Skrevet av Emne: Spm. angående kosttilskudd for nybegynnere  (Lest 2230 ganger)

Utlogget Boysnake

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Spm. angående kosttilskudd for nybegynnere
« : 09. august 2004, 00:28 »
Hei.

Jeg er en gutt på 17 (straks 18) år som egentlig har hatt veldig lite med kroppsbygging og slike ting å gjøre. Med noen få unntak kan man si at jeg ikke har drevet med noe bevisst muskelbygging gjennom livet. Jeg har derimot spilt fotball (spiller enda), håndball og gått på friidrett, så jeg anser meg selv sånn passe trent. Jeg vurderer nå å begynne å trene i et nytt vektrom vi har fått gjennom idrettslaget mitt, hvor ingen treningsinstruktører (i hvert fall ikke noen med all verdens erfaring) er tilgjengelige. Jeg har en ganske tynn kroppsbygging, er ca 185 høy og veier 75 kilo. Jeg har hørt at jeg har en høy forbrenning, og jeg har så godt som aldri lagt på meg noen andre kilo enn dem som kommer med høyden. Dette er på tross av at jeg til tider har pjåtet i meg mengder med fetende mat utenom det vanlige. Mitt problem, har jeg hørt, er at hvis jeg skal begynne å trene, så må jeg legge på meg først/imens. Og siden jeg har innsett at det ikke er særlig aktuellt/mulig for meg å legge mitt kosthold så veldig mye om, i hvert fall ikke med særlig virkning, så har jeg vurdert kosttilskudd. Siden jeg har veldig lite peiling på dette har jeg noen spørsmål angående dette.

Forøvrig trener jeg fotball 2 ganger, pluss èn kamp i uken. Planen var å trene vekter osv 4 ganger i uken.

- Burde jeg bruke gainer?
- Hvis ja, hvor mye, hvilken, hvor ofte, når osv (spess med tanke på fotballtreningen min og)?
- Har gainer noen bi-virkninger eller noen andre ulumskheter?
- Burde jeg bruke kreatin?
- Burde jeg bruke proteinpulver?
- Hvordan burde jeg legge opp nybegynneropplegget mitt? Er det opplegget på denne siden bra, og hvordan er kosttilskudd implementert i det?

Beklager om jeg stiller veldig vanlige, dumme eller selvsagte spørsmål, har lest litt rundtom på forumet, men er bare litt usikker på hvor stor grad det som står i de forskjellige threadsene gjelder meg (angående fysikken min altså).

Takk for eventuelle svar,
Boysnake

Utlogget b0rt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 417
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 417

SV: Spm. angående kosttilskudd for nybegynnere
« #1 : 09. august 2004, 00:58 »
Ettersom du er relativt ny innenfor styrketrening vill jeg ikke hoppet på et program som innebar 4 dager i uken men heller kjørt dette programmet:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=2390.0

Oversikt over hvordan de forskjellige øvelsene utføres finner du her:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1196.0


Når det kommer til kosttilskudd ser jeg ingen grunn til å kjøpe en haug av forskjellige tillskudd. Er jo en grunn til at et heter tillskudd, mao, stoffer du ikke får i deg gjennom det vanlige kosthodlet ditt. Først bør du skaffe deg et optimalt kosthold. Dette innebærer 2-2,5 g protein per kg kroppsvekt, dette er helt nødvendig for å bygge muskler, du bør også passe på å få i deg nok sunne fettsyrer. Her kan du starte med å ta 2 ss tran daglig og 1 ss olivenolje. Om du ønsker det kan du kjøpe deg et fettsyretilskkudd. Siden du trener fortball 3 ganger i uken må du også få i deg nok karbohydrater, for å få nok energi og gå opp i vekt. Spis ofte, gjerne 6-8 ganger daglig, dette er viktig for å holde forbrenningen oppe, dette forhindrer at du lett legger på deg fett.

I de tre første månedene du trener trenger du nok ikke no gainer eller kreatin, her skal du i første rekke få inn teknikken på de forskjellige øvelsene og her kommer du til å vokse en del uansett siden dette er relativt nytt for kroppen din. Men du må gjerne kjøpe deg et proteinpulver, både myse (whey) og kasein / et blandingsprodukt.

Du kan også kjøpe deg en dunk med raske karbs (f.eks maltodextrin) eller du kan få i deg andre raske karbohydrater (rosiner etc.). Etter trening er det viktig å inta raske karbohydrater for å fylle opp de tomme glykogenlagrene, dette gir også høye insulinnivåer som sørger for et bedret opptak av mysprotreinet. Maltodextrinen tas rett etter styrketreningen, 15-30 min etter dette tar du myse proteinet. Myseproteinet  har en høy biologisk verdi som gjør at det blir tatt raskt opp i kroppen, etter en styrkeøkt er dette viktig å inta etter trening for å snu den katabole fasen. Myseproteinet bør derfor blandes i vann etter trening. Etter en fotballtrening/kamp holder det med å få i seg proteiner.

Kasein / blaningsproteinet tar du rett før du legger deg (evt. sammen med/eller i steden for måltider).

Når det gjelder gainer ser jeg ikke vits å bruke penger på dette som sagt, du kan heller lage deg en egen gainer av proteinpulver og karbs i form av eget pulver/havregryn/etc. Gainer har ingen bivirkninger, proteinpulver/gainer/kreatin er ikke farlig på noen måte.

Husk, spis masse mat  Food , tell proteiner. Proteinholdig mat er kjøtt, fisk, kylling, melk, egg osv osv.



Lykke til med treningen    Markløft
 

Utlogget DyN4Mic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

SV: Spm. angående kosttilskudd for nybegynnere
« #2 : 12. august 2004, 01:46 »
Tror ikke du skal sløse bort penger på kreating enda, Fordi Det er ikek vits før du blir onkelig kjent med apperatene og er litt trent er ikke vits og kunne ta øvelsene flere ganger når man ikke gjør de riktig..Begynn veldig pent og lær deg øvelsene korrekt også ettervært så kan du begynne med det. Det er bare noen råd det er opp til deg..men det er min mening.

Utlogget darbekke

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

SV: Spm. angående kosttilskudd for nybegynnere
« #3 : 18. juni 2006, 13:15 »
Ta å hør med folk på treningsstudiet, de som har peiling... eller treningsinstruktøren Wink
husk når du begynner å trene må du kun trene med lette vekter i starten!
ingen vits å peise på å trur du bli stor av det. kroppen må bli vant til
øvelsene visst du skjønner hva jeg mener Cool
Alder : 26år (87 modell)
Høyde : 176cm
Vekt : 85


Benkpress            130kg                        1x1

Skrå-benk            40kg(manual)            1x4

Skuldrepress        25kg (manual) 3x8 (30kg 1x4)

Bicepscurl             50kg               1x5

Franskpress          40kg              1x22

Markløft               155kg             1x3

Knebøy                120kg             1x1

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!