Skrevet av Emne: Isjias eller ...  (Lest 6095 ganger)

Utlogget merterje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Isjias eller ...
« : 13. august 2016, 23:14 »
Jeg har trent fast i 4 år, minst 2 ganger uken. Jeg er 65 år. I sommer fikk jeg smerter i kroppen. Vært med legen flere ganger og vi diskuterte fibromyalgi og isjias, uten at det ble noe resultat ut av det. Men jeg er kvitt mye av smertene da jeg har begynt med naturmedisinen Gurkemeie. Men så var det dette med isjias da. Jeg har alltid vært plaget en del med korsryggen, og føttene under kneet da. I føttene er det nummenhet, prikking, stramming, smerter og nesten følelsesløst. Det varierer en del da, ofte bra. Må ofte bare bevege beina, og gangen er litt usymmetrisk og rar, etter min mening. Har hatt noe av de samme følelsene i føttene tidligere også, men det har ikke blitt gjort noe. No lurer jeg på om hvilken behandling som tilbys på dette området. En fastlege kan ikke gjøre så mye. Jeg tenker på fysioterapi, kiropraktor, eventuelt alternativ behandling. I fysioterapien er det jo flere typer. Manuell fysioterapeut, psykomotorisk fysioterapeut og idretts-fysioterapeuter. Jeg vet ikke om noen av dere har noe forslag hva som er best behandlingsform? Jeg har funnet øvelser for korsrygg, føtter og isjias på YouTube som jeg regelmessig utfører, men det tar vel tid før eventuelt bedring kjennes ? Men jeg må vel ha rekvisisjon fra fastlegen for å få gratis fysioterapi eller kiropraktor ? Alternativ behandling må en ihvertfall punge ut selv.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Isjias eller ...
« #1 : 14. august 2016, 21:49 »
Tror det er lurt å finne riktig PERSON og ikke riktig tittel.
Dessverre er det få i dag som har gode protokoller på korsryggsmerter. Dette vet vi, da 80% går med av-og-på-smerter i ryggen, uten konsekvent bedring.

Det høres helt klart ut som at du har isjas-relaterte symptomer. Kan stamme fra rygg, sete, kneledd eller alle tre. Det kan være snakk om nervekompresjon på grunn av skiveutglidning, mellom muskelen piriformis og obturator internus, eller mellom leggmuskulaturen (popliteus, soleus, gastrocnemius).
Heldigvis er det mulig å rette opp i dette med riktig opptrening. Les eventuelt ryggartikkelen min (se signatur). Finn en behandler som har en holdningsrettet behandlingsform, og som har gode omtaler i samme øyemed. Snakk med noen kjente og se om de kan anbefale en dyktig behandler.

Presiserer: Du må finne riktig person, ikke en person med 'riktig tittel'.
Lykke til.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!