Skrevet av Emne: Periodisk faste  (Lest 11147 ganger)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Periodisk faste
« : 29. oktober 2015, 22:48 »
Jeg liker å prøve ut nye ting når det gjelder trening og kosthold, så har startet med å gi dette et forsøk nå. Dersom jeg har en sen fotballtrening som slutter etter spisevinduet, hva gjør jeg da? BØR jeg absolutt få i meg noe mat etter trening eller går det greit å vente til dagen etterpå? Blir jo da rundt 14-15 timer før jeg spiser igjen.

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Periodisk faste
« #1 : 29. oktober 2015, 23:03 »
VIl ikke anbefale å trene uten å spise noe etterpå, du endrer med å bygge ned kroppen

Jeg faster utelukkende på hviledager, lunsj-til-lunsj, 1-2 ganger per uke


Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Periodisk faste
« #2 : 31. oktober 2015, 12:58 »
Jeg tenker på daglig faste. Spisevindu fra 12.30-20.30. Treningen slutter kl 9. Så da må jeg enten spise 21.30, eller vente til 12.30 neste dag. Vil det være smart å spise etter trening selv om det er løping og ikke styrke?

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Periodisk faste
« #3 : 01. november 2015, 19:16 »
Cardio tror jeg går fint å kombinere med fasting, til en vis grad, men ikke styrketrening.
Ta litt BCAA for at å ikke bli katabolsk

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Periodisk faste
« #4 : 02. november 2015, 10:31 »
Jeg tenker på daglig faste. Spisevindu fra 12.30-20.30. Treningen slutter kl 9. Så da må jeg enten spise 21.30, eller vente til 12.30 neste dag. Vil det være smart å spise etter trening selv om det er løping og ikke styrke?

Inga problem med att utöka "spisevinduet" med en extra timme. Inget behov för att skyva det fram en timme nästa dag Smiley
Jag har kört PF i snart 3 år och mitt "spisevindu" varierar mellan 8-10 timmar, allt utifrån hur vardagen ser ut. Passa på att du inte låter PF styra dagen din, utan hellre att du tillpassar den utifrån vad som passar dig bäst.

Cardio tror jeg går fint å kombinere med fasting, til en vis grad, men ikke styrketrening.
Ta litt BCAA for at å ikke bli katabolsk

Varför inte styrketräning??
Styrketräning OCH cardio går helt utmärkt att göra fastande, punktum!
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Periodisk faste
« #5 : 02. november 2015, 12:45 »
Nei, at du MÅ ha i deg noe form for mat etter styrketrening er bare broscience og tull. Du har sikkert hørt det fra noen som selger kosttilskudd også? De vil jo bare selge produktene dine.

Hvis du er ferdig å trene kl 21:00 så har fortsatt ikke kroppen tatt opp all næringa fra forrige måltid heller.

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Periodisk faste
« #6 : 02. november 2015, 14:21 »
Nei, at du MÅ ha i deg noe form for mat etter styrketrening er bare broscience og tull.

Signerar på den!

Personligen så är det så sjukt gott att äta efter träning, och den känslan (läs: Placebo om du vill) väger tyngst för mig Wink
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Periodisk faste
« #7 : 02. november 2015, 17:52 »
Du kan med like stor suksess
Nei, at du MÅ ha i deg noe form for mat etter styrketrening er bare broscience og tull. Du har sikkert hørt det fra noen som selger kosttilskudd også? De vil jo bare selge produktene dine.

Jeg sier ingenting som kosttilskudd

Hvis du vil ha gains, må du spise mer. Hva er broscience med det?
Skjønner ikke hvor forventer dere at musklene skal komme fra?

Når glykogenlagrene er tømt går kroppen i katabolsk tilstand. Se for deg at du har trent mark og legger deg med tom mage
Ikke bare er det en bortkastet dag med trening men sannsynligvis mister du lean mass i tillegg

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Periodisk faste
« #8 : 02. november 2015, 20:53 »
drgs:
Anbefaller dig att läsa upp dig om PF, och sen uttala dig igen om temaet Wink
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Periodisk faste
« #9 : 03. november 2015, 09:35 »
drgs. Det tar 3 dager å tømme glykogenlagerene. Ikke 3 timer. (Du har kanskje hørt om keto?)

