Skrevet av Emne: Diagnose: Oppfliset brusk på patella  (Lest 7715 ganger)

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Diagnose: Oppfliset brusk på patella
« : 08. juni 2016, 11:44 »
Hei.

Jeg har nylig blitt diagonalisert med oppfliset brusk på baksiden av kneskålen. Med dette så kommer selfølgelig knaking og smerter med bøy-øvelser ved belastning. Ortoped sier dette er noe jeg aldri kan bli kvitt uten en risikabel operasjon som han ikke ville utføre, men det nekter jeg å tro på.

Spørsmålet mitt er vel om det er noen her som har/hatt samme problemet med noen løsninger om utbedring? Brodern har foreslått bruk av Kinesio teip, noe jeg har bestilt å skal prøve. Er det ellers noe jeg kan gjøre utenom å holde kneleddet i bevegelse med lav belastning som f.eks sykling og svømming?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Diagnose: Oppfliset brusk på patella
« #1 : 08. juni 2016, 21:12 »
Vanligvis lett å fikse.

Problemet oppstår fordi patella ligger for hardt på femurkondylen. Det oppstår da meget høy friksjon, og over tid kan brusk skades.

Årsaken er vanligvis at leggen (tibia) er for bakoverdratt, aka posterior translasjon. F.eks pga overaktiv hamstring, svak rectus femoris eller andre ting.

Kinesiotape er ikke løsningen.
Måtte ha sett deg for å gi mer spesifikk tilbakemelding, men generelt kommer disse problemene når tibia er for posteriort.

LEs evt kneartikkelen min her
http://treningogrehab.no/forholdet-legg-laar-knesmerter/

Det kan også være lurt å supplere med MSM, hyaluronsyre og kollagen, da dette er noen av stoffene som behøves for å regenerere brusk og lignende vev.

Utlogget pulver

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Diagnose: Oppfliset brusk på patella
« #2 : 08. juni 2016, 23:16 »

Det kan også være lurt å supplere med MSM, hyaluronsyre og kollagen, da dette er noen av stoffene som behøves for å regenerere brusk og lignende vev.
Kan du førklare dette litt nærmar? Da æ ser på di opplysningen såm vikti med tanke på prevangtive tiltak mot kneskada før di såm kan og vil vær utsatt før akkorat det.

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Diagnose: Oppfliset brusk på patella
« #3 : 10. juni 2016, 12:01 »
Vanligvis lett å fikse.

Problemet oppstår fordi patella ligger for hardt på femurkondylen. Det oppstår da meget høy friksjon, og over tid kan brusk skades.

Årsaken er vanligvis at leggen (tibia) er for bakoverdratt, aka posterior translasjon. F.eks pga overaktiv hamstring, svak rectus femoris eller andre ting.

Kinesiotape er ikke løsningen.
Måtte ha sett deg for å gi mer spesifikk tilbakemelding, men generelt kommer disse problemene når tibia er for posteriort.

LEs evt kneartikkelen min her
http://treningogrehab.no/forholdet-legg-laar-knesmerter/

Det kan også være lurt å supplere med MSM, hyaluronsyre og kollagen, da dette er noen av stoffene som behøves for å regenerere brusk og lignende vev.

Takk for svar. Skal lese grundig gjennom artikkelen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!