Skrevet av Emne: ALDRI opplagt. Hjelp?  (Lest 9245 ganger)

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
ALDRI opplagt. Hjelp?
« : 10. august 2004, 11:10 »
Hei

Nå om dagen er det full jobbing igjen, og full jobbing fra 8-16, og tidlig opp om morningen etter ferien. Jeg har samme problemet som jeg hadde før ferien, og det er at jeg ALDRI er opplagt. Jeg klarer aldri å komme tidsnok på jobb, fordi jeg ikke klarer å stå opp om morningen rett og slett. I helgene kan jeg legge meg tidlig å sove hele dagen, og selv da blir jeg ikke opplagt. Tar mange mange timer før jeg i det hele tatt klarer å våkne helt, og det begynner å bli svært irriterende.. Av dette igjen kommer mye dårlig humør, lite overskudd til å gjøre noe som helst (ikke minst til treningen), dårlig matlyst og generelt slapp..

Noen som vet hva jeg bør gjøre? Noen som har opplevd dette selv? Har akkurat vært hos legen, alle prøver er så og si perfekte, så han visste ikke hva jeg kunne gjøre.
Hvis noen har råd til meg, setter jeg stor pris på det, dette begynner å bli veldig slitsomt.


mvh,
Andreas
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #1 : 10. august 2004, 11:19 »
Legg ut hvordan en typisk uke for deg ser ut, med tanke på trening,kosthold,hvile,arbeid osv...

Har hatt faser hvor jeg har vært helt utbrent selv. Trening,skole og jobb gikk så dårlig som det går an, og jeg orket ikke være sammen med venner osv. Jeg måtte rett og slett kutte ned på jobbinga og treninga da jeg prioreterte skole.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #2 : 10. august 2004, 11:32 »
Har du tatt en blodprøve hos legen din? Kan jo f.eks være lavt jern-nivå.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #3 : 10. august 2004, 11:48 »
En veldig lei situasjon dette. Siden det ser ut til å gå over livskvaliteten din, skal du ikke gi deg så lett. Hvis du ikke fikk tatt målinger for stoffskifte og testosteron-nivå, kan jeg anbefale dette. Alltid vanskelig å si noe sikkert gjennom et slikt medium, men:

I første omgang kan jeg anbefale noen tiltak:

1) Ta 2 uker pause fra all trening, dersom du har trent mye/tungt det siste halvåret.
2) Jeg anbefaler at du før sengetid tar et tilskudd med ZMA, tribulus terrestris, Vitamin C og NAC (dette er feks Pro ZMA fra International Sports Nutrition, men man kan også sette sammen ved hjelp av de forskjellige bestand-delene. Ta gjerne et multi-vitamintilskudd i tillegg, men da på formiddagen. Begynn med dette straks.
3) Gjør opp status med tanke på om det er særskilte belastninger som kan ha ført til at søvnkvaliteten er forringet-er ikke sikkert at dette har noe som helst med din situasjon å gjøre, men er mye vanligere enn vi kanskje tenker over. Det er en glidende overgang mellom et sinnsleie som gjør deg oppstemt og bekymringsfri, og ett som gir lettere angst/depresjon/nedstemthet. Nå sier ikke jeg at dette gjelder deg, men svært mange mennesker i vårt samfunn har problemer med å få sove pga bekymringer, og har dårlig søvnkvalitet pga nedstemthet/depresjoner. Store belastninger på det personlige plan/stress/kombinert med hard trening KAN øke faren for lettere problemer som får følbare utslag. Bruk av alkohol kan også i betydelig grad redusere kvaliteten på søvn.

4) Endelig er det slik at noen har mye, mye større behov for søvn enn andre. ved meget tung trening og en tung jobb, øker dette behovet hos de aller fleste. Det kan derfor være at du må forsøke å roe ned på kvelden og legge deg veldig tidlig.

ta det for hva det er verdt, men jeg tror dette er noen punkter som du kanskje kan sjekke ut.


Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #4 : 10. august 2004, 11:57 »
Ellers så er jo denne varmen for tida en betydelig faktor!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #5 : 10. august 2004, 12:00 »
Ellers så er jo denne varmen for tida en betydelig faktor!

Ja, hjelper ihvertfall ikke min søvn! Men siden han hadde dette problemet også før ferien, kan det jo være at det er et mer kronisk problem.

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #6 : 10. august 2004, 19:41 »
Legg ut hvordan en typisk uke for deg ser ut, med tanke på trening,kosthold,hvile,arbeid osv...

Har hatt faser hvor jeg har vært helt utbrent selv. Trening,skole og jobb gikk så dårlig som det går an, og jeg orket ikke være sammen med venner osv. Jeg måtte rett og slett kutte ned på jobbinga og treninga da jeg prioreterte skole.

