Skrevet av Emne: Smerter og begrensninger i operert skulder.  (Lest 12505 ganger)

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Smerter og begrensninger i operert skulder.
« : 12. juni 2016, 19:29 »
Heisann.
Postet denne på spør en fysio men tråden ser litt død ut, så prøver her.
Problem/spørsmålet mitt er skulderrelatert.

Litt forhistorie:
Alder nå: 30
Flere tilfeller av skuldre ut av ledd (begge sidene) mellom 14 og 25
Begge skuldre operert(strammet inn leddbåndene) 1 operasjon i hver skulder.
Venstre skulder ble operert for ca 5 år siden, under operasjonen ble det funnet ut at hele koppen som skuldra skal sitte i var ødelagt og det ble derfor lagd en ny en på er vis. Legen kjente ikke til denne skaden før oprasjonen startet, men fikk fikset det. Alt har gått fint siden.

Har en fysisk krevende jobb (fisker)

Har begynt å trene litt på og av med TRX. Følger treningsvideo som følger med. En dag mest ben. Neste mest arm så hvile en dag.
Gjør dette mens jeg er på jobb 2 uker. På fri 2 uker blir det mest sykling og klatring.

Jeg opplever ofte at skulderen som ble operert sist kan være vond på nettene. Vond å ligge på.
Jeg strekker ut hver gang etter trening.

Spørsmål
Jeg kan ikke huske om legen ba meg trene mere eller mindre med skuldra, hva tror du?
Noe spesielt jeg burde unngå eller gjøre mere av?
Hvis jeg ligger på ryggen kan jeg ikke strekke hendene rett over hodet(de kommer ikke ned til bakken) og om jeg ligger litt må jeg hjelpe den sist opererte armen opp igjen. Burde jeg strekke mere i denne posisjonen eller unngå det?

På forhånd tusen takk.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #1 : 12. juni 2016, 21:36 »
Saken er grei.

Styrk muskulaturen som sentrerer og komprimerer skulderleddet (rotatorcuff (alle 4), deltoid, etc), og sørg for at skulderbladet følger armens bevegelse på riktig måte.

http://treningogrehab.no/selvhjelpsguide-skulderplager/

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #2 : 12. juni 2016, 23:55 »
Tror det er det jeg gjør med TRX'en.
Men hva med strekking? Burde jeg prøve å få armene til å treffe bakken når jeg ligger på ryggen og tar armene oppover eller er det dumt å strekke sånn?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #3 : 13. juni 2016, 14:34 »
Det tror ikke jeg  du gjør, med TRX.
Du har et stabilitetsproblem, ikke et mobilitetsproblem; dvs at stretching sannsynligvis ikke er tema for øyeblikket.

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #4 : 13. juni 2016, 15:49 »
Treninssett 2 inneholder jo Y, T og low deltoid fly. Disse går vell på skulderstabilitet, eller tar jeg feil?
Hvilken øvelse burde jeg gjøre mere av for stabilitet da?

Og hva mener du med at strekking ikke er et tema enda? Er det dumt å tøye å strekke?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #5 : 13. juni 2016, 19:19 »
Leste du artikkelen?

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #6 : 13. juni 2016, 23:08 »
Nei ikke hele, siden den dekke så mye, men kan prøve å få lest den på vakt i natt.

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #7 : 14. juni 2016, 04:10 »
Nå har jeg fått lest igjennom og det var mye interessant lesning. Jeg mistet litt oversikt over hvilke muskler du mente hele tiden men forstår prinsippet tror jeg. De to øverste videoene av øvelser kan jeg nok få til med slynga på et hvis for har ikke mulighet for å bruke sånn stativ, men kan også få de til med vekter liggende på ryggen. Den tredje videoen fikk jeg bare lyd på.

Jeg vet ikke hvor mye jeg tar i benk men vil det være lurt å bare bruke såpass med vekt at det føles komfortabelt og ikke blir for tungt?
Kan det være lurt å legge de øvelsene til den dagen som er mest beninntensiv? På slutten av øvelsene?
Og hvordan løse innoverrotasjon ved bruk av vekt? Denne vil jo nesten bare bli liggende på magen hvis albuen er i bakken.

Jeg må understreke at legene ved begge operasjonene har sagt at jeg vil få begrenset bevegelighet etter operasjonen, men jeg er usikker på hvor mye bevegelighet jeg kan få tilbake.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #8 : 14. juni 2016, 11:59 »
Dropp slynga, bruk strikk eller kabel.

Styrk disse musklene med strikk, se videoer på nettsiden for hvordan.

* Infraspinatus
* Teres minor
* Supraspinatus
* Subscapularis
* Fremside, bakside og medial deltoid. (frontraise, side raise, reverse flyes)
* Det lange triceps og bicepshodet (overhead tricep extension, incline bench dumbbell curl)

Å lære scapula å beveges riktig, er mye mer komplisert, dessverre. Det er riktignok ikke SIKKERT at du sliter med dette, men de fleste med skulderproblemer har feilbevegelse av skulderbladene (se artikkel for eksempler) Her anbefales det å kontakte behandler med GOD kunnskap om dets bevegelse. I min erfaring har de fleste behandlere ekstremt dårlig peiling på korrigering av dette. Jeg har flere ganger mottatt kunder som har vært hos X antall behandlere, som "ikke har funnet noe", hvor scapulas bevegelse har vært helt på jordet. Send derfor mail til behandler før kjøp, og be om spesifikk informasjon. Kan de ikke svare, hør med noen andre.

Innrotasjon m hantel kan gjøres liggende på rygg, arm i 90 graders vinkel, roter fra vertikal stilling og opp mot hodet, tilbake til vertikal. Ikke medialroter lenger (ned mot hofta) enn til vertikal underarmstilling.

Gjør alltid støtteøvelser som dette ETTER økta, slik at musklene er freshe under tung belastning. Det gjelder nesten alle korrektive øvelser som utføres fra moderat intensitet og oppover.

Ikke kjør benk eller andre øvelser som krevet god scapulohumeral stabilitet, FØR du har styrket - og fått gains - i muskulaturen som nevnt ovenfor.

Lykke til

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #9 : 14. juni 2016, 22:29 »
Som sakt virket ikke den siste videoen. Men med strikk og manualer skal jeg gjøre et forsøk og si ifra om det hjelper noe etter noen uker. Smiley

Tusen takk.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #10 : 15. juni 2016, 14:47 »
Hvilken virker ikke? Alt ser ut til å fungere her.

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #11 : 15. juni 2016, 15:13 »
Den siste var svart med bare lyd på. Men nettet her er så dårlig så bruker 10 min på å laste siden. Så skal se på det når jeg kommer hjem.
Prøvde i går med strikk og følte at skuldra var god i natt. Men det føltes som den vonde skulda var en del sterkere også.

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #12 : 07. juli 2016, 18:46 »
Har nå fått testet dette med de øvelsene for skuldera og selv om det bare har blitt noen få ganger, kan jeg nå sove finfint på skuldera og er myyyyye mindre plaget. Tusen takk for rådene! Skal fortsette å ha en runde med strikkene etter de vanlige øvelsene mine.


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter og begrensninger i operert skulder.
« #13 : 08. juli 2016, 21:04 »
Glad for å høre det. Skriv gjerne en omtale på nettsiden min, om mine gratis råd har hjulpet deg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!