Også kommer det ann på hva man spiser iløpet av en 24timers- periode. Ikke hva du spiser etter trening om avgjør hvor mye du vokser. Du hadde nok en brosciencepost.

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Periodisk faste
« #10 : 05. november 2015, 20:57 »
drgs. Det tar 3 dager å tømme glykogenlagerene. Ikke 3 timer. (Du har kanskje hørt om keto?)

Også kommer det ann på hva man spiser iløpet av en 24timers- periode. Ikke hva du spiser etter trening om avgjør hvor mye du vokser. Du hadde nok en brosciencepost.

Det er fullt mulig å "brenne bort" f. eks biceps i løpet av en trening

Jeg adopterte leangains for et par år siden, den er ganske streng på at mesteparten av kaloriene kommer etter trening ("anabolt vindu" når kroppen er ekstra insulin-sensitiv, som jo er også noe effekten med PF)
Altså når man først skal begrense matinntaket ned til 8 timer, er det vel best å synkronisere det med trening.

Skjønner ikke hva dere prøver å forsvare her... Du kan for all del gjøre som du vil og skylder meg ingenting, spis det største måltidet om morgenen og tren om kvelden, men dette er ingen god råd til trådstarteren


drgs:
Anbefaller dig att läsa upp dig om PF, och sen uttala dig igen om temaet Wink

Okay

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Periodisk faste
« #11 : 06. november 2015, 12:11 »
Skjønner ikke hva dere prøver å forsvare her...

Vi försöker försvara oss mot ditt utsagn om att styrketräning fastande inte är bra.
Vi försöker försvara oss mot ditt utsagn om att man absolut måste äta efter träning.
Vi försöker försvara oss mot ditt utsagn att man mister 'gains' om man lägger sig med 'tom mage' (något som för övrigt tar längre tid att skapa än ila ett f.eks markpass)
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Periodisk faste
« #12 : 06. november 2015, 17:19 »
drgs: Hva da med type periodisk faste der man faster 1-2 hele dager i uken? Mister man liksom muskelmasse da? Gjerne utdyp hvorfor man mister muskelmasse av å legge seg etter trening på tom mage.
Hvis du har prøvd det, så vet du jo hvordan det fungerer - poenget er, som du selv sier, å spise så mye som mulig etter trening, samtidig som det skal passe hver enkelts hverdag.

Men et annet spørsmål: Siden Leangains anbefaler å trene tungt og fullkropp eller to-split, vil det jo også bli en del treningsfri dager. På disse dagene skal man spise minimum 35% av dagens kalorier. Vil ikke dette påvirke hormonene som skaper sult? Siden kroppen skal venne seg til å bli sulten på de tidspunkt man vanligvis spiser. Da vil det bli nesten annenhver dag med det største måltidet på morgenen og kvelden.

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Periodisk faste
« #13 : 10. november 2015, 20:56 »
Jeg har lest om noen som faster i 2 dager sammenhengende, men da velger personen å trene lett og unngår basisøvelser osv disse dagene
Jeg har prøvd det, men følte meg helt ødelagt etterpå.

Tilsvarende med
1. trening på tom mage (f. eks. hvis du trener om kvelden og har ikke spist siden dagen før -- må nesten halvere alle vektene)
2. spise litt før trening for så å spise ingenting etterpå (som nevnt over, spiser du masse strømmer all blodet til magen og du føler deg nesten blodfattig)

Du mister den framgangen du ville ha hatt om du lot treningen sammenfalle med spisingen. Altså, jeg mener det er ikke mange andre måter å kombinere dette på.

Faste tærer på både muskler og fett. Poenget med PF er at når man så begynner å spise igjen, henter musklene seg raskere enn fettet, dvs. det går fortere/lettere å karbe seg opp etterpå enn å lagre samme fettet man har mistet på nytt. Men det bør altså skje minst mulig på bekostning av muskler.

Så alternativene er enten lean gains (16 timers faste) eller faste 1 hel dag på hviledagene

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!