Skrevet av Emne: Ufrivillig vektoppgang  (Lest 6387 ganger)

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Ufrivillig vektoppgang
« : 15. mars 2016, 09:45 »
Nå håper jeg det er noen som kan komme med råd/tips for min datter.

Hun er 20 år og veide ca 65 kg for 2 mnd siden. Hun har diabetes og har brukt den i perioder for å ligge høyt i blodsukker og gå ned i vekt - ikke bra!! Derimot har hun klart å ligge på ca 2000 kcal pr dag i 2 mnd nå, men går stadig opp i vekt. Hun har nå lagt på seg ca 3 kg på denne perioden. Dette er så klart veldig frustrerende for ei ung jente som tidligere gikk ned i vekt på en "lettvint", men farlig måte. Hun var i utg.pkt normalvektig, men nå når hun ser pila går oppover, blir det et triggerpunkt for henne. Hun er ikke altfor mye aktiv da hun har en kropp som er veldig sliten (av mange grunner), men går turer hver dag av varierende lengde.

Jeg har mener å ha lest at man skal spise ganske så mye ekstra kcal for å gå opp en hel kg i uka - hvordan kan man da gå opp 1 kg på et slikt kosthold? Noen som kan gi tips?

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Ufrivillig vektoppgang
« #1 : 15. mars 2016, 13:50 »
Alkohol
Nedsatt stoffskifte
Hormonendringer
Juger om kaloriinntak

4 grunner der


I tillegg så kan holde på mye vann i perioder uten at dette er fett (vannvekt) og glukose. 2000kcal er kanskje i overkant mye også hvis hun ikke trener.

Utlogget Valdresdama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Ufrivillig vektoppgang
« #2 : 15. mars 2016, 14:37 »
Null alkolhol (det er helt sikkert!!)
Nedsatt stoffskifte - noe vi lurer litt på
Hormonendringer er absolutt et alternativ
Juger om kaloriinntak - ikke tilfelle!! Dette er hun så inderlig klar over, og jeg VET at hun snakker sant.

Dette med vann i kroppen dukker alltid opp når en begynner med jobben om å få ned Hba1c, så noe har nok ligget der. Dog skal det sies at det tror vi ikke er all forklaring, og vannet vil som oftest jevne som noe ut etterhvert.

Hun er i underskudd når det gjelder krefter og overskudd, men går daglige turer (1-2 turer) av varierende lengde.

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Ufrivillig vektoppgang
« #3 : 15. mars 2016, 20:03 »
Hei. Det kan være så mangt. Ta kontakt med legen og få henvisning til ernæringsfysiolog. Sørg også for å få tatt omfattende blodprøve. Flott ar problemet adresseres før det er gått for langt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!