Skrevet av Emne: Hva slags kosttilskudd/vitaminer bør ei nybegynner ta?  (Lest 3125 ganger)

Utlogget Mimosaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Det blir vel kanskje feil å kalle seg nybegynner når man er 20 kg overvektig og ikke har sneven av muskler men....  :Smiley Mine tall er 158 cm og 73 kg.  woot

Jeg går utålmodig å venter på kostholds- og treningsprogram fra PT her, men har begynt i det små selv. Jeg har et års tid holdt på med sykling. Har klart å komme meg opp på 24 km/t i 3.4 mil. Er jo fornøyd med det, men skal bli bedre. Jeg har også trent litt slyngetrening, noe som jeg tenker å bytte ut med vektløfting etterhvert som fettet forsvinner og muskler er mer trent.

Så jeg er jo ikke i nærheten av hva de fleste her inne driver med, så de mange rådene som står her føler jeg ikke helt gjelder meg enda.

Spørsmålet mitt er hva jeg trenger av kosttilskudd/vitaminer for å få best utbytte av treningen? Og når skal det evnt. taes?

Håper det er noen som kan svare, da jeg ser at det er mange som leser men gir få svar. Wink

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Få i deg nok protein, omega-3, vitamin D om vinteren, kalsium for beinbygningen. Det er vanskelig å få i seg nok kalsium uten melkeprodukter. Trening øker bentettheten som forebygger skader men det krever nok kalsium.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Mimosaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Takk for svar. Smiley

Du sier jeg skal få i meg nok proteiner. Burde jeg gått til innkjøp av noe tillegg eller er det nok å spise riktig mat?

Sånn som i dag så har jeg vært på 1 times høyintensitets sykkeltur. Hva burde jeg ha spist før og etter? Jeg spiste en posjon havregrøt til frokost, og da jeg kom hjem tok jeg et knekkebrød med litt lett majones og 2 kalkunfilet, og et knekkebrød med cottage cheese og nektarin. Er det greit eller burde jeg spist anderledes?
Synes dette er vanskelig...
 

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det er mye vanskeligere å få i seg nok protein når man slanker seg fordi man må ha i seg i like mye protein som før. Halverer man kaloriinntaket så må proteinprosenten dobles for å veie opp for det. Så det er mye enklere å klare seg med vanlig mat hvis man ikke skal ned i vekt. Det blir samme sak med vitaminer etc, man trenger like mye som før selv om man spiser mindre mat.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Mimosaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Så det du altså sier, er at jeg bør kjøpe noe proteinpulver?
Hvis man skal ta en proteinshake i løpet av dagen, er det da lurt å ta den i forkant eller etterkant av sykkelturen, evnt styrketreningen?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Det er enklere å få i seg nok protein på slanking hvis man bruker proteinpulver. Etterkant er ikke så dumt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Mimosaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Takk for svar!
Har en del å lære skjønner jeg... Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!