Skrevet av Emne: VEGANERE - SE HER  (Lest 7775 ganger)

Utlogget hoppestokk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

VEGANERE - SE HER
« : 29. oktober 2016, 21:33 »
Hei! Jeg har nylig bestemt meg for å ta meg sammen på matfronten, og begynne å trene etter hvert som jeg kommer inn i gode matrutiner (har hele livet vært veldig underernært, og bestandig hatt lite å gå på tid tross for at kroppen har blitt vant til det), men kjenner at jeg sliter veldig med, ikke bare å spise nok generelt, men også å få i seg nok proteiner. Klarer det sånn ca, men det er med god hjelp av meieriprodukter. Jeg er interessert i veganisme, og har spist en del vegansk, men dette var før jeg tok denne beslutningen vel å merke. Så det jeg lurer på er, hvordan i alle dager får dere veganere faktisk i dere nok proteiner? what Det er jo mulig, for det er mange som trener godt men fortsatt spiser vegansk. Beundringsverdig, for dette var vanskelig! Har dere gode tips til matretter og matvarer der det er mulig å hente mye proteiner? Stort takk for svar :-)

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: VEGANERE - SE HER
« #1 : 29. oktober 2016, 22:53 »
Finnes det ikke veganerforum for dette? Å få i deg nok proteiner er det siste du trenger å bekymre deg for. Får du 1-1,5g proteiner per kilo kroppsvekt holder det i massevis for deg, som jeg antar tilsvarer langt under 100g om dagen.

Bekymre deg heller om hvordan du kan få i deg alle de viktige næringsstoffene istedet. IMO er supplementer juks, men w/e

Utlogget WingsofKynareth

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 99

Sv: VEGANERE - SE HER
« #2 : 30. oktober 2016, 23:34 »
Finnes det ikke veganerforum for dette? Å få i deg nok proteiner er det siste du trenger å bekymre deg for. Får du 1-1,5g proteiner per kilo kroppsvekt holder det i massevis for deg, som jeg antar tilsvarer langt under 100g om dagen.

Bekymre deg heller om hvordan du kan få i deg alle de viktige næringsstoffene istedet. IMO er supplementer juks, men w/e

Å rappe profilbilder for å fremstå veltrent er vel også juks? Mens man egentlig er et nettroll som umiddelbart slenger ut av seg dritt.

Utlogget Perejil

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: VEGANERE - SE HER
« #3 : 12. november 2016, 09:28 »
Hei,

Jeg er ikke veganer selv, men har endel erfaring fra vegetarisk kosthold og kan gi deg noen grunnleggende råd. Jeg anbefaler at du setter deg litt inn i ernæring selv, det gjør veien lettere!

Alt i kroppen din er bygget opp av proteiner som igjen er bygget opp av kombinasjoner av 20 forskjellige aminosyrer. Kroppen kan produsere endel av disse selv fra de aminosyrene som er tilgjengelig, resten må fås fra kosten. Med et vegetarisk kosthold så får du i deg en prosentdel av alle disse. Utfordringen ligger i aminosyren lysin, en god kilde for lysin er belgfrukter. Derfor er det viktig å spise variert som veganer.

Her er gode kilder for proteiner: belgfrukter, nøtter, quinoa, havre, frø. Sørg for å spise litt belgfrukter og quinoa hver dag.

Når det kommer til fettsyrer så vil du få deg i omega-3. Dette forbindes ofte med fisk, altså marine omega-3 fettsyrer. Det finnes tre forskjellige omega-3 fettsyrer: ALA, EPA og DHA. Alle disse får du dekket gjennom sjømat, men det er ikke nødvendig. Rapsolje inneholder rikelig med ALA og kroppen din kan syntesere EPA og DHA ut ifra denne fettsyren, litt sånn som med aminosyrene. Man trenger ikke å få i seg alle fra kosten. Ta gjerne to spiseskjeer rapsolje om dagen, f.eks blandet med krydder som dressing i en salat.

Lykke til på veien! Det er ikke vanskelig å dekke proteinbehovet gjennom vegansk kosthold, men du må spise variert for å få det til! Faktisk, så er heller en utfordring som veganer at man får i seg for mange karbohydrater fordi proteinkildene også er rike på karbohydrater, derfor tenker jeg at man burde trene flere ganger i uken som veganer. Det er med andre ord ikke for lite proteiner som er problemet, men for mange karbohydrater. Eller, for å snu på det så kan man si at det er vanskelig å være veganer som ikke trener, enn å være veganer som trener!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!