Skrevet av Emne: Gastric sleeve operasjon - styrketrening i etterkant  (Lest 2896 ganger)

Utlogget ska93

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Gastric sleeve operasjon - styrketrening i etterkant
« : 13. september 2016, 19:34 »
Jeg skal gjennomgå en gastric sleeve operasjon, som kort fortalt går ut på å fjerne en del av magesekken. Dette resulterer i at man kan spise mindre for å bli mett, og dermed går ned i vekt. MEN, jeg vil ikke miste musklene jeg har, og vil fortsette å trene styrke i etterkant!

Så:
Hvor mange gram proteiner bør man spise hver dag for å beholde og bygge nye muskler?
Har noen her noen tips til bra øverser, som går kun på rumpe? Altså minst mulig på lår

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: Gastric sleeve operasjon - styrketrening i etterkant
« #1 : 15. september 2016, 10:02 »
Min eneste kjennskap med slike operasjoner er at de eksisterer. Jeg vil derfor understreke at beskjeder du får fra sykehus alltid bør prioriteres over svar du får på ett forum! Det jeg kan gjøre er å gi noen generelle råd basert på at du forhåpentligvis beveger deg inn i en periode med et underskudd av kalorier, fremtvunget av en mindre magesekk.

Det er riktig fokus å prøve å beholde muskelmassen din når du går ned i vekt. Av og til mister man litt muskelmasse, i noen spesielle tilfeller klarer man å øke litt, men begge disse to scenarioene bør sees på som en seier! Det viktige er å unngå å miste en vesentlig andel. Olympiatoppen anbefaler å ligge mellom 1.2 og 2 gram med proteiner per kilo kroppsvekt. Proteininntaket ditt er hovedsakelig vesentlig for den fettfrie massen din. Noe som betyr at om du har en del overskuddsfett på kroppen, er det ingen grunn til å prøve å gå over olympiatoppens anbefalinger etter min mening (sett bort i fra at proteiner kan gi bedre metthetsfølelse, men kan også gjøre fordøyelsen tregere og mer ubehagelig). Husk at karbohydrater er den beste energikilden for fysisk aktivitet og at fett er viktig for flere av kroppens funksjoner. Så gi rom for disse i kostholdet ditt også Smiley

Det finnes mange øvelser som fokuserer på rumpen og et kjapt googlesøk burde gi vel så gode svar angående dette som noen her på forumet tar seg tid til å skrive. Jeg vil dog oppfordre deg til å trene hele kroppen, også beina! Ut i fra formuleringen tipper jeg at du er en jente som synes du har for store lår? (Beklager dersom jeg bommer her!)

For det første synes jeg du burde bruke tid på å få en kropp som er sunn, frisk og sterk over alt. Ved å styre unna enkelte muskelgrupper gjør du treningen mye vanskeligere for deg selv enn den trenger å være. Vi er alle forskjellige. La kroppen din få utvikle seg slik din kropp naturlig blir når den er sunn og du behandler den bra. Selvsagt kan du legge inn litt ekstra fokus på rumpe i øktene dine om du ønsker det. Men la hoveddelen av treningen din av underkroppen komme fra øvelser som involverer både lår og rumpe: varianter av knebøy og markløft, utfall og lignende. Jeg lover at du vil få bedre resultater! Wink Ikke fokuserer for mye på spesifikke deler av kroppen din før du har en sunn base å jobbe ut i fra.. For alt du vet har du kjempeanlegg for å bygge den rumpen du har lyst på og alt som mangler er generell styrketrening av hele kroppen.

Og for det andre, lårene dine kommer til å bli flottere av å bli trent! De kommer ikke til å se større ut, men velformede og faste. Du kommer ikke til å plutselig våkne opp med lår som en kvinnelig bodybuilder, som har gode gener for muskelvekst, et profesjonelt opplegg rundt seg og er full av dop. Ikke i nærheten en gang!

Lykke til Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!