Skrevet av Emne: Kosthold på dager man ikke trener?  (Lest 5841 ganger)

Utlogget annern98

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Kosthold på dager man ikke trener?
« : 11. januar 2016, 15:07 »
Er det like viktig å få i seg nok proteiner/mat de dagene man ikke trener som de dagene man trener? Passer på å få i meg nok protein de 3-4 dagene i uka jeg trener, men kostholdsplanen min faller litt vekk de dagene jeg ikke gjør det, og det hender at jeg spiser litt mer/mindre enn det jeg burde. Er dette et problem jeg burde ta tak i og gjøre noe med?

Utlogget madsis44

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

Sv: Kosthold på dager man ikke trener?
« #1 : 11. januar 2016, 15:35 »
Det er faktisk viktigere å spise på de dagene man ikke trener, spesielt dagen før og etter, siden dette vil legge grunnlaget for neste treningsøkt. Dagen etter trening holder også kroppen fortsatt på å restitueres, og trenger derfor nok næring til å gjøre nettopp dette. Spiser du ikke nok vil du bare bryte ned musklene uten og bygge de opp igjen, og det kommer du ingen verdens vei med. Hvis du virkelig vil oppnå målet ditt, hva enn det er, bør du ta deg sammen og spis mat. Champions are made in the kitchen!
"I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on."

Bøy: 170kg@1x1
Benk: 130kg@1x1
Mark: 220kg@1x1

96mod, 22 år, Kaliber Gym.

fett karbo protein

Utlogget annern98

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Kosthold på dager man ikke trener?
« #2 : 11. januar 2016, 15:53 »
Takk for et fornuftig og informerende svar  Smiley Skal definitivt fokusere mer på å få i meg nok mat alle dagene i uka, men heller ikke overdrive. Jeg burde vel også prøve å ha flere måltid om dagen og heller spise litt mindre pr måltid. Hender jeg bare spiser 3 ganger om dagen, men mye mer hvert måltid. Skal prøve å spise 4-6 ganger om dagen, ca 130g protein/dag (veier 73 kg), så 25g +- per måltid burde fungere utmerket. Vet ikke om jeg burde bruke shaker de dagene jeg ikke trener  what Spørs vel om jeg sliter med å få i meg det jeg trenger gjennom måltidene

Leste dette: Kroppen klarer uansett ikke å ta til seg mer enn 25 gram protein av gangen, så om man spiser proteiner på morgenen eller kvelden har lite å si. Det som er viktig her, er at man må dekke sitt proteinbehov i løpet av dagen.
Stemmer det?

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Kosthold på dager man ikke trener?
« #3 : 11. januar 2016, 19:29 »
Om du spiser 1 eller 10 måltid om dagen spiller ingen rolle. Det som teller er det totale kaloriinntaket og om proteinbehovet er dekket. Følg det spisemønsteret som passer deg best. Martin Berkhan bruker periodisk faste hele året med god muskeløkning. Han spiser 2-3 måltider om dagen., der han gjerne spiser 100 g protein i ett måltid. Kroppen tar opp all mat uansett. Samtidig har man de som sverger til 6-7 måltider om dagen, men har like gode resultater. Det er bevist med forskning at måltidsfrekvens er tilnærmet irrelevant.

Utlogget annern98

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Kosthold på dager man ikke trener?
« #4 : 11. januar 2016, 22:24 »
Takk for oppklaringen Wink Men det å ha et lite måltid innen en og en halv time etter trening kan vel lønne seg, ettersom kroppen er mest mottakelig for å ta opp næringstoff rett etter en treningsøkt.

Jeg ønsker egentlig å miste litt fett, så det vil vel ikke være no problem at jeg får i meg ca 1500 kal / dagen så lenge proteinbehoved mitt dekkes?

Gå til:  

Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.