Skrevet av Emne: 5 x 5 programmet  (Lest 22359 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #15 : 26. oktober 2015, 13:47 »
10 timer om dagen, det høres ut som grøftegraving på 30-tallet eller noe sånt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #16 : 26. oktober 2015, 16:34 »
Jeg vet ikke. Er målet ditt å bryte ned muskelen din mest mulig? Trener du 5 timer om dagen? Hvorfor trener du ikke 10 timer om dagen? Da bryter du jo ned muskelene dine enda mer.

Du misforstår veldig mye innen basic styrketrening. Fullkropp 3 ganger i uka er det som gir mest "gains", hvis man skal sammenlikne nybegynner- og viderekommendeprogram

Selvfølgelig er det ikke smart og trene 10 timer om dagen. Musklene trenger jo hvile også. Men jeg mente når man er på trening og skal trene en muskel så er det vell kanskje best å bryte den ned mest mulig for å så la den hvile for å bygge seg større og sterkere.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #17 : 26. oktober 2015, 16:52 »
Droppsett ned til 0 er veldig effektivt. Dvs. til å bryte ned. Prøv det i benkpress en gang til 2-kilos manualene ikke går opp lenger. 
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #18 : 28. oktober 2015, 12:22 »
Ja, men du rekker ikke trene 4 splitten din iløpet av en 48 timers syklus(les proteinsyntese). Det gjør du med et fullkroppsprogram. Muskelen din vokser bare i 28-48 timer uansett.

Hva tror du er best? Bryte ned muskelen 75% hver økt, men ha en voksene muskel konstant, eller
Bryte ned muskelen 90%, la den vokse i 2 dager, deretter skjer det ingenting i 5 dager før du bryter den ned igjen.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #19 : 28. oktober 2015, 23:13 »
Ja, men du rekker ikke trene 4 splitten din iløpet av en 48 timers syklus(les proteinsyntese). Det gjør du med et fullkroppsprogram. Muskelen din vokser bare i 28-48 timer uansett.

Hva tror du er best? Bryte ned muskelen 75% hver økt, men ha en voksene muskel konstant, eller
Bryte ned muskelen 90%, la den vokse i 2 dager, deretter skjer det ingenting i 5 dager før du bryter den ned igjen.


Sikkert det siste, men hvorfor sverger så mange da til å trene en muskel kjempe hardt 1 gang i uka, kanskje 2 kontra det å ta den med færre øvelser men oftere?

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #20 : 30. oktober 2015, 09:58 »
Fordi noobs (som sikkert 95% av dette forumet) ser på hvordan bodybuildere som er fulle av steroider trener, og kopierer programmene deres, og SELVFØLGELIG forventer samme resultat.

Uvitenhet, rett og slett.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #21 : 01. november 2015, 17:02 »
Fordi noobs (som sikkert 95% av dette forumet) ser på hvordan bodybuildere som er fulle av steroider trener, og kopierer programmene deres, og SELVFØLGELIG forventer samme resultat.

Uvitenhet, rett og slett.

Greit nok det, men hvorfor kjører ikke disse bodybuilderne som er du sier er fulle av steorider osv det du nevner isteden for å trene en muskelgruppe i uka? Om det er best så er det vell best også selv om man går på steorider.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #22 : 02. november 2015, 10:39 »
Det er her du tar 100% feil, min venn.

Trener man naturlig vokser en muskel i 28-48 timer, etter den har blitt brutt ned/trent.

Da man begynner å selv injisere testosteron og andre testosteronderivater, så blir proteinsyntesen endret, og muskelen vil vokse, selv uten å bli trent. Man får blant annet mer muskelvekst av 600mg testosteron per uke uten å løfte en finger, enn å trene optimalt naturlig. Og når du tenker deg at de proffe bodybuilderne tar 10x den dosen jeg oppga. Øya mine blør når jeg ser bodybuildere trener med shitty ROM(range of motion) og 30 sett på en muskelgruppe etc..

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: 5 x 5 programmet
« #23 : 03. november 2015, 20:50 »
Det er her du tar 100% feil, min venn.

Trener man naturlig vokser en muskel i 28-48 timer, etter den har blitt brutt ned/trent.

Da man begynner å selv injisere testosteron og andre testosteronderivater, så blir proteinsyntesen endret, og muskelen vil vokse, selv uten å bli trent. Man får blant annet mer muskelvekst av 600mg testosteron per uke uten å løfte en finger, enn å trene optimalt naturlig. Og når du tenker deg at de proffe bodybuilderne tar 10x den dosen jeg oppga. Øya mine blør når jeg ser bodybuildere trener med shitty ROM(range of motion) og 30 sett på en muskelgruppe etc..

