Skrevet av Emne: Tips ønskes for å gå ned i vekt.  (Lest 5705 ganger)

Utlogget TungMann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« : 16. januar 2017, 00:31 »
Mann 45
Høyde: 189 cm
Vekt: 115 kg

Så og si aldri trent siden jeg gikk på videregående i forrige århundre, og ønsker å trene for å gå mest mulig ned i vekt.
Prøvde treningsstudio i 1 mnd for 25 år siden og 1 mnd på boot camp i fjor, så det er ikke til å stikke under en stol at jeg hater trening.
For et år siden så måtte jeg begynne på blodtrykkssenkende medisin, klærne passer ikke lenger og skal jeg ha et håp om å se ungene vokse opp så må jeg vel ta noen grep.

Det jeg er ute etter er tips til hva dere mener er den treningsformen jeg kan holde meg til som gir mest mulig vektnedgang. En kompis maser om at jeg skal bli med ham på spinning, og det er kanskje et greit utgangspunkt. Jeg har inntrykk av at spinning forbrenner mye fett, og det er det jeg er ute etter. Greit å høre hva dere tenker om dette og om det er noe dere anbefaler som treningsform for å bli kvitt fettet, og det mest mulig av det.

Hvis jeg velger spinning, bør jeg da spinne hver dag, annenhver dag eller kanskje bare to ganger i uka? Noen tanker på hva som gir best effekt hadde vært greit å høre hva folk tenker om.

Bare ikke det er tradisjonell trening med vekter så er jeg interessert i å høre om hva folk tenker og kan tipse om som forbrenner mest mulig fett. Jeg ser virkelig ikke poenget med å begynne med trene vekter i en alder av 45 år. Den gangen jeg prøvde treningsstudio så var jeg 20 år og det ga meg null effekt. Er man kommet til 45 år så føles det for sent å begynne akkurat med det. Jeg må bare innse det...jeg er ingen ungfole lenger.

Så derfor.... Tips til trening som gir mest mulig fettforbrenning på kortest mulig tid ønskes av de som forstår seg på dette.

Utlogget Snapshot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« #1 : 25. mars 2017, 23:54 »
Hei!

Er/har vært sånn omtrent der som du er. For noen år siden tok jeg av meg bortimot 20kg, falt desverre av lasset og la på meg alt sammen igjen i løpet av to år, men er nå i gang igjen (gått ned fra 118 til 108 foreløpig).

Sånn for å være ærlig: Først og fremst må du endre livsstil, og du må gjøre det permanent. Glem hvilken treningsform som "gir mest mulig vektnedgang". Fokusér på et godt kosthold som du kan leve med, og en treningsmengde som du kan opprettholde over tid.

Det er veldig mye lettere å gå ned i vekt med å redusere matinntaket fremfor å trene, du klarer ikke å gå ned i vekt med å trene noen ganger i uka dersom du ikke har fokus på hva og hvor mye du spiser samtidig.

Slik som jeg tolker deg har du omtrent ikke trent på mange år. Mitt råd er derfor at du starter forsiktig med å venne kroppen til trening, samtidig som du begynner å spise sunt. Ha fokus på å komme i bedre form først, ikke på vektnedgang. Trening annenhver dag i starten er passe, og en to-dagerspause en gang i uka så kroppen får restituert seg. Varier treningen, f.eks. motbakkegange er veldig bra trening for oss tjukkaser. Høy intensitet samtidig som det gir lav belastning på andre kroppsdeler enn musklene (men gå rolig ned igjen!). Du bør absolutt trene styrke. Veldig bra for kroppen, og du bygger muskler som igjen gir høyere forbrenning. Etterhvert som du kommer i bedre form kan du trene oftere og hardere. Kroppen blir bedre på å restituere etterhvert, og vil også takle høyere belastning uten at du får skader og blir støl. Det er veldig lett å overtrene eller dra på seg skader i starten, så ikke overdriv.

Selv varierer jeg mellom å jogge, motbakkegange, lange rolige gåturer og styrketrening (såvidt startet opp igjen med stronglifts 5x5-programmet nå). Har lett for å bli overivrig, så jeg passer derfor på at jeg tar hviledager og/eller gåturdager når jeg kjenner at kroppen er sliten. Teller ikke kalorier, men har fokus på å spise sunt og variert, og å få i meg godt med proteiner særlig etter harde økter. Fungerer bra. Kjenner at formen bedres og vekten går sakte men sikkert nedover.

Vær også klar over at når du har blitt tjukk venner kroppen seg til det som idealvekt, og vil "kjempe imot" vektnedgang. Du vil derfor oppleve at vektnedgangen "stanser opp" selv om du spiser lite og trener mye, og du vil fort gå opp igjen dersom du dropper trening og faller tilbake til gamle spisevaner. Dvs. som jeg startet med: For å klare å gå ned i vekt og holde deg der må du være villig til å legge om livsstilen din permanent; spise sunt og trene regelmessig.

