Skrevet av Emne: Nye opptakskrav til forsvaret  (Lest 8901 ganger)

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Nye opptakskrav til forsvaret
« : 19. oktober 2016, 12:57 »
Hei!
Forsvaret har innført nye øvelser i sine opptakskrav, som er svært ulike fra de tidligere øvelsene. Selv har jeg gjennomført en 2 årig utdannelse i forsvaret, men etter 1 år vil jeg tilbake tilbake, men i en annen type stilling. Jeg sluttet i jobben grunnet helserelaterte komplikasjoner, noe som gjør at jeg ikke er i den fysiske formen jeg en gang var i. Siden stillingen jeg forbereder meg å søke til er svært fysisk krevende, vil jeg jobbe hardt mot de fysiske testene, og bestå samtlige med toppkarakter.

Øvelsene er som følger:

Medisinballstøt 10 kg (5 meter stillestående)
Stille lengdehopp (2,45 meter)
Pull Ups (10 stk til bom)
3000 meter (12 minutter)
Her er link til info om opptakskrav
https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

Er det noen som har erfaring med slike øvelser, og hvordan jeg bør trene til disse? Selv har jeg trent på treningssenter i flere år, men kun rettet mot tunge løft og få repetisjoner. Som tidligere sagt vil jeg måtte starte rolig, da legene har anbefalt dette.

Jeg har reflektert litt rundt øvelsene, og vet at jeg må ta av meg noen kilo fett for å klare 3000 meter, pull ups og lengdehopp. Styrke vil ikke være i høyt fokus. Mye av treningen jeg vil gjøre kommer til å inneholde mye gåing med tung sekk, for å kunne klare det fysiske opptaket etter alle testene.

Om noe virker uklart og burde utdypes mer, si gjerne i fra!
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Utlogget WingsofKynareth

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 99

Sv: Nye opptakskrav til forsvaret
« #1 : 20. oktober 2016, 00:26 »
3000 m på 12 minutter var vel hva jeg lå på da jeg var inne på 90 tallet. Ligger langt unna det nå og vekt er en grunn. Gå ned så mye som mulig.

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Sv: Nye opptakskrav til forsvaret
« #2 : 20. oktober 2016, 12:18 »
Jeg vil nok personlig si at 12 minutter ikke skal være vanskelig å overkomme, så det skal jeg klare.
Forsvaret har lagt ut et treningsprogram rettet til disse type øvelsene, kan det være brukbart? Jeg ville byttet ut beinpress mot knebøy da.
https://forsvaret.no/ForsvaretDocuments/Tren%20til%20opptak%20-%20utdanning%20i%20Forsvaret.pdf
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Nye opptakskrav til forsvaret
« #3 : 20. oktober 2016, 13:44 »
Jeg er ingen sersjant, kun aktiv utdøver! (tidligere!) Allikevel må jeg si at jeg er sjokkert over hvor bra opplegget fra forsvaret så ut! Veldig mye fornuftig der både på styrke og kondisjonsbiten, men kanskje spesielt på kondisjonsbiten!
Styrkebiten kunne i mine øyne vært enda mer rettet mot maksimal styrke tidligere i opplegget, men det der et et langt bedre oppsett enn det de aller fleste trener etter rundt omkring på landets treningssentre!
Knebøy for beinpress er lurt!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Sv: Nye opptakskrav til forsvaret
« #4 : 20. oktober 2016, 14:16 »
Selv syns jeg det virket ganske mye bedre enn forsvarets tidligere programmer! Dette er et 8 ukers forberedelse til opptak, men muligheten er jo å utvide den til mer enn 8 uker?

Tror du jeg vil kunne klare å nå mine mål til sommeren? Jeg har fortsatt styrken, men kondisjonen og litt for mye fett på jeg jobbe med. Alle de nevnte kravene klarte jeg uten problemer for et par år siden, utenom kondisjonen. Der lå jeg på rundt 12:50.
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!