Skrevet av Emne: Spørsmål rundt proteiner og kaloribehov  (Lest 5170 ganger)

Utlogget Streber1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Spørsmål rundt proteiner og kaloribehov
« : 12. april 2016, 09:09 »
Hei.
De fleste som er levende interessert i styrketrening vet at BMR, aktivitetsnivå og livsstil har innvirkning på daglig energibehov og macro- fordeling. Når det gjelder proteiner, så er det en ting jeg lurer fælt på:
Det oppgis at proteiner inneholder 4 kcal/gram, på lik linje med karbohydrater. Men når en gitt matvare skal sjekkes for proteininnhold, så måles kcal ved varmebehandling, gjør de ikke? Dette blir litt som å måle forbrenningsenergi. Når du bryter ned muskel- fibre under trening, starter gjenoppbygningen med nedbrutte proteiner. Proteinene "brennes" ikke etter det jeg har forstått, de bare omgjøres til anvendelige aminokjeder. Jeg antar videre at ulike typer proteinkilder krever ulik mengde bearbeiding (og dermed ulik grad av kaloriforbruk) i kroppen før de har en anvendelig form. I tillegg hører man om mennesker som går kraftig ned i vekt etter å ha lagt om kostholdet til høyt eller svært høyt proteininntak, uten at de trener nevneverdig. På bakgrunn av dette lurer jeg på om det blir litt misvisende å regne inn proteininntak i beregning av kaloribehov, fordi disse kcal i praksis er mer eller mindre "tomme"...?  Er det noen som vet noe om dette, eller som har noen gode linker?

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Spørsmål rundt proteiner og kaloribehov
« #1 : 12. april 2016, 09:20 »
Hei. Proteiner inneholder 4kcal/gram på lik linje med karbohydrater. Proteiner er gjerne mer mettende enn karbohydrat, og blant annet på bakgrunn av dette benyttes gjerne høyt proteininntak i noen type dietter. En rekke studier (uten at jeg bruker tid på å søke de opp nå) viser i mange tilfeller at høyprotein-dietter fører til raskere vektnedgang på kort sikt, mens over tid er det ingenting som skiller de fra tradisjonell fordeling av makronæringsstoffer.
Proteiner regnes altså med ved beregning av energi på lik linje med karbohydrater. Håper dette besvarte ditt spørsmål.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!