Utlogget Snapshot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« #2 : 25. mars 2017, 23:59 »
PS: Ad treningsform bør du finne ut hva du trives med. Lystbetont trening er mye lettere å opprettholde over tid.

Utlogget TungMann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Sv: Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« #3 : 27. desember 2017, 05:05 »
Takk for oppmuntringen den gangen, men dette er pokker meg verre enn jeg trodde... jeg er fader meg helt nedbrutt.

Fy fader så sinnsykt kjedelig det er å trene, og fy søren så taper jeg føler meg. Jeg har prøvd flere ganger å ta meg i nakken å reise til et treningssenter for å komme i gang, men ikke søren om jeg får meg til å gjøre det. Jeg klarer ikke å sette meg i bilen engang for å kjøre dit og sjekke det ut. Jeg syklet til jobben i våres, og ble skikkelig syk så det måtte jeg slutte med.
Jeg har syklet ellers noen turer i sommer, og gått en del turer med rask gange og vekslende løping til jeg er pumpa, men det er også alt. De gangene jeg løper så passer jeg på at ikke en levende sjel ser meg for jeg ser utrolig teit ut når jeg løper.

Jeg har ikke vært på et vanlig treningssenter siden 90-tallet og det sitter i enda. En kompis prøvde nylig gjentatte ganger å få meg med på både spinning og trening i Tønsberg, men det byr meg virkelig i mot å entre et lokale stapp fullt av veltrente mennesker som titter dumt på meg når jeg sliter vettet av meg med til og med de minste vektene. At jeg ikke klarte å løfte mer enn 20 kg i benk, ble lagt merke til ja.
Jeg glemmer ikke de nedlatende blikkene jeg fikk den gangen på 90-tallet og hvordan de helt klart lo inni seg når spinkle meg prøvde å trene. At det var speil Gud hjelpe meg overalt i lokalet hjalp ikke på følelsen heller. Jeg følte meg så til de grader på feil sted...med muskler og nedlatende blikk alle veier.

Hadde det enda vært bygget treningssentere med avlukker som i et solarium så hadde jeg sikkert klart det. Da kunne jeg trent uten at noen så det eller lo av meg, men ikke når det er slik det er overalt i dag. Treningsentre er kun for de som er flotte nok, kule nok og ekshibisjonistiske nok til å vise seg frem der de knipser selfier av hvor flinke de er. Alle vi andre som ikke er så vellykket kan holde oss unna...

Etter nyttår så skal jeg heller hive meg på noen dietter og følge de til punkt og prikke i håp om å gå ned noen kilo. Treningsenter med spinning og bygging av litt muskler blir det ihvertfall ikke! Forøvrig føles det uansett som om det er for sent å begynne å trene.
Jeg husker vi lærte på skolen at det var viktig å trene og legge grunnlaget mens man er ung, for når man passerer 30 så kan ikke musklene øke lenger, og trening hjelper ikke i like stor grad. Egentlig ganske logisk. Skulle bare ønske jeg kunne reist tilbake i tid og gitt meg en ørefik og bedt meg til h.... å begynne å trene da jeg var 15-16.

Jeg er faktisk snart 47 år, og når man kommer opp i den alderen så føles det derfor bortkastet å trene. Når jeg ikke klarte å komme i gang med trening da jeg var ungdom, så er det uansett for sent nå her jeg pusher 50. Å ligge der igjen med 20 kg og pumpe i vei blir ihvertfall for dumt... og med dagens mobilkameraer så ender jeg garantert opp på YouTube med tittelen «Stupid people at gym» eller noe i den duren...

Beklager negativt innlegg, men sånn føles det. Bare noen nevner ordet «treningsglede» så spyr jeg...
Sånn! Måtte bare få ut gørr og frustrasjon over hvordan jeg synes det er for tiden!
Jeg orker jo knapt å se meg i speilet...feit og stygg!!

Utlogget Småtjukk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« #4 : 04. januar 2018, 12:54 »
Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg vil påstå at nå som du pusher 50 er det viktigere enn noensinne å bruke kroppen litt.
Første regel er at man må ville det selv, slutte å finne på unnskyldninger.

Grunnen til at folk har muskler på treningsstudio er jo fordi de går på treningsstudio.
Hvis jeg hadde vært på et treningsstudio og alle hadde vært slappe og tafatte så ville ihvertfall ikke det motivert meg noe.
Det er en bra ting at du kan se på folk at det hjelper å trene?

Men det er masse flott trening man kan gjøre hjemme, trenger ikke all verdens utstyr.
Hvis du ikke vil gå på Gym, så trenger du ikke det. Start med å søke på "øvelser du kan gjøre hjemme" på google.
Har garantert like bra utbytte av det som å gå på treningssenter slik du har det nå. Smiley

Kroppen din driter i hva gymlæreren sa for 30 år siden, hvis du gir den trening og fornuftig kosthold så blir den bedre.
Du blir kanskje ikke noen Dwayne Johnson, men du vil få bedre livskvalitet.

Utlogget TungMann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Sv: Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« #5 : 22. januar 2018, 19:27 »
Vel, har vel innsett at jeg aldri blir noen Dwayne Johnson, men det har heller ikke vært drømmen min så det lever jeg fint med....

