalltrening betyr færre kilometer og oppoverbakke er mer skånsomt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?