Nå virker det som om jeg bare skal være vanskelig. Beklager det. Men selv om man bruker steorider så må man jo fortsatt trene hard for at det skal ha effekt. Man kan jo ikke bare sitte der å spise kebab og så musklene vokse. Når dem går på så mye stoffer så må det da være lettere og bedre for dem å trene en muskelgruppe flere ganger i uke om det gir bedre resultater som du nevner.

Dem stoffene dem store gutta tar gjør vell også at restutusjonen går mye raskere enn det som er normalt. Så da er det jo ikke noe logisk at dem da kun trener 1 gang i uka pr muskelgruppe om den treningen du nevner gir bedre effekt.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #24 : 03. november 2015, 21:39 »
Ekstremt misbruk av anabole steroider fører nok til at kroppsbygging blir doping-drevet istedenfor trenings-drevet. Men jeg tipper at det blir enda mye mer sånn for de som stepper inn i insulin-helvete og det er sannsynligvis 100 prosent av de som konkurrerer med Kai Greene & co om å bli Mr. Olympia. Pluss veldig mange i toppen av WSM og dop-aksepterende styrkeløftforbund. Ser tegn til at det er en del av de i verdenstoppen i IPF også, pluss i toppen i vektløfting. Sannsynligvis ikke Aukhadov selv om han ser ut som et troll.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #25 : 04. november 2015, 14:02 »
Jo, de vil fortsatt vokse selvom de drikker cola og spiser kebab. Jeg leste et intervju med en bodybuilder, og i miljøet så spiser de så sunt som mulig for å holde kolesterolet, blodtrykket og diverse andre ting mest mulig i sjakk, fordi AAS påvirker dette negativt.

1g karbohydrat er 1g karbohydrat. Uansett om det kommer fra godteri, poteter eller pasta. Alt av karbohydrater ender opp som glukose i blodbanen uansett. Selv proteiner ender opp som glukose i blodbanen "hvis det ikke blir brukt", selvom det blir brukt i form for energi.

Når man injiserer AAS så vil det stimulere proteinsyntesen slik at hvis man trener 1 muskel hver 7. dag, så vil muskelen vokse alle de 7 dagene fram til neste økt. Det er vel derfor bodybuildere begynte med splitprogrammer.

Man restituerer mye bedre uansett hvilket preparat man tar, men du tenkte kanskje på preparater som øker kollagensyntesen?(bindevev, ledd). Det morsome er at enkelte bolere påtar seg treningsskader fordi de ikke vet om kollagensyntesen. Det er som å sette en V8er i en gammel folkevogn.

------------------------------------------------------------------

Men for å komme tilbake til tema. Det 5x5 programmet der er en typisk bolesplit. Jeg anbefaler deg til å endre det slik at det enten blir en PUSH/PULL split eller UPPER/LOWER split. På push/pull legger du til knebøy og tåhev på push dagen og leg curls/bakside lår på pulldagen. Upper/lower er selvforklarende.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #26 : 04. november 2015, 20:34 »
Jeg trener upper/lower split og 2 ganger per uke. Pluss noe løpstrening. Synes ikke at kroppen restituerer seg raskt nok til å trene oftere, det må bli et veldig minimalistisk program isåfall. Det med restitusjon er litt individuelt. Jeg kan godt tenke meg at folk kan komme langt med et vanlig 5x5 program der en del av muskelgruppene kun blir trent 3 ganger på 2 uker med et moderat volum og uten at de driver med anabole steroider. Enkelte ting er mer krevende for kroppen å restituere seg fra enn andre ting, sånn som tung markløft. Så det med 24-48 timers restitusjon er nok et minimum og ikke en almengyldig regel. Men det der med å sjokkere ihjel en bestemt muskelgruppe og så ikke trene den på en uke er nok et steroid-drevet konsept.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #27 : 05. november 2015, 02:27 »
Alder har litt å si på restitusjon Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 5 x 5 programmet
« #28 : 05. november 2015, 10:15 »
Kan tenkes men jeg trente ikke noe oftere da jeg var 17 for å si det sånn.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: 5 x 5 programmet
« #29 : 05. november 2015, 10:53 »
Hvordan er splitten da? Upper på mandag/torsdag og Lower på tirsdag/fredag? Det gir jo 3 dager med restitusjon. Burde holde i massevis. En annen ting er hvis du tar med markløft i spliten, siden den tar omtrent alt som er og det blir mye overlapping på muskelgruppene. Da kan jeg skjønne at du ikke får restituert fullt ut.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!