Skrevet av Emne: styrketrening  (Lest 8975 ganger)

Utlogget rookie83

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

styrketrening
« : 25. januar 2016, 22:51 »
Hei.
Jeg trenger litt hjelp av dere erfarne mennesker Cheesy Jeg har nett hatt meg noen pt timer og skal begynne og trene styrke med frivekter (blant annet knebøy, markløft,burpees, mountain climbers osv osv. Så mens jeg hadde pt følte jeg at jeg gjerne ikke hadde riktige sko. Jeg trente i Salming crossfit sko, Nike free lunarglide og Salming løpesko og allikavel følte jeg ikke at jeg var stabil nok.

Så tenkte jeg skulle kjøpe egne sko. Før styrketreningen går jeg enten på tredemølle eller elipsemaskin. Noen ganger sykler jeg og Wink

Så av skovalg så langt er jeg kommet frem til enten : inov8 fastlift 335
reebok nano 5.0
reebok lifter 2.0

Noen som har noen formeninger/erfaringer om disse skoene?

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP PÅ FORHÅND biggrin

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: styrketrening
« #1 : 26. januar 2016, 15:03 »
Til styrketrening ønsker du minst mulig demping i skoen din for å ha ett stabilt grunnlag å stå på. I tillegg foretrekker noen at hælen er bygd opp (i hovedsak under knebøy). Dette kommer an på hvor mobile anklene dine er og om du smerter i knær når du tar knebøy. Dersom hælen er bygget opp reduserer dette vinkelen i både ankel og kne i bunnen av en knebøy og dette føler noen at hjelper. Jeg har selv aldri brukt slike sko og jeg vet heller ikke noe om hvordan de er å bruke på f. eks møllen, men kan se for meg at det er litt rart.. Både inov-8 fastlift og Reebok lifter har hevet hæl. Når det kommer til Rebook nano 5.0 har disse en del demping og er derfor gjerne mindre egnet til styrketrening enn de to andre modellene av den grunn.

Har selv ett par inov-8 f-lite 235, som er uten demping og oppbygget hæl, og jeg er veldig fornøyd med disse. Bruker de som generelle studiosko, men er nok ikke egnet for lange løpeturer (noe ingen av de tre skoene du nevner heller er). Ellers hadde det kanskje hjulpet om du kunne utdype litt hva du mener med at de ikke var stabil nok. Om de føltes ustabile å stå på er det gjerne sålen/demping som er problem (noe som er ganske sannsynlig). Men om du også synes at de var ustabile i ankelen/trakker ofte over, vil det gjerne være greit med en sko som kryper litt opp på ankelen, aka Reebok crossfit lite TR.

Av de tre du foreslo hadde jeg personlig gått for Reebok lifter.

Utlogget rookie83

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: styrketrening
« #2 : 31. januar 2016, 01:59 »
Hei Superekorn  biggrin
for det første tusen takk for svar. Hjalp meg litt lengre
Med ustabile mente jeg at jeg at det føltes ut som jeg ikke hadde skikkelig bakkekontakt, trakket over 1 gang men det var bare litt.

Jeg har av og til litt problemer med knærne eller smerter i leggen. hva det kommer av er uvisst men regner med at det er mangel på muskler  Undecided

skal sjekke skoene du nevnte.

Tusen takk  biggrin

Utlogget rookie83

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: styrketrening
« #3 : 31. januar 2016, 02:05 »
vet noen forresten hvordan det er å ta mountain climbers med sko med drop på ?

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: styrketrening
« #4 : 02. februar 2016, 10:02 »
Når er det du har vondt i knærne da? Er det i forbindelse med trening?

Angående mountain climbers har nok hælen lite å si ettersom den ikke er i kontakt med underlaget uansett. Det beste er nok bare å dra til en butikk som selger skoene du vurderer og teste. I hovedsak kommer det an på hvordan du ønsker at skoen skal oppføre seg under slike øvelser; en minimalistisk sko som f-lite er såpass fleksibel i sålen at du kan stå på tåballene, mens en stivere sko vil nok tvinge deg til å stå på tuppen av skoen..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!