Mandag - Fredag: Jobb fra 0800-1600, opp kl 0630-0730(alt etter hva jeg klarer, er aldri oppe før halv 9 pga dette), spise så kjøre til jobb.
Jobber med IT, så det blir ikke så mye tungt fysisk arbeid akkurat. spiser lunsj ved 10-11 tiden, alt etter hva jeg har tid til. Orker heller ikke spise mye.. dårlig matlyst. Kommer hjem litt etter 1600, spiser middag. Orker jeg dra på trening drar jeg 1 time etter middagen, noe som jeg sjeldent gjør i disse dager. Spiser igjen kl 18, og igjen kl 20. Drikker 2-3-4 1.5 liters flasker vann gjennom dagen, har tatt en egen mikset ZMA blanding fra twinlab (ikke boksen ZMA, men tingene separert, høyere doser) før leggetid. Legger meg alt fra 2300-0100, da jeg først våkner på kvelden. Utrolig slitsomt..
I helgene legger jeg meg rundt 1200, og sover til 15-16-17 på dagen. Hvis noen vekker meg.. Hvis ikke kan jeg sove til neste dag. Er helt sinnykt det der.

kanskje du rett og slett er utbrent. mange sliter med dette, og  da hjelper en laaaang sykemelding.

kan du være allergisk mot noe? kan du spise feil? mangler du tilskudd av bvitaminer eller mineraler?
mange ting kan innvirke.

Er allergisk mot katt, hund og gress. Har allergimedisiner mot alt sammen. Piller, øye- og nesedråper. Føler meg ikke utbrent.. Følger kostholdet så godt jeg kan, som Soje satt opp til meg.

Har du tatt en blodprøve hos legen din? Kan jo f.eks være lavt jern-nivå.


Akkurat gjort. Alt var 100% perfekt. Han sa det var sjeldent noen hadde så bra verdier på alt.
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #7 : 10. august 2004, 19:47 »
En veldig lei situasjon dette. Siden det ser ut til å gå over livskvaliteten din, skal du ikke gi deg så lett. Hvis du ikke fikk tatt målinger for stoffskifte og testosteron-nivå, kan jeg anbefale dette. Alltid vanskelig å si noe sikkert gjennom et slikt medium, men:

I første omgang kan jeg anbefale noen tiltak:

1) Ta 2 uker pause fra all trening, dersom du har trent mye/tungt det siste halvåret.
2) Jeg anbefaler at du før sengetid tar et tilskudd med ZMA, tribulus terrestris, Vitamin C og NAC (dette er feks Pro ZMA fra International Sports Nutrition, men man kan også sette sammen ved hjelp av de forskjellige bestand-delene. Ta gjerne et multi-vitamintilskudd i tillegg, men da på formiddagen. Begynn med dette straks.
3) Gjør opp status med tanke på om det er særskilte belastninger som kan ha ført til at søvnkvaliteten er forringet-er ikke sikkert at dette har noe som helst med din situasjon å gjøre, men er mye vanligere enn vi kanskje tenker over. Det er en glidende overgang mellom et sinnsleie som gjør deg oppstemt og bekymringsfri, og ett som gir lettere angst/depresjon/nedstemthet. Nå sier ikke jeg at dette gjelder deg, men svært mange mennesker i vårt samfunn har problemer med å få sove pga bekymringer, og har dårlig søvnkvalitet pga nedstemthet/depresjoner. Store belastninger på det personlige plan/stress/kombinert med hard trening KAN øke faren for lettere problemer som får følbare utslag. Bruk av alkohol kan også i betydelig grad redusere kvaliteten på søvn.

4) Endelig er det slik at noen har mye, mye større behov for søvn enn andre. ved meget tung trening og en tung jobb, øker dette behovet hos de aller fleste. Det kan derfor være at du må forsøke å roe ned på kvelden og legge deg veldig tidlig.

ta det for hva det er verdt, men jeg tror dette er noen punkter som du kanskje kan sjekke ut.



Takker for bra svar.
Jeg har hatt lang pause fra treningen, har hatt 2 operasjoner som står i tråden min bl.a, så jeg har hatt jevne pauser. Vil gjerne starte å trene igjen for fullt, men jeg har 0 ork eller motivasjon til det nå. Er så kjedelig... Var så bra igang med deff og alt mulig.. ZMA tar jeg som sagt, men jeg bør ta andre ting i tillegg skjønner jeg? Jeg er bekymringsløs.. Livet er positivt om dagen på en måte, men på den andre siden så blir det ikke det når jeg aldri orker noe omtrent som jeg har beskrevet før i tråden. Har heller ingen fysisk tung jobb. Etter jeg ble 18 år og fikk lappen sluttet jeg å drikke. Har drukket 2-3 ganger på 8 mnd nå. Jeg har 0 problemer med å sove. Aldri hatt problemer med det i det hele tatt. Sovner bare jeg ser en pute, og sover til noen vekker meg. Sover veldig tungt.

