Skrevet av Emne: ha fokus på ei isolert muskelgruppe i treningsprogrammet sitt  (Lest 4368 ganger)

Utlogget Runner84

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Tenk litt høgt med meg her folkens. Eg har eit treningsprogram som tek utgangspunkt i at eg trenar annankvar dag. i baseøvelsane er det som regel 4 sett og 6 repetisjonar, isolasjonsøvingane er 10x3. Dag 1 er bein, dag 2 er skulder/bryst. Dag 3 rygg/lett bein dag 4 er lett skulder/bryst/rygg.

Eg trener for å bli sterkare, samt bygge litt muskler og programmet har fungert bra for min del. Men so har eg tenkt litt på det med å ha ei fokusgruppe eg jobbar meir intenst med over ein periode, for å raskare oppnå det resultatet ein ynskjer. Og det svaret ein får dersom ein leser på nettet, spør ein som har løfta i mangen år, det er at ein bør trene ei isolert muskelgruppe ein gang i veka.

Men so har eg tatt meg tida til å leite opp litt forskning og ymse artikklar om trening og restitusjon, og etter å ha lest meg opp - har eg kome fram til at ein muskel strengt tatt er restituert etter 24/48 timar. Spørsmålet mitt er derfor kvifor ein berre bør trene ei særskildt muskelgruppe kun ein gang i veka? Ein burde i teorien kunne trent ei bestemt muskelgruppe annakvar dag,- og fått gode resultater?

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Hvilke svar man får avhenger veldig av hvem man spør og hvor man leter på nettet. Veldig mange, meg inkludert, er tilhengere av såkalte fullkroppsprogrammer. Her trener man hele kroppen 3-4 ganger i uken, noe som samsvarer mye bedre med den forskningen du viser til. De gir meget gode resultater, både med tanke på styrke og muskler og består ofte stort sett av baseøvelser. Etter min mening er dette å foretrekke over splittprogrammer, som du trener nå, for alle treningsvillige og dopfrie treningsentusiaster.

Nå vet jeg ingenting om hvor sterk du er, hvor lenge du har trent, hvor gammel du er eller kjønn. Men jeg tipper at du faller inn i kategorien som forsatt kan restituere etter 3 harde økter i uken for hele kroppen (ofte omtalt som en nybegynner i seriøse artikler om styrketrening). Nybegynner er et ladet begrep som ofte gir folk negative assosiasjoner, men egentlig er det helt konge og noe som bør nytes så lenge det varer. Nettopp fordi du kan trene så hardt ofte og komme fra det med helsen i behold vil du oppnå en god progresjon raskt.

To forslag til programmer du kunne prøvd deg på er Stronglifts 5x5 og Starting Strength. Anbefaller begge varmt! Lykke til Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!