Skrevet av Emne: Spille curling med Jumper´s Knee? - Pluss taping.  (Lest 6632 ganger)

Utlogget fsca

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Spille curling med Jumper´s Knee? - Pluss taping.
« : 23. oktober 2016, 12:23 »
Hei. Jeg har fått påvist Jumper´s Knee i begge knær etter ultralyd hos idrettsfysioterapeut. Har fått beskjed om at årsaken er overpronasjon i føttene, samt at vastus medialis er svakere enn vastus lateralis. Disse gjør at knærne mine faller veldig innover mens jeg løper. Nå har jeg fått spesialtilplassede innleggssåler, og beskjed om å tape knærne, egentlig døgnet rundt. I tillegg skal jeg gjøre styrkeøvelser for å styrke vastus medialis. Jeg trente før 2 intervalløkter i uka, og 2 langkjøringer + 1 styrkeøkt (løpsspesifikk). Har nå fått beskjed om å kutte den ene intervalløkta, kutte ut hopping i styrkeøkta, men ellers kan jeg løpe som jeg har pleid.

Da fysioterapeuten tapet knærne mine, reduserte det faktisk smerten. Hun klippet av en ca 15-20 cm med kinesiotape, klippet den i to på langs (slik at tapen har "to bein"), frem til det var en 3-4 cm igjen, og avrundet endene. Deretter festet hun enden på tapen øverst på leggen, og dro "tape-beina" rundt på hver side av patella. Hun gjorde det samme også på oversiden, og sa at hun strammet tapen ordentlig på den ene siden, for å "flytte patella" den ene veien. Jeg ble plutselig usikker på hvilken vei patella skulle flyttes. Om tapen skal være stram på lateralsiden eller medialsiden av patella. Tror det er slik at tapen skal strammes på lateralsiden, for å flytte patella medialt, mtp av vastus lateralis er sterkere enn medialis. Stemmer det? Jeg klarer liksom ikke tape like godt som fysioterapeuten, og får ikke samme smertelindreing, så dette skulle jeg gjerne lært meg.

En annen ting. Om to uker skal jeg spille curling. Gruer meg litt, siden curling involverer mye press på knærne. Er det fare for at curlig forverre Junper´s Knee, etter en økt? Kan det hjelpe å polstre knærne skikkelig?

Takknemlig for svar!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Spille curling med Jumper´s Knee? - Pluss taping.
« #1 : 24. oktober 2016, 22:39 »
Jumper39s knee oppstår når tibia ligger for langt FREM. Ergo er svake hamstrings og overaktive quads nesten alltid årsaken. Slutt å knipe knærne i holdning. Tren hamstrings, og lær korrekt hofteekstensjon uten å tucke bekkenet posteriort.

Les mer her
http://treningogrehab.no/forholdet-legg-laar-knesmerter/
http://treningogrehab.no/knesmerter-i-forbindelse-med-styrketrening/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!