Skrevet av Emne: Må gjøre noe snart..  (Lest 5498 ganger)

Utlogget EES

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Må gjøre noe snart..
« : 23. oktober 2015, 13:08 »
Hallo!
Nå bør noe gjøres med både form og fasong for min kropp..
Er 34 år. Aldri vært slank/tynn, selv som tenåring når de fleste er tynne var jeg mer eller mindre feit, tippet 90 kg før jeg var på ungdomsskolen.
Aldri vært noe god i eller glad i organisert sport/idrett, har alltid vært litt fysisk aktiv likevel i form av turer og litt individuell trening, men har derimot alltid vært alt for glad i mat.

Spiser ikke spesielt usunt (lite ferdigmat og snacks), men spiser generelt alt for store porsjoner. Eier ikke magemål og kan fint spise ti brødskiver til lunsj eller middagsporsjon for fire alene. Har hatt en del runder med noen ukers slanking hvor jeg har gått ned opp til 10 kg, men det har da tatt to måneder å gå ned 10 kg og to-tre uker å gå opp igjen minst de samme.

Treningen er veldig uregelmessig. Noen uker er jeg flink og trener 4-5 ganger, så kan det gå 2-3 uker til neste gang. Det går stort sett ut på litt enkle øvelser på treningssenter (knebøy/benkpress etc.) og joggeturer på 3-5 km.

Jeg er 187 høy og vekten har de siste 15 årene vært ganske stabil rundt 95-100 kg, men de siste månedene har jeg klart å legge på meg til ca. 110 kg, så nå sitter jeg snart og har bare jobbklær og joggebukser som passer. Å kjøpe større klær fordi jeg har blitt for feit er litt vel mye personlig nederlag, så noe må gjøres. I tillegg er jeg litt lei av å bli gjennomvåt av svette av noe som helt fysisk utskeielse og å bli andpusten av en liten oppoverbakke.

Mine utfordringer er:
- Når jeg lager min egen mat er det lett å holde seg på matta, men så blir man invitert med ut/bort, er ute på reise, jobber sent og andre ting som saboterer forsøkene på å spise lite og sunt siden jeg har elendig viljestyrke.
- Trening finnes overhodet ikke lystbetont - jeg kan fort finne på å vaske og rydde fremfor å trene fordi jeg synes det er gørrkjedelig, ubehagelig og gir aldri noe resultat.

Jeg vet at det ikke er mye pålitelig, men fra gang til gang bør det vel være sammenlignbart - tall fra en badevekt som måler fettprosent og så videre. Slik ser tallene ut i dag, 23.10.2015.

Vekt: 110,0 kg
Fett: 35,1%
Muskler: 37,4%


Sånn jeg ser det er det to ting jeg bør ha på plass for å klare å gjøre noe med dette:
- En måte å gå ned i vekt (fettprosent) på som er rask nok til at motivasjonen ikke forsvinner. 2 kg i måneden blir litt tregt, rett og slett..
- Noe trening som faktisk gir noen resultater dersom man holder seg til regelmessig. Sånn det er nå er jeg sterkt angrepet av det som i en artikkel ble omtalt som "kuke-rundt-syndromet" og går i grunn bare dit for å gjøre litt tilfeldige greier for å ha god samvittighet etterpå..

Om vekten er det ene eller andre spiller ikke så stor rolle, men jeg ser jo av tallene at når BMI'en er langt over 30, fettprosenten er langt over normalområdet og muskelprosenten er helt midt på treet er jeg rett og slett feit, dvask og utrent.. Tongue Har ingen helseproblemer eller hatt noe problem med smerter i forbindelse med trening.

Hvordan skal jeg angripe dette her? Å overholde et mat/treningsopplegg er ikke så vanskelig å motivere seg til - bare det er noe konkret og ikke bare tilfeldig miks uten noen store resultater. Dessverre er venner og kollegaer stort sett i to grupper: Godt trent og i så god form at det er umulig å trene med dem, eller feite sofagriser som ikke har noen interesse av å forandre på det. Derfor må jeg gjøre ting alene.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Må gjøre noe snart..
« #1 : 10. november 2015, 14:44 »
Det er ikke enkelt å "snu på flisa" og da er det heller ikke enkelt å komme med gode råd som passer deg. Men du har gitt en ærlig og utfyllende beskrivelse av din situasjon. Først og fremst ville jeg anbefalt gåturer før frokost i 45-60 minutter 5 dager i uken. Tren styrke minst 2 ganger per uke og gjerne i form av et fullkroppsprogram som er delt inn i 2-3 små treningssirkler. Morgenkardio setter fart på fettforbrenningen, mens styrketreningen bevarer muskelmassen din under vektreduksjonen. Vask og rydd som en belønning - det er faktisk veldig bra hverdagsaktivitet i tillegg til strukturert trening. Har du mulighet til å bestille et kost- og treningsprogram kan det anbefales eller evt investere i en PT som kan følge deg 2-3 timer for å sikre at vekttreningsteknikkene sitter fra starten av. Når det gjelder kosthold så tror jeg det er den vanskeligste delen for de aller fleste. En måte å tenke på er 5-2 regelen som jeg selv har fulgt. 5 dager er straighte, mens 2 dager er til for utskeielser. Da spiller det ingen rolle om du koser deg på en tirsdag eller en lørdag for å si det sånn. Mentalt sett er det viktig at du har VALGT å tillate deg utskeielser 2 dager i uken innenfor rimelige grenser(med tanke på mengdene du spiser) - se på det som en bevisst og villet handling. De 5 øvrige dagene er planlagte dager med tanke på kostholdet og treningen. Bruk et par uker på å planlegge dette med tanke på innkjøp, treningshyppighet, oppsett av program og sjekk ut hvordan det er å lage mat for flere dager. Da sparer du masse tid og det er svært praktisk i hverdagen å ha god tilgang på ferdiglaget mat og sunne basisvarer. Dette er kun et lite input fra meg, men jeg ønsker deg lykke til. Dette vet du sannsynligvis svaret på selv. Du trenger å sette deg levelige mål og da er jeg 100% sikker på at du kommer til å greie det selv om det inkluderer både oppturer og enkelte nedturer. Husk at en viss tabbekvote er tillatt så lenge du fortsetter mot målet - på den måten utvikler du deg maksimalt:))
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Øvelsene du gjør feil

Trening13.12.2019254

Disse typiske fallgruvene bør du unngå.
Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201944

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!