Skrevet av Emne: Har ikke trent på 20 år. Hva er nytt av tilskudd? Og hva annet har skjedd?  (Lest 6599 ganger)

Utlogget BicepsNerden

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Jeg trente mye med vekter og ble ganske stor for mange, mange år siden, og nå har jeg lyst til å starte ordentlig opp igjen.

Målet er å ha flat mage (ikke six-pack, bare flat) og ellers ha så mye muskelmasse som mulig. Altså størst mulig uten å være feit kan man vel kalle det Smiley

Da jeg trente var dette det gjeldende regimet:

1. Ca 8 til 14 repetisjoner, nesten helt til failure og på siste sett helt til failure. 2 til 5 sett pr øvelse.
2. Bryte opp med å kjøre enkelte økter med litt fler/færre reps og variere antall kg og sett.
3. Kjøre mest mulig baseøvelser, samt isolasjon der det "er viktig". (Dvs biceps, legger, utside av skuldre samt triceps)
4. Spise proteinpulver i tillegg til mye vanlig, sunn mat
5. Ca 5 gram kreatin monohydrat hver dag


Har det skjedd noe nytt på treningsfronten eller når det gjelder tilskudd?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Don't change a winning team; Det som funket da er et godt utgangspunkt, men kroppen forandrer seg så noen tilpasninger kan være nødvendig. Men baseøvelser teller uavhengig av alder. Det er ikke så mye tilskudd vi trenger dersom kostholdet er variert(behovet for næringsstoffer ivaretas) og gir deg nok energi, men proteinpulver er et lettvint og smakfullt supplement. Kreatin kan være smart å bruke(gir effekt for cirka 70% av oss). I tillegg kan BCAA(AMINOSYRER) og ZMA(SINK OG MAGNESIUM) være gode tillegg til vanlig kosthold. Mange benytter seg av PWO - PREWORKOUT-tilskudd for å øke prestasjonsevnen undere trening. Effekten varierer fra merke til merke og fra individ til individ.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Proteinbolla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Hei!

Jeg var også ganske stor for mange år siden, men fettprosenten alt for høy. Jeg personlig kommer aldri til å trene på den måten igjen. Har lagt om treningen helt og aldri følt meg bedre. For flat mage så har jeg noen tips jeg angrer på at jeg ikke har fulgt tidligere:

- Få oversikt over hvor mye man skal ha i kaloriinntak. Jeg har tidligere gjort dette med en enkel kalkulator på nett, den vil i alle fall gi en pekepinn.
- Få oversikt oversikt over hvilken mengde/forhold du skal ha av proteiner, fett og karbohydrater. Dette kan man finne på youtube eller på forum.
- Få oversikt over om du faktisk holder deg innenfor dette inntaket. Her er vil jeg påstå at det er lurt å veie maten, avhengig av hvor seriøst man tar det såklart. Jeg har opplevd god progresjon ved å ha en fastsatt spiseplan hvor det fremgår hva jeg skal spise og hvor mange gram.
- Ikke gå for mye i kaloriunderskudd. Denne blemmen har jeg gått på tidligere, og jeg hadde en mye bedre fremgang når jeg justerte opp kaloriinntaket (med riktig mat og fordeling av proteiner, fett og karbohydrater). Deretter kan man evt justere inntaket ned etterhvert som man får lavere fettprosent.
- La musklene restituere etter styrkeøkter i form av hviledager
- Ikke tren for tungt og la det gå ut over utførelsen. Jeg personlig har gått ned mye på vektmotstand og fokusert på å løfte vektene raskt for deretter å senke dem sakte, og har hatt bra fremgang med dette.

Dette er sikkert ting du vet fra før. Det gjorde jeg også, men gadd aldri å gjøre dette ordentlig. 8-12 uker med dette gjør underverker Smiley Når det kommer til kosttilskudd, har jeg personlig kuttet ut alt og erstattet tilskudd med vanlig mat. Men dette blir vel en smakssak.

Utlogget yosraz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!