Skrevet av Emne: 5 x 5 programmet  (Lest 22356 ganger)

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

5 x 5 programmet
« : 17. oktober 2015, 14:08 »
Hei

Noen som har erfaringer om dette programmet.

http://www.iform.no/5x5-rep-2/

Har hørt mye bra om dette og folk sier at dem bygger masse (som jeg er ute etter).

Men her trener man jo hver muskelgruppe kun 1 gang i uka. Ikke er det så voldsomt mange set heller utenom baseøvelser. Som da gjør at jeg kommer med neste spørsmål.

Som sagt trener man jo hver muskelgruppe kun 1 gang i uka, man venter jo nesten en hel uke før den får kjørt seg igjen. En muskel kan jo trenes igjen etter 48 timer, da har den jo fått hvile nok. Er det ikke da ekstremt "idiotisk" å vente over det dobbelte før man trener den muskelen igjen?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #1 : 17. oktober 2015, 14:37 »
Stemmer ikke helt. Bein trenes på dag 1 og 4, fremre skuldermuskel på dag 2 og 5. Du kan liksågodt kombinere de dagene og så kjøre 2-splitt. Kanskje med litt mindre beintrening. 10 sett med markløft er drøyt.

Påstanden nederst i artikkelen om at man skal spise 3.5 gram protein per kilo kroppsvekt per dag er nok rettet mot bolere på bulk. Forfatter er jo Gunnar Strand fra Kaliber Gym som nylig ble dømt til syv års fengsel i forbindelse med produksjon, distribusjon og salg av dopingmidler.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #2 : 18. oktober 2015, 00:29 »
Med andre ord ett program du ikke anbefaler om man er ute etter masse?
Som sagt synes jeg at det blir kanskje litt få øvelser på hver muskelgruppe iløpet av en uke. Men har jo hørt at mange har bra erfaring med dette.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #3 : 18. oktober 2015, 00:48 »
Vet ikke ? Prøv selv. Jeg er mer opptatt av at et program skal ha nogenlunde harmoni. Med enkelte programmer skulle man tro at poenget var å bli så skjevbygd som mulig. All beintreningen er ikke så dumt egentlig, knebøy og markløft har en tendens til å få fart på kroppen helt generelt. Dessuten blir man sterk.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #4 : 18. oktober 2015, 10:56 »
Vet ikke ? Prøv selv. Jeg er mer opptatt av at et program skal ha nogenlunde harmoni. Med enkelte programmer skulle man tro at poenget var å bli så skjevbygd som mulig. All beintreningen er ikke så dumt egentlig, knebøy og markløft har en tendens til å få fart på kroppen helt generelt. Dessuten blir man sterk.

Er vell sant det.

Men som sagt tenker jo på dette med at man trener jo f.eks bryst og rygg kun 1 gang i uka! Når man har denne lille "regelen" at man kan trene muskelen igjen etter 48 timer så virker det jo ikke særlig smart med kun 1 gang i uka? Musklene vill jo få unødvendig mye hvile?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #5 : 18. oktober 2015, 13:34 »
Poenget mitt var at du kan slå det sammen til en 2-splitt og trene det oftere, f.eks. 2 ganger i uka eller 3 ganger på 2 uker sånn som det opprinnelige 5x5. Hvis man ikke liker markløft så kan man kutte det ned til strakmark eller rumensk markløft eller bare lårcurl.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #6 : 18. oktober 2015, 14:04 »
Poenget mitt var at du kan slå det sammen til en 2-splitt og trene det oftere, f.eks. 2 ganger i uka eller 3 ganger på 2 uker sånn som det opprinnelige 5x5. Hvis man ikke liker markløft så kan man kutte det ned til strakmark eller rumensk markløft eller bare lårcurl.

Hm, setter pris på hjelpen din her. Men er ikke helt med her. Hvordan skal jeg slå det sammen til en 2-splitt?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #7 : 18. oktober 2015, 14:37 »
Jeg forklarte det ganske nøye i innlegg nummer 1
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #8 : 18. oktober 2015, 14:53 »
Jeg forklarte det ganske nøye i innlegg nummer 1

Så da blir det å slå sammen 1 og 4 og 2 og 5. Så trene annenhver dag f.eks?

