Skrevet av Emne: Trening og lyskebrokk  (Lest 21658 ganger)

Utlogget BobVaughn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Trening og lyskebrokk
« : 28. november 2016, 16:51 »
Hei!

Jeg fikk konstatert et lite direkte lyskebrokk ifjor. Jeg hadde trent styrketrening i 12 år, hardt de siste 3-4 årene. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg fikk brokket. På nettet har jeg lest at de fleste brokk dannes ved enten pressing på toalettet eller nysing. Jeg er skyldig i begge deler. Fikk pollenallergi for noen år siden. Jeg hadde også et uønsket vekttap månedene før brokket. Det kan ha svekket magemuskulaturen. Jeg har de siste 7 år gått ned i vekt fra 107kg til 75 kg nå ved hjelp av kosthold og trening.

Jeg ble ganske redd da jeg fikk det. Tenkte at nå kan jeg aldri trene skikkelig igjen. Jeg kuttet ut alt det tyngste, markløft, frontbøy og droppet helt magetrening. Det var vanskelig å finne råd om jeg skulle trene eller ikke med tanke på forverring. Så jeg trente for det meste pull-ups og dips, nedtrekk, sittende bicepscurl og leg/hamstring extension og benpress med mange repetisjoner og mange sett. Øvelser som jeg tenkte ikke ville forverre brokket. Ellers har jeg gått mye, lange turer 1-2 timer rask gange per dag i 5 år.

I juli i år ble det forverring, tror det har sammenheng med en utstående mage grunnet forstoppelse som jeg ikke blir kvitt. Fordøyelsen fungerer ikke skikkelig. Eller så er det treningen som er skyldneren, selv om jeg trener på halv maskin.
Nå er det tidvis tarm nede i pungen. Noen dager kommer den ned etter en halvtimes aktivitet, andre ganger går det dager før jeg kjenner det. Den er reponibel, den blir borte når jeg legger meg ned. Det er mest sannsynlig en forverring av det direkte brokket. Skal til kirurg i februar for endelig svar på om det et nytt brokk eller forverring.

Det jeg lurer på er om jeg kanskje tok feil ved å ikke trene kjernemuskulaturen, har lest noen tråder her at det er gunstig å trene Transverse abdominal muscle og annen magemuskulatur ved brokk. Jeg ønsker ikke operasjon hvis jeg kan unngå det, med tanke på komplikasjoner. Så hvis ikke brokket blir livstruende skal jeg leve med det uoperert.

Jeg er i villrede om jeg skal trene eller ikke. Hvis det er økt bukpress som ikke er gunstig ved brokk kan jeg egentlig ikke trene noe som helst, men siden jeg er avhengig av trening så er det en forferdelig tanke.

Har dere noen råd å gi meg angående øvelser som jeg kan ta i bruk? Kan jeg legge inn frontbøy og magetrening igjen? Jeg er redd for at magetrening vil forverre tilstanden. Men på den annen side vil sterkere magemuskulatur hjelpe med å holde tarmene inne.

Jeg er veldig takknemlig for alle råd.

Mann, 35 år.



Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Trening og lyskebrokk
« #1 : 28. november 2016, 19:58 »
Hei,

hvorvidt dette er gilmore39s groin eller vanlig brokk pga buktrykk, er jeg litt usikker på, men det virker som ordinær perforering av mageveggen.

Dette skjer oftest fordi transversus abdominus er svak, og ikke fungerer som en barriere mellom mageveggen og innvollene. Underliggende årsak er gjerne holdnings- og pusteproblematikk, som gjør at TVA ikke aktiverer som den skal.

Det kan også være lyskemuskelen adduktor longus (som festes inn i mageveggen) som er overaktiv i hoftefleksjon og dermed har revnet festet, og ført til at tarmen buker igjennom. Flere potensielle forklaringer her.

Du kan ihvertfall slappe av, dette er ikke noe stort problem og kan rehabiliteres 100%. Men, det krever sselvsagt *riktig* rehabiliteringsstrategi.

Du kan lese mer om idrettsrelaterte lyskeproblemer her, og se om du kjenner deg igjen.
http://treningogrehab.no/losningen-idrettsrelaterte-lyskesmerter/

Utlogget BobVaughn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Trening og lyskebrokk
« #2 : 29. november 2016, 19:01 »
Takk for svar.

Jeg tror det er et lyskebrokk og ikke Gilmore's Groin.

På ultralyd og CT i fjor skrev de:
"Som på CT er det en liten væskeansamling som strekker seg ned i lyskekanalen på høyre side med caudale begrensning svarende til nivå med ytre lyskeåpning. Måler ca. 2 * 0,5 cm axialt. Væskeansamlingen er beliggende medialt for art epigastrica inferior. Funn forenlig med et direkte lyskebrokk med innhold av væske. Ikke tegn til tarm eller fett i brokket. Brokket er tilstede både i liggende og stående stilling"

Forverring: CT bekken Oktober i år:
"Det foreligger mistanke om et høyresidig lyskehernie, økte blødeler i lyskekanalen, kan følges ned mot scrotum. Forandringen måler i lengderetning 4 cm. Muligens foreligger en liten tarmslynge her man kan ikke sikkert skille ut hvilke strukturer som foreligger i herniet. Lav tetthet sentralt i herniet"
"Definisjonsmessig er et brokk i lyskekanalen et direkte brokk. Hvorvidt det er forverring fra tidligere funn kan ikke vurderes da det ikke foreligger tidligere undersøkelse fra denne regionen på vår avdeling"

Vil det forandre muligheten for rehabilitering hvis det er lyskebrokk og ikke Gilmore's Groin? Et direkte lyskebrokk er en utposning igjennom bukhinnen (peritoneum) og transversalis fascia. Transversalis fascia kan aldri tilheles har jeg lest. Det er det som bekymrer meg. Vil likevel styrking av transversus abdominus styrke bukveggen så tarmen eller brokkinnholdet ikke faller ned, selv om fascia er brutt?

