Skrevet av Emne: Nå trenger jeg hjelp!  (Lest 4290 ganger)

Utlogget Heisveis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Nå trenger jeg hjelp!
« : 27. september 2016, 20:53 »
Okei. Jeg har trent styrketrening seriøst siden høsten 2014.
Når jeg begynte veide jeg 68kg.
2 år senere så har jeg gått opp 19kg. I dag veier jeg 87.

Jeg er fornøyd med vektøkningen, men er svært misfornøyd med musklene. Jeg har trent hardt og variert. Kosthold har vært greit og har spist mellom
3500-4000kcal daglig. Fått i meg rundt 200g proteiner daglig, 350g karbohydrater og 120g fett. Dette er minimum hver dag.
Jeg har trent 5-6 dager i uken, avhengig av hvilket program jeg har kjørt. Jeg har bygget alle programmene rundt baseøvelsene. Så markløft, knebøy, Militærpress, benkpress og pull ups har vært første prioritert i programmene.

På 2 år så har jeg økt masse vekt og økt styrke. Men synlig muskelmasse er lite.
I dag rant dråpen over begeret da jeg skulle bli med en kompis på trening for å få litt tips til å bli større. Han har trent like lenge som meg og er mye større enn meg. Men på trening sammen med han så trente vi 30min og med lave vekter. Jeg ble overrasket over hvor svak han egentlig var. Jeg ble ikke sliten i det hele tatt.

Jeg pleier å trene rundt 60-90min, og er utmattet når jeg drar fra trening.
Tar protein shake og spiser en form for kjøtt, kylling eller fisk hver dag.
Kan noen gi meg tips på hva jeg gjør galt?

Ekstra info:
Høyde - 190cm
Vekt - 87kg
Fett prosent - 11%-12%
Søvn - 8 til 12 timer hver natt

Nåværende program:
Dag 1 - Bryst
Dag 2 - Rygg
Dag 3 - Skuldre
Dag 4 - Bein
Dag 5 - Armer

Pleier som regel å kjøre 5 sett per øvelse. 12-10-10-8-5 reps. Øker vekt mellom hvert sett. Kjører mellom 5 til 8 øvelser mellom hver økt.

Er veldig frustrert og er takknemlig for tips!



Utlogget falk_1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Nå trenger jeg hjelp!
« #1 : 29. september 2016, 00:01 »
Hei. Ut fra min erfaring kan jeg si at du trener for mye kanskje.
Du kan ta ei uke pause fra trening slik så du kan restaurere kroppen på sikkelig,og deretter kan du begynne å trene 4 dager i uke i en måned. Så ser om du er fornøyd med resultaten,eller trenger mer justering.
En kompis ga meg et bra tips en gang,han sa at hvert 3. måned med trening ta ei uke fri. Og bytt treningsprogrammet hvert 45 dager.
Hvor mye pausene mellom hvert sett kan spele stor rolle på muskelbygging,det pleier ikke å være mer enn 1,30 min.

Håper noe av det jeg sa kan være nyttig for deg. Lykke til.

Utlogget Superekorn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Sv: Nå trenger jeg hjelp!
« #2 : 29. september 2016, 13:33 »
Jeg ville ikke sett på det å legge på seg 19 kg på to år og ha en fettprosent på 11-12 etterpå som et tegn på at du gjør noe galt! Men du er veldig høy.. Hvor høy er kompisen din som er "mye større" enn deg? Det er klart at om han har lagt på seg 10 kg og er 180 høy, så kan de se ut som en vesentlig større endring.

Om du fortsatt legger på deg masse uten å øke så alt for mye i fettprosent er det vel bare til å fortsette den harde jobbingen!? 87 kg når du er 190 høy er jo strengt tatt ikke veldig mye.. Ikke at dette nødvendigvis er en veldig seriøs artikkel (http://www.bodybuilding.com/fun/drobson207.htm), men her foreslåes det at du burde være 100 kg for å ha en klassisk, muskuløs fysikk. Imens en på 180 burde ligge på 82 kg. Ganske stor forskjell!

Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Height_in_sports#Bodybuilding):
Sitat
In bodybuilding competitors are generally average height and below 5'10-5'7, although Arnold Schwarzenegger is 6'2. In bodybuilding height is often considered a disadvantage due to the fact that smaller bodies have a shorter range of motion in order to lift weights. Smaller bodies also tend to look more filled out compared to taller builds in the same weight class. However, taller people at the professional level tend to have the larger overall body mass. Notable body builders are: Jay Cutler 5’9, Ronnie Coleman 5’11, Phil Heath 5’9 and Franco Columbu 5’3", who held many world records.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Nå trenger jeg hjelp!
« #3 : 30. september 2016, 11:13 »
Husk at vi alle er forskjellig og noen responderer bedre på trening enn andre på likhet med at noen av naturens side er flinkere til å tegne eller å svømme.

NB: Ikke sammenlign deg selv med andre i denne sporten her.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Jecpah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Nå trenger jeg hjelp!
« #4 : 19. november 2016, 18:46 »
Basert på din vekt, vil jeg tippe du er Ektomorf – kjennetegnes ved kort overkropp, lang, slank, smal med høy forbrenning.
Jeg er selv Ektomorf, å det vi må gjøre for å vokse er færre reps.
Kjørte samme som deg, 6-15 reps, 6 dager i uke, spiste som en helt.
Leste litt, sank repsa til 6-8 for pump dager å boom, mer muskler.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!