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #9 : 21. oktober 2015, 11:43 »
Men for å bruke denne tråden. Om du skulle anbefale ett program for å bygge store muskler, har du noe å anbefale? Helt ærlig så er jeg ikke noe stor fan av dette med å trene en muskelgruppe kun 1 gang i uka, så om du har noe med 2 ganger så er det flott.

Utlogget daviid121

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: 5 x 5 programmet
« #10 : 21. oktober 2015, 15:40 »
Vill anbefale deg PHAT http://fitnessbloggen.no/treningsmetoden-phat/ trener dette selv og det er utrolig bra program, øker forsat mye i styrke og byger en del muskler samtidig. Har gått fra 90kg 3x3 til 145kg 3x3 på ish ett år med dette programmet. Men husk og spise bra med mat, ikke undervurder denne biten for da kan du bli fort utkjørt. Det er et hardt program.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #11 : 23. oktober 2015, 09:13 »
Hvis dere er natty ville jeg aldri anbefalt dere noe annet et fullkropp, eller 2 split. Jeg skjønner ikke hva som er så sinnsykt kult med å ha 5 split, eller egen "armdag". Hvor faen kommer dette fra?

Vil dere ha masse, så spis mer.

Og det er ingen vits å trene mer enn 3-4 sett på hver muskelgruppe om gangen. Allerede etter 3 sett på feks bryst, har du brutt ned allerede 70-80% av musklen. Da er det lite vits å trene 20 ekstra sett for å bryte ned de ekstra 5-10%. Da er det femti ganger lurer å trene med høyere frekvens.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #12 : 23. oktober 2015, 21:18 »
Hvis dere er natty ville jeg aldri anbefalt dere noe annet et fullkropp, eller 2 split. Jeg skjønner ikke hva som er så sinnsykt kult med å ha 5 split, eller egen "armdag". Hvor faen kommer dette fra?

Vil dere ha masse, så spis mer.

Og det er ingen vits å trene mer enn 3-4 sett på hver muskelgruppe om gangen. Allerede etter 3 sett på feks bryst, har du brutt ned allerede 70-80% av musklen. Da er det lite vits å trene 20 ekstra sett for å bryte ned de ekstra 5-10%. Da er det femti ganger lurer å trene med høyere frekvens.

Men er det ikke det som er poenget da å bryte ned muskelen mest mulig for at den skal bygges større og sterkere? Tenker da på det siste avsnittet ditt her.

Spørr på grunn av at jeg ikke vet.

Og kan det ikke bli mye med fullkroppsprogram om man da trener 3-4 ganger i uka?

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #13 : 24. oktober 2015, 11:23 »
Vill anbefale deg PHAT http://fitnessbloggen.no/treningsmetoden-phat/ trener dette selv og det er utrolig bra program, øker forsat mye i styrke og byger en del muskler samtidig. Har gått fra 90kg 3x3 til 145kg 3x3 på ish ett år med dette programmet. Men husk og spise bra med mat, ikke undervurder denne biten for da kan du bli fort utkjørt. Det er et hardt program.

Men er det ikke ekstremt mange reps på enkelte øvelser der? Ser det er helt opp til 15-20 reps! Det er vell for mye om man vill bygge større muskler? Man skal vell da ligge på litt mindre repantall?

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #14 : 26. oktober 2015, 12:45 »
Men er det ikke det som er poenget da å bryte ned muskelen mest mulig for at den skal bygges større og sterkere? Tenker da på det siste avsnittet ditt her.

Spørr på grunn av at jeg ikke vet.

Og kan det ikke bli mye med fullkroppsprogram om man da trener 3-4 ganger i uka?

Jeg vet ikke. Er målet ditt å bryte ned muskelen din mest mulig? Trener du 5 timer om dagen? Hvorfor trener du ikke 10 timer om dagen? Da bryter du jo ned muskelene dine enda mer.

Du misforstår veldig mye innen basic styrketrening. Fullkropp 3 ganger i uka er det som gir mest "gains", hvis man skal sammenlikne nybegynner- og viderekommendeprogram

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!