Skrevet av Emne: Hvordan bør protein/fett/karbohydrater fordeles under en deff?  (Lest 5714 ganger)

Utlogget Kortn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Hei, jeg starter min første deff i mars, og er usikker på hvordan forholdet mellom protein/fett/karbohydrater bør fordeles. Jeg har lest så mye forskjellig, noe som gjør meg usikker på hvordan jeg skal dele det.

Ligger på 2800-3000 på bulk, noe som gir meg en rolig vektøkning. Planlegger å ligge på 2400 på deffen.

Hvordan vil det gå om jeg har 53g fett, 142g protein og 339g karbohydrater? Har lest at man ikke skal ha så mye karbohydrater, men jeg har lest så mye annet tull at det er vanskelig å vite hva man skal ta seriøst. Ønsker en rolig nedgang, med minimalt tap av muskler. Er rundt 163 cm høy, om det skulle ha noe å si.

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Det er ikke noe fasit på dette, og mange foretrekker forskjellige ting. Du ser ikke noe om vekt, kjønn og alder. Ikke at dette er et must å vite om du allerede vet ca hva forbrenningen din er. Syns dog du høres ganske realistisk ut, og tror at å starte med 2400 kan være en god start. Du vil trolig måtte senke kaloriene noe i starten, men det er lettere å starte for høyt enn for lavt.

Det viktigste er at du spiser minimum 1.6 g protein per kilo kroppsvekt for å dekke proteinbehovet i forhold til styrketrening og muskelmasse. Jeg vil vel anta at det ligger på mellom 2-2.5 g/kg kroppsvekt med høyden din. Protein metter dog relativt bra, noe som gjør at en del velger å ha inntaket høyt på en diett.
Fordelingen mellom karbs og fett er svært varierende. Det sies at man bør ha minst 0.5 g/kg kroppsvekt av fett for at de viktigste prosessene i kroppen skal fungere optimalt, men det skal nevnes at fett er mettende, så det er ikke noe i veien for å ha et høyere inntak. At man må gå på lavkarb for å miste fett, er bare tull. En ketose-diett kan fungere bra det også, men det er på ingen måte nødvendig for å gå ned i vekt.

Fordelingen din ser helt ok ut. Dersom du blir sulten, kan du feks prøve å legge til litt fett og redusere litt karbs. Går du ikke ned i vekt, kan du redusere karbs, men helst ikke protein eller fett. Jeg syns du har et veldig bra utgangspunkt. Mange setter opp et elendig forslag. Husk å spise grønnsaker!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!