Skrevet av Emne: Svømming som cardio etter styrke?  (Lest 2883 ganger)

Utlogget Simen97

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Svømming som cardio etter styrke?
« : 07. september 2016, 17:36 »
Hei.

Som tittelen sier lurer jeg på om svømmetrening er en effektiv måte å trene utholdenhet på, etter en styrkeøkt?
Jeg har søkt endel på nettet, men har ikke klart å finne svar på det jeg lurer på.

Fordi jeg for øyeblikket ikke kan løpe er jeg på utkikk etter en effektiv måte å trene utholdenhet på. Såvidt jeg vet er også svømming bra styrketrening, og jeg er derfor redd for at om jeg har en tung styrkeøkt før jeg svømmer, at jeg sliter musklene for mye ut og at restitusjon ødelegges om jeg svømmer etter styrkeøkten.

Så spørsmålet mitt er:
Kan man trene svømming med høy intensitet etter styrketrening, og få mye av det samme resultatet som ved å løpe etter styrke?
Er det fare for at man ødelegger restitusjon, overtrener eller ugunstig på andre måter?

Fins det andre alternativer til svømming? Sykling, ellipsemaskin, roing?

Takker for svar! Smiley

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Svømming som cardio etter styrke?
« #1 : 18. oktober 2016, 13:06 »
Primært og umiddelbart tenker jeg at om du skal ha maksimal effekt av styrketreningen så legger du ikke ut på en lengre joggetur etterpå. Lengre kardioøkter hvor kondisjonen(lungekapasitet) står i fokus bør med fordel legges på egne dager. Det betyr ikke at kardio er utelukket, men varighet og intensitet vil ha noe å si for effekten av styrketreningen. Svømming er fantastisk trening, men heller ikke her ville jeg lagt opp til en lang økt dersom du ikke tilfører noe karb og proteiner i mellom "slagene". 1 times styrketrening og 20-30 minutter kardio kan funke. Pass bare på at du ikke er helt tom for energi innen du starter kardiotreningen. Hold også væskeinntaket intakt ved å drikke nok før og under trening. Roing er et godt alternativ som gir rask effekt fordi det er så mye mer krevende å utføre for de aller fleste. Dette er en typisk helkropps-kardioøvelse. Sitter du i 15 minutter i med relativ høy intensitet vil du nok godt merke ro-treningen om du ikke er vant med denne form for kardio:)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!