Skrevet av Emne: Noob trenger hjelp med generell trening og kosthold!  (Lest 2688 ganger)

Utlogget bleach head

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei! Jeg er helt ny på forumet og tenkte dette var et fint sted å starte. Helt nybegynner når det gjelder trening, dvs har kun trent "ufrivillig" i skolesammenheng, som vil si ca 4-5 år siden. Trenger mye hjelp og håper det er noen flinke folk her som kan guide meg! Grin

Først, litt om meg.
21 år gammel jente bosatt i Bergen. Høyde ca 164 cm, vekt ca 52 kg. Som dere skjønner er jeg ikke ute etter å gå ned i vekt. Det siste året har jeg gått ned rundt 17 kg uten trening og uten intensjon. Har aldri kjent noe særlig på kroppspresset og var egentlig ganske komfortabel med mine 69 kg tidligere. Grunnen til at jeg gikk ned i vekt var fordi jeg jobbet veldig mye og spiste veldig lite. En vanlig dag for meg i fjor sommer var å stå opp rundt kl 12, spise en brødskive e.l., dra på jobb, (spiste sjeldent/lite på jobb da det var en travel tid og fellesmaten vi fikk (jobbet i restaurant) var rimelig dårlig ettersom jeg er så kresen). More on that later. Så kom jeg hjem rundt midnatt, var sliten og la meg. Slik gikk det og "plutselig" var jeg syltynn, som jeg ser det selv.

Så, i dag. Jeg har litt overflødig hud som jeg vil bli kvitt. Oppstramming er det jeg er ute etter, men hadde også vært fett å bygge litt muskler så jeg kan banke opp eventuelle ekle menn som trakasserer meg på byen (Neida. Joda?) Men jeg ANER ikke hvor jeg skal begynne og har som sagt aldri trent frivillig før. Er så redd for å bare begi meg ut på jogging/mageøvelser e.l., for jeg vil virkelig ikke gå mer ned i vekt.

Et annet problem er at jeg som sagt er veldig kresen i matveien. Har lyst til å spise mer plantebasert, men jeg har ikke klart å få meg til å like belgfrukter eller de fleste grønnsaker, men om jeg må spise det til jeg liker det, så gjør jeg det. Kostholdet er jo ekstremt viktig når man driver med trening og jeg har ikke tidenes matbudsjett heller. Det er egentlig ganske rippa. Ca 2-300 kr i uka har jeg råd til å bruke på mat, så det blir mye first price nudler og pizza jeg tar med hjem fra jobb. Har dog gått rimelig lei pizza, ettersom jeg har vært pizzakokk i 6 år og fått i meg min livskvote av denne matretten, så å holde seg unna blir ikke så vanskelig, så fremst jeg har råd til annen mat.   Food

Kort oppsummert, det jeg ønsker:
- Et enkelt treningsoppsett for noobs som er gjennomførbart for en latsekk som meg
- Tips til enkle og billige oppskrifter på protein- og næringsrik mat
- Oppstrammingsøvelser for mage og lår

Jeg har forresten ikke råd til å binde meg til et treningssenter, så tips til øvelser man kan gjøre hjemme er smud! Har også en del fjell og turområder i nær avstand, free2use.

Takker for all hjelp og det er bare å stille spørsmål om noe er uklart  Kiss

Utlogget Arvid87

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Du finner vel egentlig svar på alt dette på treningsforumet.no og iform.no.

Her er noen øvelser du kan gjøre hjemme:

http://fitnessbloggen.no/hjemmetrening-10-effektive-ovelser/
http://tara.no/trening/tren-hele-kroppen-pa-ti-minutter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!