Skrevet av Emne: "Sub-maximal" workouts, Why not train to failure all the time  (Lest 34898 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Men hvor mange som har opplevd slik framgang rent, og hvor langt man når med DC i lengden, er det jo vanskelig å si noe om. Det er ihvertfall ikke rare volumet han anbefaler. Nesten verdt et eksperiment dette, eller hva sier dere?

Absolutt. Og jeg regner med at jeg slenger meg på DC senere i høst/vinter.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Joa, DC skal definitivt testes ut. Planlegger ut på våren og sette i gang med hvertfall 3 måneders DC trening. Nettopp for å variere treningen og "booste" muskelveksten litt. DC og HST er jo bygd opp av mye av de samme prinsippene,og er forholdsvis likt.
Men i og med at jeg er relativt ny i gamet( Trent vekter seriøst i 1,5 år..), så vokser jeg så og si uansett hva jeg gjør ennå. Men jeg kan tydelig se at noe virker bedre enn annet.

Det jeg har lagt merke til er at høy volumtrening er overtrening for meg. Jeg fulgte en 4 splitt fra starten av med typisk 3x7 rep på alle øvelsene og hadde mange øvelser per muskelgruppe. Etterhvert kuttet jeg ned på volumet med samme splitten og opplevde en økt fremgang. Så begynte jeg med HST og da var det som om jeg vokste tre ganger så fort.

DC trente vel naturlig de 6 første åra, og etter det var det fullt kjør med aas...
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Kroppen produserer vel tilslutt ikke nok testo (naturlig) til å vedlikeholde alle musklene (?) Så der er vår genetiske stopp?

 what

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Kroppen produserer vel tilslutt ikke nok testo (naturlig) til å vedlikeholde alle musklene (?) Så der er vår genetiske stopp?

 what

Gitt at det er eneste variabel da......

Men da står vi i så fall med hvor mye kan kroppen bære med en gitt mengde testo? Og i hvilken grad er dette på virkelig på en natulig måte?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

For å gå litt tilbake til hvordan man raskest mulig skal nå sitt eventuelle genetiske potensial:

Etterhvert som man trener og vokser skal man:
Med HST: Øke volum,enten ved å tilsette flere sett på likt antall øvelser eller legge til flere øvelser. Når volumet blir for høyt til at det kan trenes på samme økt, kan man dele treningsøkta i to, og trene morgen og kveld eller seks ganger i uka.

Med DC: Skal man legge til flere og flere rest pause sett, men ikke øke antall arbeidsett eller øvelser. Man skal også trene to dager på rad, etterfulgt av en fridag og så på igjen.

Likt er at volumet øker her, men DC skiller seg jo ut med rest-pause setta. Er ikke det først og fremst en måte å øke i styrke på? DC er jo tilhenger av at man må først øke i styrke for å øke i muskelmasse så jeg ser jo poenget hans. Men er ikke rest-pause sett en måte å gå forbi failure på? vil ikke dette føre til at man brenner ut CNS ved å i tillegg trene to dager på rad?
Og går det an å sammenligne rest-pause setta med droppsett som HST bruker? Hva er fordeler/ulemper med droppsett vs rest pause sett?
Nå tenker jeg i forhold til hypertrofi,og ikke styrke.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

På intensemuscle.com, the doggpound, sier DC at man først skal trene til total failure, så ta 15 dype åndedrag og så skvise ut noen ekstra reps (dette skal gjentas...). Rest-pause teknikken er ikke evaluert i forskning, men jeg ser jo at det er mange som har rapportert om bra framgang med det. En HIT-inspirert forsker (Westcott, 2000) har rapportert veldig bra framgang med dropp-sett, men det knytter seg ett logisk og ett metodisk problem til denne studien (endel er faktisk nokså skeptiske til dropp-sett i forhold til tunge negatives og forced reps).

Når det gjelder treningsfrekvens, Stripie-utfra det jeg kan lese på forumet til DC, så sier han her klart at man skal kjøre 2-splitt og trene tre dager i uka, altså blir hver muskelgruppe trent i snitt 1.5 ganger per uke. Han advarer i samme forum mot å trene DC-style for ofte, så hvor har han sagt dette med å øke frekvensen? Må innrømme at det er litt forvirrende å sette seg inn i DC fordi jeg ikke kjenner til noen publikasjoner, og fordi det eksisterer så utrolig mange versjoner av DC på nettet.

Jeg vil tro du har fullstendig rett i at rest-pause teknikken vil brenne deg ut hvis du trener for ofte. Har trent en del rest-pause sjøl (liker det bedre enn dropp-sett egentlig), og for meg var dette helt klart en teknikk som jeg har måttet bruke i begrenset omfang. Opplevde en gang at jeg trente for lenge med slik teknikk, og formen forsvant.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

I den originale DC artikkelen var det den treningsfrekvensen jeg nevnte som ble brukt, men han oppdaget at det ble overtrening for folk som ikke hadde trent så lenge. Nå sier han det at etterhvert som man har blitt "freakin huge" så skal man sakte men sikkert introdusere den treningsfrekvensen.

Når du snakker om fremgang ved rest-pause sett metoden, er det da først og fremst styrkeøkning du merker?

Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Fikk ganske bra styrkeøkning, og etterpå økninger i volum (dette er nok ganske vanlig). Min erfaring er at slike teknikker fungerer for meg i 3-6 uker, men så må jeg trene roligere i en periode. Men selv jeg har aldri trent med så mikroskopiske treningsmengder som DC anbefaler, så det kan hende at det fungerer over mye lengre tidsrom.....

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Bump,bare fordi det er en jækla bra tråd! Kanskje andre har innspill...
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
BUMP !!

Denne hører hjemme her.

Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!