Så jeg vet ikke...
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #8 : 10. august 2004, 20:52 »
hmmm... bare en tanke som slo meg. Kan det ha noe med allergi medisinene dine å gjøre?


Ellers så er jeg også slik som våkner til på kvelden og fikk ikke kommet meg opp på jobb til kl 08. Og hvis jeg først kom meg opp var jeg liksom ikke helt våken før i 10 tiden, og så ble jeg kjempe trøtt igjen rundt 14 tiden. Var kjempe pes faktisk...fikk ikke jobbet skikkelig. Det som hjalp meg var faktisk å tvinge meg selv opp enda tidligere om morgenen, for så å legge meg senest kl 23. Etter en uke fikk jeg faktisk mye mer energi og var mindre trøtt og sliten.

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #9 : 10. august 2004, 20:53 »
For meg ser det ut som du spiser for lite, og for få måltider. Deffer du for tiden?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #10 : 10. august 2004, 23:18 »
hmmm... bare en tanke som slo meg. Kan det ha noe med allergi medisinene dine å gjøre?


Ellers så er jeg også slik som våkner til på kvelden og fikk ikke kommet meg opp på jobb til kl 08. Og hvis jeg først kom meg opp var jeg liksom ikke helt våken før i 10 tiden, og så ble jeg kjempe trøtt igjen rundt 14 tiden. Var kjempe pes faktisk...fikk ikke jobbet skikkelig. Det som hjalp meg var faktisk å tvinge meg selv opp enda tidligere om morgenen, for så å legge meg senest kl 23. Etter en uke fikk jeg faktisk mye mer energi og var mindre trøtt og sliten.

Okai. Har prøvd dager hvor jeg har tatt de, og dager hvor jeg ikke har tatt de. Samme regla. Å tvinge meg selv opp har jeg prøvd, klarer ikke.

Er ikke på deff for tiden, holder ting bare vedlike. Men jeg orker ikke spise så ofte, dårlig med matlyst.
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #11 : 11. august 2004, 23:21 »
bruker du allergimedisiner?
kjenner flere som blir veldig trøtte når de bruker den.

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #12 : 11. august 2004, 23:49 »
Skrev det i det forrige svaret..
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #13 : 13. august 2004, 12:40 »
Her er et par tips:
Skaff deg alcar(acetyl-l-carnitine) for økt energi og fokus. Dette funker! prøv deg frem med 2-3 gram daglig, siste dosen tar du senest klokka fire. Ta r-ala eller nac sammen med dette. Det hjelper også på immunforsvaret.
Gaba/phenibut sammen med pro zma fra nordic power vil hjelpe på søvnen og gjøre at du føler deg mer uthvilt.


Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: ALDRI opplagt. Hjelp?
« #14 : 13. august 2004, 13:51 »
har du sjekket at du ikke er allergisk mot gluten?
En kamerat av meg har slitt med noe av det samme som du beskriver lenge- har enda ikke fått klare svar på det. men mistenker sterkt at det er glutenallergi.
Ellers kan det være noe med stoffskiftet - en venninne av meg slet med det en stund- trøtt HELE tiden, kom seg aldri på skolen tidsnok- sove og sov og sov - til hun fikk orden på stoffskifte igjen.

ellers er det jo kjempeviktig at du spiser nok! Jeg kan har perioder der jeg er trøtt hele tiden kan sove og sove, men har funnet ut at det kanskje er fordi jeg da ikke spiser bra nok eller drikker for lite vann ( og i tillegg bruker jeg astmamedisiner og slikt som man gjerne kan bli litt trøtt av).

Og er man først kommet inn i en sirkel av inaktivitet blir man lett slapp og dvask og orker enda mindre jo lengre man holder seg vekke fra trening og slikt.

Mitt råd er å ikke gi seg med et lite besøk til legen, men ta en tur igjen og si at dette kan ikke forsette fordi det ødelegger hverdagen din - nå vil du finne ut av hva det er. Få sjekket som sagt for glutenallergi, stoffskiftet og allergi mot medisiner.
Kanskje du også bør ta en prat med psykolog? Selv om du føler deg helt ok, kan det jo være ting som ligger under og gnuger Sad

Ellers håper jeg det ordner seg etterhvert. Riktig god bedring iallefall!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!