Hvilke øvelser kan du anbefale og er det annen kjernemuskulatur som jeg burde styrke for å holde tarmene oppe?

Som jeg skrev har ikke trent magemusklene siden i fjor, nå føler jeg de er veldig svake. Kanskje er det grunnen til forverringen av brokket. Spurte legen, radiologen og kirurgen om jeg kunne trene magemusklene med de visste ikke om det kunne bli forverring hvis jeg gjorde det. Derfor har jeg unngått det.

Har hatt svært dårlig pusteteknikk. Har hatt et nærmest tvangspreget forhold til styrketreningen de siste årene, det viktigste var å fullføre oppsatte repetisjonstall uten tanke på pust. Har til tider trent til total utmattelse i kropp og sinn. Vil ikke bukveggens muskulatur aktiveres skikkelig ved kortpustehet og således øke sjansene for et brokk?

Leste igjennom artikkelen du linket til. Med tanke på holdning så er det nok mye å hente. Har slumpende skuldre og nakke når jeg går og sitter. Alltid hatt det. Har dog aldri hatt noen skader, aldri smerter i lyske før brokket, svært sjelden vondt i korsryggen i alle mine treningsår.

Mange takk for svar.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Trening og lyskebrokk
« #3 : 29. november 2016, 22:16 »
Fasciet har ingen reell motstandsstyrke dersom muskulaturen ikke aktiverer. Dette er årsaken til at tarmen bryter igjennom. Se på bildet så ser du hva jeg mener.

Det er sikkert variabler her som avhenger fra case til case, dvs hvor stor åpningen i fasciet har blitt, men jeg tenker at det motoriske bør adresseres først. Spesielt ettersom du kjenner deg igjen i flere "warning signs".

Det er helt spesiell trening som kreves for å øke funksjon av TVA. Holdning, bevegelse, pustetrening etc - flere ting må adresseres. Du kan f.eks trene så mye TVA du bare vil, om du fortsetter å knipe magen eller lignende dysfunksjon så vil det ikke være godt nok

Det ser helt klart ut som at TVA er årsaken til problemet her og ikke lysken.

Som sagt så tenker jeg nok heller at treningen var "dråpen" og at det er ytre faktorer som er hovedproblemet. Underliggende dysfunksjon + belastning ender gjerne i skader, over tid. I hvis tilfelle en kirurgisk reparasjon, over tid bare vil medføre en ny skade. Skal ikke garantere at dette er deg, altså, men mange opplever dette. Kirurgi er symptombehandling - skaden er at symptom av et underliggende problem.

https://classconnection.s3.amazonaws.com/104/flashcards/612104/png/screen_shot_2012-05-13_at_120439_pm1336874701254.png

Utlogget BobVaughn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Trening og lyskebrokk
« #4 : 30. november 2016, 11:01 »
Tror det siste du skrev om at underliggende dysfunksjon + belastning er årsaken. Trente mage hardt i perioden før brokket, bl.a. lying leg raises 4*15-25, planken 3* 3 min. Så det var kanskje ikke mangel på muskler som var årsaken men aktiveringen. Tok også ekstremt hardt i på Nordic Hamstrings, 4*20-25 til total utmattelse. Den øvelsen går vel hardt på magen?

Har hatt pusteproblemer også i hverdagen og grunnet angst og stress. Har vel ikke pustet skikkelig på 10 år. Kombinert med tidvis trening over evne er det ikke gunstig. Kanskje dårlig pust og holdning også er grunnen til den utstående magen.

Hvordan burde jeg adressere motorikken, holdning og pusteteknikken, har du noen tips?

Nå har jeg ikke trent mage på 17 måneder, vurderer å legge inn øvelser som vakuum og lying leg raises igjen. Kan det være lurt? Eller vil det gi for mye bukpress som kan forverre tilstanden? Hva med frontbøy, er det noe jeg kan legge inn med moderate vekter igjen?
Kjører nå veldig mye Pull-ups og Dips. Trener ikke til utmattelse, har 2-3 reps til gode men med mange sett. Hvordan er de øvelsene med tanke på mage og bukpress?

Mange takk for svarene du har gitt.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Trening og lyskebrokk
« #5 : 30. november 2016, 11:28 »
Dra innom noen som jobber med pustedysfunksjon. Du kan komme til meg om du bor i nærheten av oslo.

Hvis ikke, og jeg gjetter bare, ville en osteopat kanskje være et alternativ. Men det er så vanvittig varierende hvordan terapeuter jobber at man kan strengt tatt ikke henvise med trygghet lenger uten å kjenne vedkommende. Send en mail til terapeuten og still noen spørsmål før du booker inn time. hvis vedkommende har greie på pusteteknikk, bør du få relativt konkrete svar på dine spm.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!