Skrevet av Emne: Overtrening?  (Lest 6373 ganger)

Utlogget jr123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Overtrening?
« : 11. oktober 2016, 19:25 »
Halla!
Lurer kort og greit på om det går ann å trene for mye på engang? Det jeg mener med dette er om treningsprogrammet man kjører kan være for hardt (for mange øvelser, reps osv)?

takk for svar Smiley 1

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Overtrening?
« #1 : 12. oktober 2016, 23:46 »
Jeg er ingen lege, kun aktiv utdøver (tidligere!)

Det som er spørsmålet er ikke om man kan trene for mye på en gang. Det som er spørsmålet er hvor mye som er vits i å trene for optimal fremgang. Det er svært individuelt ut i fra treningsbakgrunn, mål med treningen osv.

For å gi deg et eksempel. Når Marit Bjørgen begynte å gå på ski gikk hun neppe på skitrening mange timer hver eneste dag. Hvordan skulle hun da hatt mulighet til å progrediere?
Hun gikk nok heller ikke så fort hun kunne hver gang. Osv.

Man bør få en tilpasset plan i forhold til sitt nivå og sine mål. Et mer konkret svar er vanskelig å gi uten å være en spåmann og jeg er ingen spåmann, kun aktiv utdøver (tidligere!)
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Overtrening?
« #2 : 08. mai 2017, 20:58 »
Jeg er heller ingen lege, men svaret er definitivt ja.

Prinsippet er jo enkelt når det kommer til styrketrening. Du bryter ned muskelaturen når du trener og bygger den opp når du hviler og får i deg næring. Man vil nok merke en del symptomer etterhvert.

Hiver meg på Aktivudøver; fokuset bør jo være på optimal fremgang. Jeg ville ikke bekymret meg mye for overtrening dersom du trener normalt. Hadde jeg fulgt treningsprogrammet til Marit Bjørgen er jeg overbevist om at jeg hadde omkommet :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!