Skrevet av Emne: Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?  (Lest 7566 ganger)

Utlogget Kroko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?
« : 23. mars 2016, 13:20 »
Jeg er nybegynner. 31 år, veier 75 kg.

Hvordan vil det være å kjøre øvelsene fra Stronglift 5x5 (som fordeles på to dager) i samme økt, og følge reps/sett og progresjon fra RYP?

Det vil i så fall se slik ut:

Knebøy
Markløft
Benkpress
Stående skulderpress
Stående roing

Uke 1-2 lettere med 12 reps , uke 3-4 noe tygnre med 8 reps , uke 5-6 tungt med ca 4-5 reps.
3 sett av øvelsene. Alle øvelser hver økt. 2-3 økter per uke (tenker i utgangspunktet mandag, onsdag, fredag - men det kan bli litt variasjon, og derfor noen ganger to dager mellom hver treningsøkt, for eksempel mandag, torsdag, søndag eller tirsdag, lørdag osv)..

Hovedspørsmålet mitt er vel om dette blir for tungt og for mye?

Jeg liker både SL 5x5 og RYP "på papiret", men jeg synes RYP fra TN har litt sære øvelser (for lite benøvelser og lite baseøvelser, mangler markløft, velger skråbenk fremfor vanlig benkpress og arnoldpress fremfor stående skulderperss med stang, og nedtrekk og roing i maskiner osv). SL 5x5 virker bra, men når jeg tidvis får litt uregelmessig trening og det kan noen ganger bli kun 2 økter per uke, så kan det fort gå lang tid mellom øvelsene (knebøy kjøres jo i SL 5x5 hver økt, men for min del kan det i verste fall bli en uke mellom de "like" øktene, altså DAG A på mandag, DAG B på torsdag og så DAG A på søndag - da blir benkpress for eksempel trent mandag og søndag den uka...).

Hva vil dere anbefale? Som nevnt er jeg nybegynner, trener nå med ca 65 kg i benk, knebøy og markløft med 6-8 reps.

Takk for all hjelp!! Smiley

Utlogget Cupcake

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Stronglift sine øvelser i et RYP oppsett?
« #1 : 23. mars 2016, 15:29 »
Hei!