Akkurat siste halve året så har jeg vel aldri vært så passiv som jeg er nå. Orker absolutt ingenting for tiden, og langt mindre tenke tanken på å trene. Når middagen er fortært så er jeg trøtt som ei strømpe og sovner tvert på sofaen til lyden av kraftig snorking.

Jeg fatter rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å hente overskudd til å trene når jeg er så himla trøtt og slapp hele tiden. Jeg begynner vel sakte men sikkert å innse at trening ikke blir min greie...

Har alltid tenkt at vi har alle våre sider. Noen er musikalske og lærer seg å spille et instrument på no time. Det er akkurat som om de er født med noe ekstra som gjør at de er musikalske. Andre er gode i matematikk og skjønner all type regning første gang de blir vist det.
Og litt sånn tror jeg det er med trening også. De jeg kjenner som trener har igrunnen alltid bedrevet trening i en eller annen form. Da de var yngre spilte de fotball, eller annen form for idrett. De har liksom aldri sittet stille. De har alltid drevet med noe....

Og så har man sånne som meg. Sånne som aldri liker å trene, og som aldri har gjort det med mindre de måtte på skolen. De trener ikke når de blir voksne heller, og kommer aldri i gang med noe. Jeg vet hvordan de har det for jeg er sånn selv... vi liker ikke å bli slitne og svette. Det gir overhodet ikke noen glede eller prestasjonsfølelse. Det er bare ikke interessant, bare kjedelig, dørgende kjedelig og slitsomt.
Jeg har vel sikkert tenkt i 25 år på melde meg på Kristinaløpet i Tønsberg, og enda lenger tenkt på å finne et treningssenter i Tønsberg. Og jeg vet innerst inne at det ikke kommer til å skje heller, så hvorfor fortsette å lure seg selv.

Sikkert mange som mener dette er bortforklaringer og unnskyldninger fra min side, men sånn føles det jeg skriver, og det er i grunnen deilig å erkjenne det.

Sånn... ferdig med det. Nå orker jeg ikke å tenke mer på trening. Hva jeg skulle gjort, burde gjort, eller ha skyldfølelse for ikke å ha gjort..jeg orker ikke å prøve å lure meg selv lenger til å innbille meg at jeg skal like trening for det skjer bare ikke.

Hilsen Tungmann som forblir en tung mann...

Utlogget jonna1992

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Tips ønskes for å gå ned i vekt.
« #6 : 23. januar 2018, 14:24 »
Hvis du hater trening så mye så drit i det. Seriøst.
Nyere forskning viser også at trening ikke har noe særlig effekt på vektnedgang.
Ta en titt på denne videoen som forklarer det ganske greit: https://www.youtube.com/watch?v=eXTiiz99p9o

Basert på det du skriver her skal du ha i deg ca. 2700 kcal per dag for å beholde vekta di.
Hvis du legger deg på 1700-2200 kcal vil du kunne gå ned mellom 0,5-1kg per uke.

Hvis du ikke vil endre kostholdet så må du forbrenne det ved hjelp av trening. For å klare å gå ned tilsvarende (0,5-1kg) må du jogge 1-2mil hver jævla dag. (Uten å spise mer enn det du pleier)

Hvis du vil endre kostholdet, så må du finne noe som du faktisk kan leve med. Fuck dietter som vil at du skal spise salat og nøtter til alle måltider. Klarer du ikke å holde deg unna Mcdonalds sier du? Dropp pommes frites og bytt ut brusen med lettbrus og du har fått i deg 650 kcal mindre.

Kjøp deg en kjøkkenvekt, og en vanlig vekt. Last ned lifesum og tell kalorier. Bytt ut kaloririk drikke (melk, juice, brus) med vann, saft (1kcal) og lettbrus. Lag mat du liker, pass på å ikke overspise. Velg sunne alternativer (lett syltetøy osv.) Bytt ut brød med knekkebrød (Hvis du klarer det). Og dropp "skittent" tilbehør (F.eks Lag en burger uten fries eller brød).

Tilbake til trening. Finn deg en hobby, som gjør at du holder deg i litt aktivitet. Hva med å kjøpe et kamera, ta bilder av fugler, mennesker i byen eller naturen. Eller hva med fjellfiske, langrenn eller soppjakt? En annen morsom aktivitet er Geocaching (https://www.geocaching.com/play).

Det viktigste er å finne noe som du faktisk kan leve med. Ikke begynn på en diet med ekkel mat eller en treningsplan du hater. Det er helt urealistisk at du klarer å holde ut.

Og når du har gått ned 20 kg så blir det såååå mye enklere og morsommere å jogge seg til Kristinaløpet.
Husk forøvrig å få i deg vitaminene du ikke får naturlig igjennom kostholdet, det kan hjelpe deg til å føle deg mer opplagt.

Jeg gikk selv ned 7 kilo på 3 uker kun ved å begynne å telle kalorier.

Lykke til!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!